Pokud by stát provozoval současný mýtný systém sám, ušetřil by za deset let minimálně dvě miliardy korun. Tvrdí to generální ředitel tuzemského Kapsche Karel Feix. Firma je provozovatelem mýtného systému v Češku, přičemž současný kontrakt o provozu systému vyprší na konci roku 2019.
Vítězem tendru na desetiletý provoz mýta od roku 2020 se stalo konsorcium Czech Toll/Sky Toll s nabídkou 10,7 miliardy korun. Soutěž ale v květnu zrušil antimonopolní úřad. Ministerstvo dopravy dnes uvedlo, že nadále prosazuje dokončení současného tendru.
„Pořád věříme, že mýtný tendr dokončíme,“ uvedl mluvčí úřadu Zdeněk Neusar. Podle ministra dopravy v demisi Dana Ťoka (za ANO) zároveň resort připravuje náhradní řešení pro případ, že by s odvoláním proti rozhodnutí antimonopolního úřadu neuspělo. Ministerstvo chce podle Neusara alternativní řešení mýta představit vládě do konce června.
Podle Feixe by stát mohl zefektivnit provozní náklady podle vlastního uvážení a tím ušetřit. „Pokud bude mít stát provoz mýta pod svou kontrolou, je jen na něm, jak si zoptimalizuje provozní náklady, například jak hustou síť obslužných míst pro kamiony bude chtít. Pokud vznikající vláda chce dobře hospodařit, pak neexistuje pro daňové poplatníky lepší alternativa budoucnosti mýta než pokračovat v provozu současného mýtného systému,“ uvedl Feix.
Přečtěte si: Ťok chce uhasit mýto, i když ví, že to nestihne
Přechod provozování mýta pod stát je podle Feixe evropským trendem. Po pionýrském Rakousku letos převezmou provoz mýta Slovinsko a Polsko. Od letošního září bude samo vybírat mýtné i Německo, dodal Feix.
„Nabídka SkyTollu pro desetiletý výběr mýta za 10,7 miliardy je pro stát nevýhodná, stávající mýtný systém by vybíral pouze za 8,9 miliardy korun,“ uvedl dále Feix. Kapsch chce odprodej svého provozu nabídnout příští vládě. Firma podle Feixe odprodej státu již v minulosti několikrát nabízela, ale bez výsledku. Podle mluvčího ministerstva Neusara však úřad dosud žádnou oficiální nabídku od firmy nedostal.
Variantou, že stát převezme provoz mýta do vlastních rukou, se resort dopravy zabýval ještě za úřadování bývalého ministra Antonína Prachaře. Úřad však nakonec od této varianty ustoupil a rozhodl se vypsat tendr na nového provozovatele ze soukromé sféry.
Čtěte také: