Parodické ocenění Zlatý větrník, který uděluje německá spotřebitelská organizace Foodwatch, si v roce 2018 vysloužil americký gigant Coca-Cola. O vítězství jeho nápoje „Glacéau Smartwater“, nebo-li obyčejné vody za neobyčejnou cenu, rozhodli účastníci online hlasování. „Chytrá voda“ získala 30,5 procenta hlasů ze 70 tisíc. Foodwatch dokonce vyzvala obchodníky, aby produkt vyřadili ze svého sortimentu.
Cena Foodwatch má podtitul „nejneomalenější reklamní lež roku“. Z pohledu spotřebitelské organizace Coca-Cole náleží především proto, že její produkt se nijak neliší od běžné vody, ale prodává se za cenu 1,65 eura (43 korun) za litr, tedy až sedmkrát dráž než průměrná minerální voda v Německu. V Česku se láhev o objemu 0,6 litru prodává zhruba za 30 korun.
„Glacéau Smartwater“ vzniká tak, že se voda nechá vypařit, následně opět zkapalnit a ztracené minerály jsou do ní posléze uměle dodány. Výrobce, údajně inspirovaný tvorbou mračen, slibuje mimořádně čerstvou chuť.
Americký koncern se brání a spotřebitelskou organizaci napadl s tím, že jeho vodu do svého výběru zahrnula jen z PR důvodů, aby získala větší pozornost. „Úspěch naší vody u mnoha spotřebitelů ukazuje, že jim výrobek vyhovuje,“ uvedla Coca-Cola, která nápoj poprvé představila už v roce 2008.
Letos poprvé mohli do soutěže nominovat své favority spotřebitelé, do finále se pak dostaly čtyři produkty navržené spotřebiteli a jeden navržený Foodwatch, což byla právě Smartwater.
Druhé místo získal s nepatrným odstupem 2,4 procentního bodu dětský kečup Heinz. „Speciálně pro děti“ připravený produkt stojí o 40 procent více než kečup pro dospělé – při použití stejných ingrediencí. Jak uvádí web Spiegel.de, Světová zdravotnická organizace důrazně varuje před propagací slazených kečupů, jako je tento, v souvislosti s dětmi. Kritice kvůli vyšší ceně Heinz rozumí, stanovují ji prý však obchodníci.
Třetí pozici s 15,6 procenta obsadila tyčinka Corny Milch od firmy Schwartau. Zbývajícími nominovanými byly olivový olej na smažení Dennree (13,5 procenta) a instantní eintopf od Edeky (12,3 procenta).
Foodwatch letos uděloval Zlaté větrníky poosmé. Loňským vítězem byly jednoznačně se ziskem 50 procent hlasů dětské sušenky Alete, slazený produkt určený kojencům od 8. měsíce.
Propadáky slavných:
Průhledná Pepsi, cigareta bez kouře: projděte si největší omyly slavných značek
Dále čtěte: