Podle pracovníků berlínského metra je situace v dopravním podniku nejhorší za posledních 60 let. Chybí řidiči, vozy jsou v zoufalém stavu, na mnoha místech se musí jezdit pomalu kvůli opravám, do tunelů proniká voda. Vedení podniku slibuje nápravu.
Zaměstnanci berlínského metra varují, že situace v tunelech a ve vlacích berlínského systému podzemní dráhy U-Bahn je nejhorší za posledních 60 let. Dramatické podmínky mohou dokonce ohrozit i dopravu jako takovou. Berlínské metro kapacitně nestíhá. Loni zákazníci uskutečnili 563 milionů jízd, za posledních pět let se jedná o 11procentní nárůst.
Zaměstnanci berlínského dopravního podniku BVG si v otevřeném dopise stěžují na to, že je nedostatek řidičů. Vozy metra jsou přestárlé a často se musí opravovat. Na mnoha místech se provádějí opravy, proto musí vozy projíždět krokem, v tunelech také prosakuje voda.
„Situace není jenom vážná, ale je skutečně dramatická,“ píší nespokojení zaměstnanci metra. Odborový svaz Verdi připomněl, že soupravy podzemní dráhy jsou přeplněné více než dříve, protože mají méně vozů.
Kritika míří na berlínskou radní pro ekonomiku Ramonu Popovou ze Zelených, která je předsedkyní dozorčí rady berlínské firmy BVG. Pokud vedení podniku nepodnikne razantní kroky k nápravě, nevylučují zaměstnanci v následujících letech katastrofální zhoršení situace.
Na metro už nejsme hrdí
Metro bylo v Berlíně v minulosti důvodem hrdosti pro místní obyvatele, nyní je tomu naopak. Chybí personál z důvodu častých onemocnění, celkově podnik zaměstnává málo lidí, tvrdí odborář Jürgen Fehlau, který je v metru dispečerem. Denně není obsazeno až dvacet služeb, což vede k přetěžování zbývajících pracovníků a ke zvýšenému stresu.
Mluvčí podniku Petra Reetzová uvedla, že stížnosti zaměstnanců a odborů bere berlínský podnik vážně, chce se zaměstnanci jednat. Plánuje nákup nových souprav. Má se také přijmout více lidí do opravárenských dílen. Vlaky podle ní jezdí na patnácti úsecích pomalu kvůli ochraně pracovníků, kteří instalují například nové výtahy. Připustila ale, že na některých místech dochází k průsakům vody když prší, nejedná se ale o větší poškození tunelů. Reeztová zdůraznila, že celkově je infrastruktura bezpečná.
Rada zaměstnanců vychází z předpokladu, že současné problémy podzemní dráhy budou pokračovat následujících pět let. Teprve potom by se situace měla zlepšit díky dodávce nových vlaků. Očekává se, že smlouva na dodávku více než stovky nových vozů bude podepsána v prvním čtvrtletí roku 2019.
Berlínské metro bylo otevřeno v roce 1902, nyní má 173 stanic a deset linek. Jedná se o největší podzemní dopravní síť v německých zemích.
Dále čtěte: