Elon Musk dostal nečekanou ránu. Americká spotřebitelská organizace testovala poloautonomní funkce řízení u různých automobilových značek a favorizovaná Tesla utrpěla v celkovém hodnocení porážku od klasického výrobce korábů silnic Cadillac.
Značka automobilů Cadillac, která se proslavila obrovskými koráby silnic na přelomu 50. a 60. let dvacátého století, porazila inovativní Teslu, jež se zaměřuje na vývoj elektromobilů a nových technologií v autoprůmyslu.
Cadillac nabízí ve svých luxusních vozech CT6 funkci Super Cruise, jež se svým adaptivním tempomatem patří podle redaktorů časopisu Consumer Reports k nejbezpečnějším z testovaných vozů.
Řidič je pod dohledem
Asistent Super Cruise dobře reaguje na zrychlování a zpomalování silničního provozu a pozitivně dopadl i v aspektu pohodlného udržování vozu v jízdním pruhu na dálnici. Funkce upřednostňuje bezpečnost jízdy. Malá kamera sleduje oči řidiče, pokud je pozornost řidiče rozptýlena, rozsvítí se červená výstražná světla na volantu, přidávají se zvukové výstrahy, vibrace sedadla a automobil začne zpomalovat.
Super Cruise lze spustit jen na dálnicích Spojených států a Kanady, kde byla funkce testována. Nelze ji brát jako plně autonomní řízení vozidla, na dálnici nebo v zácpě ale dokáže u řidiče snížit hladinu stresu a únavy, pozitivně hodnotili redaktoři.
Pocit uspokojení
Na druhém místě se umístila funkce Autopilot firmy Tesla. Ta byla sice lepší v kategorii intuitivního používání i výkonnosti, v ohledu bezpečnosti ji ale předstihl Cadillac, která patří do rodiny General Motors. Autopilot totiž podle časopisu dává řidiči přílišný pocit uspokojení, jež může vést ke ztrátě koncentrace. Tesla totiž nepoužívá kamery, aby sledovala, zda se řidič na řízení soustředí. Testování funkce proběhlo u vozů Tesla Model 3, Model S i Model X.
Celkem redaktoři hodnotili čtyři různé systémy. Kromě zmíněných dvou také ProPilot Assist u vozů Infiniti QX50 a Nissan Leaf, a také Pilot Assist u Volva XC40 a XC60. Nejhorší hodnocení měl asistent u Volva. Jake Fischer, který je vedoucím testování automobilů Consumer Reports, prohlásil, že se funkce poloautonomního řízení u různých výrobců zatím značně kvalitativně liší. Hlavní důraz v testování kladli právě na bezpečnost řízení.
Server Quartz napsal, že zakladatel firmy Tesla Elon Musk zdůrazňoval, že firemní software bude řídit bezpečněji než člověk. Mnozí řidiči pak ignorovali doporučení výrobce, aby při použití funkce Autopilot věnovali dostatečnou pozornost řízení, a došlo ke dvěma smrtelným nehodám. Aktualizace softwaru nyní agresivnějším způsobem upozorňují řidiče vozů Tesla, aby převzali kontrolu nad volantem. Pokud to neučiní, vůz se zastaví a rozbliká.
Dále čtěte: