Nedávno založené uskupení Ionity, v němž se sdružily německé automobilky, získalo silného partnera v nadnárodní těžařské společnosti Shell. Společně chtějí po evropských dálnicích rozmístit superrychlé dobíjecí stanice. Jejich cílem je získat v rozvíjející se elektromobilitě náskok před konkurencí.
Společnost Royal Dutch Shell uzavřela partnerství s předními automobilkami, aby společně odstranily základní překážku v rozvoji elektromobility – nedostatek dobíjecích stanic. V první etapě má vzniknout 80 dobíjecích míst v průběhu roku 2019.
„Uživatelé chtějí se svými elektrickými vozy dojet dál a být si jistě, že existují spolehlivá a pohodlná místa, kde mohou dobít baterie,“ uvedl šéf obchodu Shellu Istvan Kapitany.
Stanice Shellu a Ionity mají být rozmístěny v Belgii, Británii, Francii, Nizozemsku, Rakousku, Česku, Maďarsku, Polsku, Slovensku a Slovinsku.
Počet dobíjecích stanic v Evropě:
Zdroj: EAFO
Ionity je společným podnikem BMW, Daimleru, Fordu a Volkswagenu. Shell považuje technologii právě tohoto uskupení za slibnější než technologie ostatních hráčů, jako jsou francouzská Engie či německý E.ON, píše agentura Reuters.
Růst na desetinásobek
Ionity sídlí v Mnichově a prvních 20 dobíjecích stanic otevře v letošním roce v Německu, Norsku a Rakousku. Tyto stanice mají být od sebe vzdáleny 120 kilometrů a budou provozovány ve spolupráci s čerpacími stanicemi Tank & Rast, Circle K a OMV.
Počet dobíjecích stanic pro auta na elektrický pohon v Evropě se podle EAFO za poslední tři roky téměř ztrojnásobil a letos dosáhl asi 120 tisíc.
Elektroauta mají zatím minimální podíl na globálním trhu, tempo jeho růstu spolu s přetrvávajícími nízkými cenami ropy ale nutí těžaře včetně Shellu hledat nové obchodní příležitosti.
Shell očekává, že podíl elektrovozů na celkových prodejích může z letošního 1 procenta stoupnout na 10 procent v roce 2025, což sníží poptávku po ropě o zhruba 800 tisíc barelů denně.
K tématu čtěte více: