Menu Zavřít

Uber od října zavede EET, týkat se však bude jen nových řidičů

12. 7. 2018
Autor: Profimedia.cz

Společnost Uber bude od začátku října evidovat tržby svých řidičů v EET. Společnost bude navíc finanční správě poskytovat data o aktivitách šoférů, které stát bude moci využít k daňové kontrole. Povinnost se ovšem bude týkat pouze nových řidičů, kteří začnou pro společnost jezdit po zavedení EET. Firma se k tomu dnes zavázala podpisem daňového memoranda. V současnosti společnost v Česku eviduje zhruba 2000 aktivních řidičů.

EET se tak zatím nebude týkat řidičů, kteří pro společnost jezdí už v současnosti. Dohoda mezi ministerstvem financí a Uberem platí zatím na rok, případné rozšíření povinnosti firma podle generálního ředitele společnosti pro střední a východní Evropu Alexeie Stakha zváží podle fungování současné dohody.

Podle ministryně financí Aleny Schillerové (ANO) by memorandum mělo rozptýlit obavy, že stát nedokáže regulovat sdílenou ekonomiku. Podle ní je současná legislativa dostačující k tomu, aby stát mohl kontrolovat i tyto služby. „Chyběly nám k tomu informace, které nám teď společnost Uber poskytne,“ řekla. Dohoda by se zároveň podle ministryně měla stát základním kamenem pro kontrolu dalších společností fungujících na podobné bázi.

Podle ministerstva by zavedení EET u Uberu mělo také uklidnit současné spory taxikářů se společností, Uber se totiž k EET zavázal dobrovolně. Taxikáři zatím své tržby elektronicky evidovat nemusí, změnit by to však měla novela zákona o elektronické evidenci tržeb, kterou v současnosti projednávají poslanci.

Řidiči taxi loni kvůli službě Uber v Praze opakovaně protestovali a pomalými průjezdy městem blokovali dopravu. Fakt, že řidiči firmy nedodržují stejná pravidla jako taxikáři, podle nich znamená nekalou soutěž.

Podle majitele AAA Radiotaxi Jiřího Kvasničky podpis memoranda nic neřeší, dokud nebudou všichni řidiči Uberu splňovat všechny zákonné podmínky pro taxi. „Řidič Uberu, ať si podepíšou, co si podepíšou, tak musí být zaměstnancem nějakého koncesionáře nebo mít živnostenské oprávnění, musí mít zkoušky z místopisu Prahy a musí mít vozidlo registrované jako taxi,“ řekl.


Čtěte: Záznam smrtelné nehody autonomního vozu dokazuje naprosté selhání techniky i procesů v Uberu

 Záznam smrtelné nehody autonomního vozu


Taxikáři kromě Uberu protestovali i proti estonské firmě Taxify, která rovněž využívá pro objednání řidičů mobilní aplikaci. „Taxify na rozdíl od některých našich konkurentů již od spuštění provozu v Praze platí veškeré daně v České republice, a to jak daň z příjmů, tak DPH a ostatní daně i poplatky,“ komentoval dnešní podpis šéf Taxify pro Česko a Slovensko Roman Sysel.

Podle hlavního ekonoma společnosti Cyrrus Lukáše Kovandy dnešní dohoda souvisí s loňským rozhodnutím Evropského soudu, podle kterého je Uber přepravní firmou a nikoliv technologickou společností a musí tak dodržovat národní pravidla stejně jako taxislužby. „Memorandum je tedy za daných podmínek žádoucím kompromisem, na nějž však Uber vlastně musel přistoupit, chtěl-li dále rozšiřovat své podnikání,“ uvedl Kovanda. Dodal, že firma i kvůli tlaku investorů usiluje o to stát se standardní korporací a memorandum by mohlo oslabit argumenty taxikářů, kteří mimo jiné poukazovali i na to, že šoféři Uberu řádně neplní svoji daňovou povinnost.

Uber už koncem dubna podepsal memorandum s českou vládou, ve které se se firma zavázala ke zřízení českého živnostenského oprávnění, které jí scházelo. Součástí dohody bylo i to, že řidiči budou muset splňovat podmínky pro běžné taxikáře včetně licence či zkoušky z místopisu. Podobně jako u EET se to má týkat jenom nových řidičů.

bitcoin školení listopad 24

Americká firma působí v Česku od roku 2014. V roce 2017 začali nasmlouvaní řidiči s vlastními auty jezdit i v Brně, soud však jejich činnost zakázal předběžným opatřením. I když ho soud poté zrušil, firma stále v moravské metropoli nejezdí. Služby Uberu v Praze využívá podle informací firmy 300 tisíc lidí.

Uber čelí regulačním a právním překážkám nejen v Česku
Řidiči taxi začali proti Uberu výrazněji vystupovat v únoru 2016, kdy na téměř osm hodin blokovali magistrálu. Začátkem června 2016 primátorka Adriana Krnáčová (ANO) Uber marně vyzvala, aby svou činnost zlegalizoval a aby službu Uber Pop nahradil službou Uber taxi. V červenci 2016 pak několik taxikářských firem vystupujících pod Sdružením pražských provozovatelů TAXIslužby neuspělo u soudu s návrhem předběžného opatření na zakázání služby Uber Pop.
Taxikáři proti Uberu protestovali i loni. V září na pražském letišti lepili na auta spadající pod Uber samolepky s tvrzení, že jde o nelegální transport. V říjnu 2017 pak tři hodiny blokovali pomalou jízdou dopravu v okolí letiště a hodinu troubením a kroužením kolem Mariánského náměstí dávali najevo nespokojenost u magistrátu. Do akce se zapojilo 1000 až 1200 taxikářů, na jejich podporu vyjelo i 70 vozů taxi po městském okruhu v Brně. Hned několik protestů taxikáři zorganizovali i letos, většinou pomalou jízdou.
Vláda po jednání se zástupci taxikářů v únoru slíbila rychlé narovnání podmínek s alternativními přepravními službami. Premiér Andrej Babiš (ANO) vyzval služby Uber a Taxify, ať dodržují zákony a užívají licencované taxikáře. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) se vyjádřil, že chce se sněmovními stranami vypracovat širší novelu zákona o taxislužbě, která by vyřešila situaci kolem služeb typu Uber.
Americká společnost Uber poskytuje své služby v řadě zemí světa, mnohde se však dostala do sporu s místními samosprávami. Kvůli odporu ze strany provozovatelů tradičních taxislužeb čelí regulačním a právním překážkám. Některé země, jako Dánsko a Maďarsko, musela firma opustit. Některé evropská města praktiky Uberu zakázaly.
V nedávné době musela firma pozastavit své aktivity například v Řecku, na Slovensku, v Egyptě, Maroku, Norsku či Izraeli.
Minulý měsíc ale Uber naopak uspěl s odvoláním proti ztrátě licence na provozování služeb v Londýně. Britský soud firmě udělil licenci novou na 15 měsíců; dospěl k závěru, že Uber upravil svou činnost. Po roční přestávce se firma tento měsíc vrátila také na finské silnice, obnovuje zde své služby UberX a UberBlack.
Koncem loňského roku Soudní dvůr EU rozhodl, že Uber je přepravní služba a musí tedy žádat o licenci a povolení podle příslušných zákonů zemí EU. Soud tak alternativního poskytovatele přepravních služeb postavil na roveň běžné taxislužby.

Přečtěte si také:

Uber se po roční přestávce vrací na finské silnice

Blokování ulic není řešení, říká o protestech taxikářů Krnáčová

Airbnb na kolech chce navždy změnit přístup k vlastnictví aut. Okouzlil i Daimler

Komentář: Uber jako predátor

Ondřej Krátký: Pojďme sdílet taxík


  • Našli jste v článku chybu?