S nástupem léta, a tedy i hlavní turistickou sezónou se počet obsluhovaných linek navyšuje. Bylo tomu tak před covidem a je tomu tak i nyní. Dokládá to mimo jiné případ tuzemských aerolinek Smartwings. Jejich letadla, společně s těmi od dceřiné společnosti ČSA, létala ještě počátkem dubna pravidelně z České republiky sotva do dvanácti destinací. Během léta se však toto číslo zvýšilo na pětašedesát.
Vyšší počet provozovaných spojů je obvykle rovněž spjat se zhoršující se mírou dochvilnosti jednotlivých letadel, tentokrát se ovšem tuzemský dopravce vyznamenal v dobrém slova smyslu. Podle serveru Id1.de, který vycházel z dat globálního poskytovatele cestovních údajů OAG, totiž Smartwings patřily v červenci mezi čtyři nejpřesnější aerolinky světa a dvě v Evropě.
Z celkových 1903 letů bylo včas odbaveno na 94,6 procenta spojů. Lepšími statistikami se v tomto ohledu mohou za uplynulý měsíc pochlubit pouze japonské Fuji Dream Airlines, jihoafrická společnosti Safair a německé Eurowings.
Výsledek je o to působivější, že při sestavování žebříčku porovnávali analytici údaje 288 světových aerolinek, které splnily kritérium alespoň jednoho tisíce vypravených letadel. Jako dochvilné byly vyhodnoceny všechny lety, v rámci nichž nepřistál stroj v cílové destinaci více než s patnáctiminutovým zpožděním oproti letovému řádu.
V Americe si počkají
Zajímavostí je, že mezi první dvacítkou nejdochvilnějších aerolinek světa se v červenci neobjevil žádný zástupce ze Severní Ameriky. Ostatně o moc slavnější to nebylo ani v jižní polovině této části světa. Z latinskoamerických leteckých společností se v užší špičce žebříčku objevil pouze brazilský dopravce GOL.
Hned deset „reprezentantů“ naopak registruje Evropa, přičemž tři pocházejí z Ruska. Spolehlivé, respektive přesné ale byly také některé aerolinky v Japonsku, Jižní Koreji, Singapuru a Indii.
Pořadí | Název společnosti | Země | Dochvilnost příletů | Počet letů |
1 | Eurowings | Německo | 98,3% | 8658 |
2 | Safair | JAR | 97,9% | 1093 |
3 | Fuji Dream Airlines | Japonsko | 95,2% | 272 |
4 | SmartWings | ČR | 94,6% | 1903 |
5 | Air Busan | Jižní Korea | 94,4% | 2572 |
6 | Singapore Airlines | Singapur | 94,3% | 3052 |
7 | Aer Lingus | Irsko | 93,8% | 1876 |
8 | Smartavia | Rusko | 93,6% | 207 |
9 | All Nippon Airways | Japonsko | 93,5% | 21467 |
10 | IndiGo | Indie | 92,6% | 28436 |
11 | GOL | Brazílie | 92,6% | 12684 |
12 | Jetstar Japan | Japonsko | 91,6% | 1874 |
13 | Vistara | Indie | 91,5% | 3551 |
14 | Norwegian | Norsko | 91,2% | 5465 |
15 | Iberia | Španělsko | 91,0% | 13396 |
16 | Aeroflot | Rusko | 90,9% | 26264 |
17 | Pobeda | Rusko | 90,8% | 8348 |
18 | Vueling | Španělsko | 90,4% | 15697 |
19 | Emirates | SAE | 90,4% | 6286 |
20 | Finnair | Finsko | 90,0% | 322 |
Zdroj: www.oag.com
Výjimka potvrzující pravidlo?
Zatímco některé větší aerolinky typu Norwegian, Singapore Airlines či Eurowings figurují na seznamu nejdochvilnějších leteckých dopravců vcelku pravidelně, v případě tuzemských Smartwings se jedná spíše o výjimku.
Za poslední půlrok se totiž mezi dvaceti nejpřesnějšími společnostmi objevily pouze a jen ve zmiňovaném červenci. Dceřiné ČSA pak dokonce ani jednou. V případě českého státního dopravce v minulosti docházelo i k případům, kdy se zpožděním končila většina jím obsluhovaných letů. Stalo se tak například v červnu roku 2019 – tehdy ČSA vykázaly podle dat OAG dochvilnosti jen 49,2 procenta a řadily se k vůbec nejhorším v Evropě. Ovšem i v samotných Smartwings by na toto období nejspíš velmi rádi zapomněli. Pokud jde o mateřskou společnost, ta ve stejný okamžik vykazovala dochvilnost 58,2 procenta.
Boj o přežití
Nyní musí každopádně vedení ČSA řešit zcela jiné problémy než dochvilnost letadel, a sice problémy existenční. Na rozdíl od Smartwings totiž tyto tradiční aerolinky, založené už v roce 1923, nedosáhly v souvislosti s koronavirovou pandemií na žádnou formu státní pomoci a skončily na vlastní návrh v insolvenci.
Soud následně společnosti uznal dluhy za více než 800 milionů korun (částka není definitivní) a povolil její reorganizaci. Provoz firmy byl každopádně zachován, avšak jen ve velmi omezeném rozsahu. A na tom se s největší pravděpodobností nic nezmění ani v následujících měsících, což dokládá například zpráva zkraje srpna, kdy společnost musela zrušit objednávku trojice zbrusu nových letadel Airbus A321XLR a čtyř strojů A220.