Zájem o auta s dieselovým motorem výrazně klesá. Auto na naftu by si v současnosti pořídilo jen 18 procent Čechů, což je o sedm procentních bodů méně než loni. Naopak benzinový agregát preferuje 43 procent řidičů, tedy o tři body více. Vyplývá to z letošního průzkumu EY.
Auto s hybridním pohonem jako příští vůz preferuje pět procent lidí (nárůst o jeden procentní bod), elektromobil si chtějí pořídit tři procenta lidí proti loňským dvěma. Od nákupu elektromobilu odrazuje především vyšší cena. O nákupu elektromobilu by uvažovalo 63 procent Čechů, ke koupi by je přesvědčila například dotace od státu.
Nákup auta přes internet si dovede představit 33 procent respondentů. Loni to bylo 29 procent. Lidem by při nákupu on-line nejvíce chyběla možnost si auto prohlédnout (53 procent) nebo provést testovací jízdu (23 procent).
Jaký pohon bude mít váš nový vůz?
„Respondenti ve Visegradské čtyřce mají od možnosti nákupu vozu na internetu vysoké očekávání, která automobilky jen s obtížemi naplňují a tím vyklízí pole novým hráčům v odvětví,“ uvedl vedoucí partner EY Petr Knap.
Stále platí, že nejvíce preferovanou formou nákupu nového auta je návštěva klasického prodejce aut (82 procent). Sedm procent by si koupilo auto ve speciálním zážitkovém centru a sedm procent přes internet. Při nákupu ojetiny je preferovaným způsobem návštěva autorizovaného prodejce (36 procent) nebo nákup od rodinného příslušníka či známého (26 procent).
Prodejce aut si lidé nejčastěji vybírají na základě vlastní zkušenosti nebo doporučení od známých. Dalším kritériem je vzdálenost prodejny od domova a informace z internetu. Téměř polovina českých řidičů plánuje nákup budoucího auta z vlastních zdrojů. V případě cizích zdrojů nejčastěji volí úvěr nebo půjčku v rámci rodiny či přátel.
Přečtěte si také:
Aféra dieselgate stála Volkswagen již 30 miliard eur
Dále čtěte: