Česko chce zvýšit vývoz do Korejské republiky. Už tam uspěly české pivovary, šance jsou v dodávkách pro výrobu letadel i aut.
Podle oficiálních statistik se obchodní výměna s Korejskou republikou může jevit značně v neprospěch České republiky. Hlubší analýza ale přináší trochu odlišný pohled. Značná část importů směřuje přímo nebo nepřímo do automobilky Hyundai či jejích subdodavatelů. Tyto importní položky jsou po montáži automobilů následně exportovány do Evropy či jiných zemí světa.
Povědomí o České republice v Koreji je zatím svázáno především s turismem. Je proto také potřeba propagovat také úroveň země v nových technologiích. Mnohé korejské firmy jsou až zaskočeny tím, co je ukryto v českých výzkumných ústavech a co všechno Češi dokážou.
Hyundai hledá nové dodavatele
Co se týče spolupráce s Hyundai Motor Group, tato společnost prochází těžkým obdobím. Výrazně poklesly prodeje a tržby na klíčových trzích v USA a Číně. To nutí značku k reorganizaci. S tím přichází i větší potřeba lokalizace subdodávek v rámci celého dodavatelského řetězce.
Minulý rok CzechInvest realizoval dodavatelské fórum pro Hyundai Motor Manufacturing Czech, z čehož vzešly nové zakázky. Pozice českých dodavatelů automobilových komponentů do Koreje zatím není významná, možnosti se ale otevírají s nástupem nové mobility. Mnohá řešení pro autonomní automobily, management baterií a elektromobility jsou ze zahraničí.
Českému pivu razí cestu Pilsner Urquell
V Koreji se již daří českému pivu. Korejci jsou národ s dlouhou tradicí konzumace alkoholu, patří k zemím s nejvyšší spotřebou alkoholu na hlavu. Přesto se zde kultura konzumace výrazně mění. Současně mladá generace má jiné návyky a preferuje kvalitu nad kvantitou. Dochází k výrazné změně poměru spotřeby piva, vína a tvrdého alkoholu.
Pivo přesto patří společně s lokální pálenkou Soju k nejoblíbenějším alkoholickým nápojům. Česká piva jsou na trhu již relativně dlouhou dobu. Nejúspěšnější je bezesporu Pilsner Urquell, kterému se zde podařilo vybudovat silné povědomí o značce. To může pomoci i dalším českým značkám, které již na trhu působí nebo by na něj chtěly vstoupit.
Certifikace se mají harmonizovat |
---|
Při jednáních na nejvyšší vládní úrovni je velké téma protekcionismus. Evropské firmy, které v teritoriu působí, si často stěžují na nerovné podmínky. Háček je v korejské mentalitě. Korejská společnost vždy historicky bojovala o přežití a v dnešní době se jedná hlavně o ekonomickou sílu. Přesto se za posledních pět let korejský trh daleko více otevřel. Tlačí na to i potřeba technologicky nezaostat. Evropská unie se po podepsání zóny volného obchodu s Koreou snaží i o harmonizaci potřebných certifikací. Pokud se tak stane, přístup na trh se zjednoduší. |
Výdaje na obranu
Soul je oficiálně stále ve válečném stavu se svým severním sousedem. I proto je nutné zajistit dostatečné zdroje pro obranu a bezpečnost. Lokální výroba a vývoj dospěly a jsou soběstačné v mnoha oblastech. Přesto je zde poptávka nejen po zahraničních pokročilých technologiích pro ochranu hranic, ale také po dronech nebo bezpilotních letounech.
Korea má vlastní letecký program a vyvíjí vlastním úsilím stíhačky, helikoptéry nebo zmíněné bezpilotní letouny. Vše spadá pod několik klíčových hráčů, jako jsou Korea Aerospace Industries, Korean Air nebo Hanwha Aerospace. Společnosti jsou primárně navázány na dodávky pro koncern Boeing. Čeští dodavatelé komponentů pro proudové motory už uskutečnili do Koreje několik dodávek.
Pomoc vývozcům |
---|
S cílem pomoci českým firmám při vstupu na korejský trh se agenda zahraničního zastoupení CzechInvestu rozšířila na počátku letošního roku i o agendu exportní podpory. Znamená to, že v Soulu působí na jedné adrese CzechInvest a CzechTrade. Je to reakce na zájem exportérů. Kancelář tak může dobře navázat na dosavadní zkušenosti a rozvíjet obchodní příležitosti pro české firmy. Kontakt: martin.jirovec@czechtrade.cz |
Autor je ředitelem kanceláře CzechTrade v Soulu
PDF verze červnového čísla magazínu Export a podnikání ke stažení