Ne každý si zatím může dovolit autonomní vůz. Změnit to se pokouší německá firma Kopernikus Automotive. Lidem chce nabídnout „servisní balík“, díky němuž bude možné běžné auto přestavět na samořidící vůz. Cena? 3000 eur (asi 78 tisíc korun).
Prototyp Kopernikus Automotive má za sebou řadu testů, včetně více než 500 kilometrové cesty z Ingolstadtu do Wolfsburgu. Na dálnici ale málokdo poznal, že jde o technický výstřelek. Zakladatelé firmy si vybrali vůz, který německý web Wired nazval „snad nejprůměrnějším autem v republice“ – bílý VW Golf, rok výroby 2017. Vůz je vybaven sedmi kamerami a výkonným počítačem, který údaje z kamer zpracovává a upravuje jízdní režim.
Výběr zcela běžného auta není náhodný. Berlínská firma totiž chce svůj „retrofit-kit“ nabízet středněpříjmovým majitelům ojetých aut. Náklady pro zájemce mají činit 3000 eur, za něž dostanou kamery a počítač. Auta stará pár let, která již jsou vybavena parkovacím asistentem a adaptivním tempomatem, lze pak předělat na autonomní za pár hodin.
Update místo nákupu nového auta
Idea „dovýbavy“ se zakladatelům firmy zalíbila i proto, že ji velké automobilky do značné míry zcela ignorují. Přijdou s novým modelem vybaveným dle nejvyššího aktuálního technického standardu, který je ale rychle překonán novinkami, jimiž je pak osázen další model. Rok dva staré auto je tak „zastaralé“ a rychle ztrácí na ceně, neboť software či aplikace v něm nelze updatovat.
Přečtěte si:
Diesel přežil svou smrt. Německé automobilky hlásí růst prodeje naftových aut
Příliš drahá Tesla. Majitelé vozů Model S v Německu musí vrátit subvence
Této praxi chce Kopernikus učinit přítrž. Jejich balíček aktualizací a softwaru lze stáhnout z internetu a navíc se nebrání tomu, aby pro jejich projekt vyvíjeli aplikace i vývojáři z jiných firem. První dodávky firma plánuje na konci letošního roku.
Nejen golf
Kopernikus Automotive se neomezuje jen na Německo. Za důležité považují, aby jejich produkt byl kompatibilní s dodávkami a nákladními vozy určenými pro americký trh. Právě zákazníci v zámoří dostanou set jako první. A to díky legislativě.
Než řešení dorazí na německý trh, uplyne ještě hodně vody. Vše bude záležet právě na zákonodárcích neboť legislativa stran samořídících aut není jednoznačná. Druhou obtíž představuje německá zvláštnost – neomezená rychlost na dálnici. Autonomním vozům totiž dělá problémy odhad rychlosti aut v levém pruhu, a proto pak jezdí až příliš defenzivně.
Něco jako smartphone |
---|
Dlouhodobým cílem Kopernikus Automotive je softwarová platforma pro autonomní vozy. Pomocí ní si každý řidič stáhne konkrétní software s ulicemi, neboli „samořídící software“, určený přesně pro danou lokalitu. Jde tedy o podobný princip jako u mobilního telefonu, kde výrobce dodá jen hardware, aplikace již vyvine někdo jiný. |
Dále čtěte: