Na dálnici A9 mezi Mnichovem a Norimberkem vyjely autonomní kamiony společnosti Schenker. Jedná se o první test v běžném provozu na světě. Kolona kamionů, které jsou autonomně řízeny, má ušetřit palivo a jet rychleji. Řidič je pouze v prvním voze. Od srpna mají třikrát denně jezdit mezi bavorskými městy s nákladem.
Nákladní automobily Schenkeru, což je dceřiná firma Deutsche Bahn, jezdí v současné době na dálnici A9 mezi Mnichovem a Norimberkem. U pondělní světové premiéry byl německý ministr dopravy Andreas Scheuer, členové představenstva Deutsche Bahn (DB) Alexander Doll a Sabina Jeschkeová a také šéf automobilky MAN Joachim Drees.
Jedná se o první využití nákladních automobilů, které jsou počítačem propojeny do kolony, napsala agentura DPA. Od srpna by to mělo být třikrát denně i s nákladem.
Autonomní kolona kamionů MAN firmy DB Schenker:
Ministr Scheuer si pochvaloval, že takové řešení nákladní dopravy je bezpečnější, efektivnější a ekologičtější. Německo tak podle jeho slov přináší na současné silnice technologie zítřka. Německá vláda podpořila projekt dvěma miliony eur (52 milionů korun).
Jedná se o takzvanou metodu platooningu, kdy jsou auta seskupována do jízdních čet, aby se ušetřily náklady na provoz. „Tímto projektem rozšiřujeme průkopnickou roli v oblasti autonomního a propojeného řízení,“ dodala Jeschkeová, jež je v Deutshe Bahn zodpovědná za digitalizaci a nové technologie.
Platooning podle automobilky MAN:
Z bezpečnostních důvodů je řidič i v dalších vozech, aby mohl zasáhnout v případě potřeby. Kolona zabírá méně prostoru na dálnici, stačí 15metrový rozestup. Díky tomu je spotřeba druhého kamiony nižší o deset procent, což znamená asi tři litry nafty na sto kilometrů, upřesnil Doll. Rychlost a směr kolony určuje řidič prvního kamionu.
Pilotní projekt má optimalizovat bezpečnost kolony i co největší úsporu paliva. Následovat bude vyhodnocení reakcí ostatních řidičů na tento způsob nákladní dopravy. Projekt bude klást vyšší nároky na přípravu řidičů takové kolony, uvedl Christian Haas z vysoké školy Hochschule Fresenius, jež se na projektu vědecky podílí.
Dále čtěte: