Menu Zavřít

Revoluce na železnici: bude vlaky pohánět slunce?

17. 2. 2017
Autor: Profimedia.cz

Napájení vlakových souprav ze solárních parků má znamenat revoluci v železniční dopravě. A je blíže, než si většina lidí myslí, tvrdí zakladatel firmy 10:10, která technologii vyvíjí společně s britskou Energy Futures Lab.

Leo Murray, který firmu 10:10 založil, tvrdí, že elektrické vlaky jsou obecně nejlepší variantou přepravy na dlouhé vzdálenosti s ohledem na produkci skleníkových plynů. Samozřejmě za předpokladu, že energie pochází zejména z obnovitelných zdrojů, větru a slunce, napsal Murray pro Guardian.

Stárnoucí britské elektrárny (jaderné i uhelné) jsou podle něj výzvou pro jakékoliv snahy „dekarbonizovat“ dopravu. Přitom mnoho britských domácností musí spoléhat na elektřinu z tradičních uhelných a plynových elektráren a ještě platí vysoké účty.


O jádru v Británii čtěte: Hloupá sázka na Toshibu. Jádru v Británii hrozí fiasko  Vizualizace elektrárny Hinkley Point C


Proto se jeho firma rozhodla zaměřit výzkum využití obnovitelné energie přímo na místě vzniku bez jejího dodávání do sítě. Jako příklad uvedl firmu Lightsource, která uzavřela dohodu s letištěm v Belfastu, podle níž její solární park vedle letiště bude dodávat až 27 procent spotřeby elektrické energie vzdušného přístavu.

Vedoucí laboratoře Energy Futures Lab Tim Green je přesvědčen, že vlaky mohou jezdit na solární pohon víceméně bez problémů. „Myslím, že zaměření na integraci generátorů do železničního systému přináší mnoho výhod,“ poznamenal Green.

Murray rovněž souhlasí s tím, že dráhy jsou ideálním klientem pro producenty solárních parků. V této souvislosti uvedl, že státem vlastněná firma Network Rail je největším individuálním spotřebitelem elektrické energie v zemi. Utratí až 500 milionů liber ročně (16 miliard korun) za elektrický pohon vlaků. Na britských ostrovech spravuje 5500 kilometrů elektrifikovaných tratí.


Revoluce v kamionové dopravě: Němci otestují e-dálnici s trolejemi  Elektrokamion Scania.


„Špička výkonu solárních parků je víceméně shodná se špičkou poptávky elektřiny pro vlaky,“ citoval Murraye server Imperial College London.

Až třetina z elektrifikovaných tratí by se mohla připojit na obnovitelné zdroje při využití stejnosměrného proudu. Velký potenciál pak vidí v Indii. Tam je elektrifikováno 25 tisíc kilometrů železnic.

„Pokud naše inovace znamená, že Indie může pro své vlaky využít přímo solární energii, pak jsme učinili významný krok ke globálnímu úsilí udržet fosilní paliva pod zemí,“ míní Murray. Nyní se čeká na studie proveditelnosti a první pilotní projekty.

Už v roce 2015 indické dráhy testovaly využití solárních panelů přímo na vlacích. Takto získaná energie však může sloužit maximálně na klimatizaci a osvětlení, nikoliv na pohon vlaku.

MM25_AI

Se solárními panely přímo na střeše vlaku chce vyrazit australská firma Byron Bay Railroad Company v dubnu tohoto roku. Nutno podotknout, že trasa vlaku čítá jen tři kilometry. Konzultant na energii Chris Trayes tvrdí, že vlak může na solární panely spoléhat z 25 procent, zbytek pohonu musí obstarat dieselový motor.

O solární energii čtěte:

Nadměrné zisky českých solárních baronů? Podle Bruselu mýtus

EK chce prodloužit cla na dovoz solárních panelů


  • Našli jste v článku chybu?