Mezinárodní letiště Kansai, které leží na umělém ostrově u města Ósaka, zasáhl v září tajfun Jebi. Startovací plocha byla zaplavena a letiště muselo být na 17 dnů uzavřeno. Tento příklad ukazuje, jak jsou letiště na světě zranitelná v důsledku změn klimatu, které se projevují také tím, že se zvyšuje hladina moře. Čtvrtina ze stovky nejrušnějších letišť na světě leží méně než deset metrů nad hladinou moře a je přímo ohrožena změnami klimatu.
Japonské letiště Kansai leží na umělém ostrově nedaleko města Ósaka a s pevninou je spojeno železničním mostem. Umístění na umělý ostrov bylo motivováno snahou minimalizovat hluk ve městě.
Letos v září bylo rušné letiště ochromeno, když bylo zasaženo ničivým tajfunem Jebi. Ani ochrana před vlnami ve výši 2,7 metrů nestačila. Aby toho nebylo málo, proplouvající tanker narazil do mostu, který letiště spojuje s pevninou, a poškodil jej. Na letišti byly uvězněny tři tisíce pasažérů.
Jak upozornil server Světového ekonomického fóra, letos to není jediné letiště, které bylo následkem extrémního počasí uzavřeno. Záplavy uzavřely letiště v Indii ve městě Kóčin nebo letiště Hilo na Havaji. Změny klimatu tak stále více ohrožují provoz letišť na celém světě.
Zaplavené letiště v Japonsku:
Čtvrtina nejvytíženější stovky letišť na světě leží v blízkosti moře do deseti metrů nad jeho hladinou. Proto je pravděpodobné, že budou mít stále častěji problémy v souvislosti s četnějšími bouřemi a silným větrem. Ohrožuje je také stoupající hladina moře.
Ta se od roku 1901 podle britské Královské společnosti zvedla o 20 centimetrů a do roku 2100 by se mohla zvýšit o dalších 50 až 100 centimetrů, pokud emise oxidu uhličitého budou v atmosféře stoupat v dosavadním tempu.
V roce 2012 hurikán Sandy zaplavil ve městě New York všechna tři letiště – JFK, LaGuardia i Newark. „Víme, že dopady klimatických změn budou stále vážnější. Identifikace problému je prvním krokem, druhým je rozpoznání závažnosti. Třetím krokem je, co s tím můžeme dělat,“ řekl zástupce ředitele asociace letišť Airports Council International Michael Rossell.
Architekti a stavební inženýři už nyní musí letiště připravovat na extrémní počasí. V New Yorku letiště LaGuardia získalo v roce 2015 grant na výstavbu zdi proti záplavám. Letiště v Hongkongu staví zeď proti bouřím a záplavám v délce 13,4 kilometrů, která má být vysoká 6,5 metrů.
Dále čtěte: