Ministerstvo dopravy se kvůli mýtu dostalo do schizofrenní situace. Dan Ťok sice plánuje přinést na vládu variantu, která má státu pomoci z problému poté, co spadl tendr na nástupce Kapsche, zároveň má ale v ruce dokumenty, které říkají, že žádná varianta není možná. V polovině března mu ji zpracovala společnost Deloitte a týdeník Euro ji má k dispozici.
Ministerstvo má podle svého poradce k dispozici tři reálná řešení, v analýze pojmenovaná jako B1, B2 a B3. První řešení se dá stihnout do 5. ledna 2022, druhé do 20. února stejného roku a třetí do 25. srpna 2021.
Jen připomeňme, proč jsou ta data důležitá. Současné sporné prodloužení smlouvy s Kapschem skončí se závěrem roku 2019. Jednoduchou matematikou se tak dá spočítat, že i kdyby se vybrala nejrychlejší varianta, začne fungovat až rok a půl poté, co vyprší smlouva Kapschi. Takže hrozba toho, že se v Česku nebude vybírat mýto, začíná být reálná, tedy pokud se ještě antimonopolní úřad neumoudří a nevyhoví rozkladu, který proti jeho předchozímu rozhodnutí o zrušení tendru ministerstvo podalo.
O variantě B2 nebyla řeč náhodou. Právě ji jako nejrychlejší ministerstvo preferuje. Jde v ní o to, že se bude provozovat stávající systém, tedy ten, na kterém funguje Kapsch, a zpoplatnění se nebude rozšiřovat na silnice prvních tříd po dobu deseti let. Zpoplatnění nových silnic prvních tříd byla mimochodem jedna z věcí, která se na zrušeném tendru antimonopolnímu úřadu nelíbila. Tato náhradní varianta by měla podle předchozího vyjádření ministra Ťoka trvat 4 roky, než se stát napotřetí pokusí vybrat v řádné soutěži nového provozovatele mýta.
Přečtěte si také:
Devět set kilometrů mýta navíc? Málo, ukazují analýzy
Stát by měl vypsat nový tendr na provoz mýta, míní dopravci
Zpoplatněno by mělo být 1346,5 kilometrů dálnic a 240,8 kilometrů silnic prvních tříd, což je stav, který by měl v roce 2020 platit. Nejdelší fází přípravy by měl být pilotní provoz systému. Pokud by se i ten započítal, stejně by se termín nestihl, protože smlouva s novým provozovatelem stávajícího systému se podle dokumentu stihne podepsat až na konci prosince 2020.
Útěchou ministerstvu může být, že zákon dovoluje pracovat na dvou tendrech k téže věci. Stát tak může vypsat novou soutěž podle instrukcí antimonopolního úřadu a paralelně hledat provozovatele stávajícího systému. Jisté je, že Dan Ťok už u toho nebude. Ve vládě se rozhodl skončit. Na ministerstvo dopravy podle všeho nebude personální tlačenice.
Čtěte také: