O robotech, o jejich nasazení, o tom, jak ovládnou veškeré profese, se hovoří a píše denně. Ale je vše tak horké? Například v automobilovém průmyslu došlo k zajímavému obratu. V třinácti závodech největších výrobců pracovalo na konci roku o 100 tisíc lidí více oproti roku 2013.
Největší nábor lidské síly se odehrál v čínských automobilkách. Výrobci SAIC, Dongfeng Motor a BYD přibraly podle agentury Bloomberg více než 24 procent lidí, koncern Volkswagen přijal za zmiňované období o 12 procent více lidí.
V Číně a dalších rozvíjejících se zemích upřednostňují v současnosti lidskou sílu, protože vyžaduje menší investiční náklady. To v zemích rozvinutých roboty místa u linek už zaujaly před lety. Proto automobilky dnes najímají více lidí na pozice softwarové než hardwarové, aby se připravily na budoucnost, v níž budou auta více komunikovat mezi sebou.
Toyota byla první, kdo vzal „práci robotům“, a to již v roce 2014. Roboty se podle Japonců staly vysoce efektivními při provádění opakujících se operací vyžadujících absolutní přesnost. Většině linek proto dominovaly. Ale chyběl jim rozum. Stroje neuměly odpovídat na otázky, když se něco pokazilo, nepřicházely s řešením. Proto Toyota začala vracet lidi do výroby, předala na ně větší díl odpovědnosti.
Jak postupuje robotizace? Česko vysoko nad průměrem, Korea daleko přede všemi
Kam až vedla absolutní sázka na roboty, ukázal multimiliardář Elon Musk. V novém závodě jeho automobilky Tesla v kalifornském Fremontu na počátku dominovaly. Jenže snaha „revolucionalizovat“ odvětví narazila.
Podle Maxe Warburtona, analytika společnosti Bernstein, roboty stály za váznoucí výrobou Modelu 3. „Tesla objednala Kuka roboty. A ty se nepodílely pouze na lisování, lakování a sváření, ale Tesla se s nimi pokoušela automatizovat i závěrečnou montáž, tedy vkládání dílů do vozu. Jenže to nefungovalo,“ řekl.
Linette Lopezová v Business Insideru napsala již začátkem loňského roku článek Roboty zabíjejí Teslu. V něm zmínila příklad Japonců, nejlepších výrobců aut. Ti se snaží dodnes automatizaci limitovat, protože je drahá a ne vždy statisticky souvisí s kvalitou. Nejprve se snaží dostat proces „do běhu“, teprve pak dosadit roboty.
To Musk postupoval opačně. „Pokud nejprve automatizujete, tak dostanete automatické poruchy,“ komentoval to Warburton. Vizionář Elon Musk už přiznal přešlap. „Nadměrná automatizace byla moje chyba,“ tweetoval po rozhovoru v CBS, kde přiznal, že automatizace zapříčinila problémy. A dodal: „Lidé jsou podceňováni.“
Článek vyšel v magazínu Profit
Dále čtěte: