Odboráři označili nabídku vyjednávacího týmu Škody Auto na zvýšení tarifních mezd o 4,3 procenta za výsměch a ostudu. Konec jednání o atypických směných systémech, tedy pracovní sobotě, je podle odborů rozumné slovo. Firma předložila naprosto ubohou nabídku, kterou nelze nazvat jinak než jako výsměch všem zaměstnancům, napsal týdeník Škodovácký odborář.
Firma v posledním kole kolektivního vyjednávání nabídla zvýšení tarifů o 4,3 procenta od 1. dubna 2018 s možností dalšího navýšení tarifů od 1. listopadu 2018. Navýšeno by bylo také osobní ohodnocení, a to na 16 procent z nových tarifů. K dubnové výplatě by zaměstnanci navíc obdrželi prémii 3000 korun, dalších 5000 korun by obdrželi také k dubnové a navíc k listopadové výplatě.
„Zdá se, že firma, nebo její představenstvo žijí poslední týdny na jiné planetě a nedostal se k nim požadavek Odborů KOVO. A tak pro ně připomínáme: Odbory KOVO žádají růst mezd pro zaměstnance o dvojciferné číslo,“ uvedl týdeník.
Odboráři uvedli, že firma nyní musí zásadně zvýšit mzdovou nabídku. „A nehodláme přitom už poslouchat tradiční strašení nutnými investicemi do budoucnosti, krocením nákladů a rozevíráním platových nůžek. Když jde ale o platy manažerů, tak jdou úspory stranou, firma jistě ve výroční zprávě zveřejní odměny šéfů a jistě bude zajímavé porovnat jejich meziroční růst. Svůj podíl teď musí pocítit i zaměstnanci bez ohledu na strašení firmy, co bude za několik let,“ uvedl Škodovácký odborář.
Přes Indii do Jižní Ameriky. Škoda má plán pro expanzi
Škoda Auto v kolektivním vyjednávání s odbory původně nabídla růst mezd o 15 procent během 27 měsíců. Zaměstnanci by obdrželi prémie nad rámec pravidelného bonusového systému v celkové výši 25 tisíc korun. Škoda chtěla tarifní dohodu s odbory uzavřít na 27 měsíců, protože podle zdroje ČTK je pro firmu důležitý dlouhodobý horizont, například kvůli investicím do nových technologií. Škoda zvýšení platů podmiňovala dohodou o možném rozšíření využití atypických směnných systémů v závodě v Mladé Boleslavi.
Zavedení pracovních sobot ale odboráři důrazně odmítají. Podle nich by to výrazným způsobem narušilo osobní život zaměstnanců. Od začátku vyjednávání tak odmítali spojovat mzdová jednání s jednáními o těchto atypických systémech směn. Odboráři na začátku jednání uvedli, že požadují růst mezd o 18 procent. Průměrná hrubá dělnická mzda ve Škoda Auto činila loni 40 557 korun, tedy zhruba o deset procent více než v roce 2016.
Odboráři chtějí uzavřít dohodu do konce března, kdy končí platnost a účinnost současné. Odbory zároveň odmítly prodloužení současné kolektivní smlouvy do skončení vyjednávání.
Škoda Auto |
---|
Škoda Auto, která je jedním z největších zaměstnavatelů v Česku, je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v Česku zaměstnává zhruba 30 tisíc lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Automobilka loni dodala na trh rekordních 1 200 500 aut. |
Čtěte také: