Stát hledá peníze pro železnice. Ačkoliv ekonomika šlape jako málokdy předtím a Babišův kabinet se chlubí ekonomickými úspěchy, správci železnic mají dostat místo požadovaných 46,8 miliardy jen 26,1 miliardy. Počítá s tím návrh státního rozpočtu na příští rok. Pokud se s rozpočtem nic nestane, reálně budou chybět peníze na nově zahajované stavby. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) financuje například opravy a stavbu nových tratí, nádraží či železničních přejezdů.
Téma je velmi citlivé a opatrně kolem něj našlapuje i sama SŽDC. „Přál bych si, aby ta čísla (v rozpočtu) na konci roku poskočila, protože budou mít přímý vliv na to, co máme zatím jen připravené,“ prohlásil na nedávném jednání hospodářského výboru před poslanci ředitel SŽDC Jiří Svoboda.
Vidina nedostatku peněz souvisí s celým podfinancovaným sektorem dopravy. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), který peníze rozděluje, by potřeboval přes 109,3 miliardy, k dispozici ale dostal jen 87,3 miliardy korun. „Jako poslanci z Moravskoslezského kraje jsme byli bombardováni obavami o vysoutěžené zakázky do konce roku, aby nebyly kráceny. Bylo nám řečeno, že pro náš kraj je sekyra mezi šesti a osmi miliardami,“ řekl komunistický poslanec Leo Luzar.
Škrty kritizuje i opoziční ODS. Pro všechny naplánované nové dopravních stavby je podle jejích čísel bezpodmínečně nutné najít dodatečné zdroje do rozpočtu fondu dopravy ve výši 5,98 miliardy korun. A pokud se nemají v příštím roce krátit finance na připravené opravy dálnic, silničních mostů, nádražních budov či železničních tratí, pak bude fond nutně potřebovat dalších 5,5 miliardy korun.
Zpátky k položce pro železnice, které jsou z celého dopravního balíku nejcitlivější. SŽDC má kolem 17 tisíc zaměstnanců a jen na mzdy posílá 11 miliard. Už z toho je zřejmé, že manévrovací prostor pro investice není velký. Slíbených 26 miliard má nicméně stačit vedle mandatorních výdajů také na financování již zahájených staveb a přerušena nemá být ani příprava nových. Nad podpisem smluv pro nové stavby, které by se v příštím roce měly rozběhnout, ale už visí otazník.
Získat jejich konkrétní rozpis není možné. Správci železnic věří, že se jim peníze podaří získat, a nechtějí budit rozruch. „SŽDC dne 12. 11. 2019 předložila SFDI žádost o navýšení rozpočtu na rok 2020, který v případě schválení zajistí zdrojové krytí mimo jiné na plánované nově zahajované stavby, u kterých by mělo dojít k podpisu smluv o dílo do února 2020,“ reagoval mluvčí podniku Marek Illiaš. Z jeho odpovědi je zřejmé, že stávající výše rozpočtu na tyto smlouvy nestačí.
Opatrnost SŽDC je namístě. Na krácení svého rozpočtu si poslancům stěžoval i předseda Správy státních hmotných rezerv Pavel Švagr a nedlouho poté se dozvěděl o kontrole, kterou mu do skladů strategických zásob posílá ministr průmyslu Karel Havlíček (za ANO).
Kde na to vzít
Cest ven z nedostatku peněz je několik. Buď ministerstvo financí prostě vezme peníze v rozpočtu někde jinde (třeba na sociálních dárcích), doprava se naučí spořit díky PPP projektům, tedy spolupráci se soukromými partnery, nebo se najdou vhodné půjčky, například u Evropské investiční banky. Nové zdroje má za úkol nalézt skupina, kterou sestavila ministerstva financí a dopravy.
Možná ale její práce nebude potřeba. Už teď je jasné, že SŽDC nějaké peníze navíc mít přece jen bude. Rozpočet SFDI obsahuje nerozepsanou položku na investice v objemu 28,9 miliardy, která se bude rozepisovat v lednu podle toho, které stavby se podaří včas vysoutěžit a získají prioritu. Je ale společná a sáhnout si do ní budou moci i dálnice a vodní cesty, takže není zřejmé, kolik zbude na železnice.
Dejvické monopoly. Trať na letiště vábí developery a trápí obyvatele
Obvykle se také převádějí u SŽDC nevyčerpané peníze z předchozích let a další zdroje. Správa tak třeba letos měla na začátku roku rozpočet 32,2 miliardy a rok skončí s 43,35 miliardami. Nicméně i kdyby v příštím roce „přibylo“ například loňských 11,15 miliardy korun, startovní čáru má SŽDC pořád níže než vloni a dostat se na letošní požadovanou výši rozpočtu se jeví jako problematické.
Čarování s čísly koneckonců kritizoval i pirátský poslanec a místopředseda podvýboru pro dopravu Ondřej Polanský. „Střednědobé výhledy počítají s jinými čísly, než jaký se posléze stanoví rozpočet, a i ten se nakonec mění. Přitom v tomto sektoru je výhled dlouhodobého financování klíčový jak pro investory, tak pro stavební firmy,“ řekl.
Poslanci hospodářského výboru nakonec doporučili plénu schválit rozpočet SFDI, nicméně požádali dalším usnesením vládu o navýšení rozpočtu, aby bylo možné zahájit všechny připravované stavby a zůstala zachována výše upraveného rozsahu výdajů letošního roku. Letos jde reálně na dopravu 101 miliard korun. Do konce února má pak předložit ministerstvo dopravy aktualizovaný rozpočet SFDI. Bude to určitě zajímavé čtení.
Čtěte také:
Osekané vedení drah dalo nové smlouvy manažerům ČD Cargo
Česká nádraží a koleje jsou v exekuci. Kvůli pár desítkám tisíc
Výkres za 40 miliard. Plán stavby trati na letiště je hotov a zásadně změní tvář Prahy
Po miliardové opravě do haly zatéká. Hlavní nádraží čeká další rekonstrukce
Rekonstrukce haly hlavního nádraží se SŽDC prodražila. Účet je o 127 milionů vyšší