Cestující letadlem mají při zpoždění, poškození či ztrátě zavazadla nárok na finanční kompenzaci. Ta se může vyšplhat až do výše 35 tisíc korun, je však potřeba dodržet pravidla reklamace.
Zákony se situacemi, kdy letecká společnost ztratí, poškodí nebo zpozdí cestujícímu zavazadlo, počítají. Odškodnění za ztrátu, poškození či zpoždění zavazadel se řídí Úmluvou o sjednocení některých pravidel v mezinárodní letecké přepravě č. 123/2003 Sbírky mezinárodních smluv, známou pod názvem Montrealská úmluva.
Poškozený cestující může získat odškodnění až kolem 35 tisíc korun (přesná výše samozřejmě záleží na aktuálních kurzech měn).
Tři týdny jsou jen zpoždění
Lhůty pro řešení reklamace jsou v porovnání s rychlostí letecké přepravy poměrně dlouhé. Do tří týdnů od ztráty se zavazadlo považuje pouze za zpožděné.
Při zpoždění zavazadla je letecký dopravce povinen proplatit náklady za nezbytné potřeby, bez kterých by se cestující po dobu zpoždění zavazadla neobešel.
„Zavazadlo musí dopravce doručit cestujícímu nejpozději do 21 dnů, poté už je považováno za ztracené. Už v této době má ale cestující nárok na proplacení nejnutnějších věcí, které si kvůli zpoždění kufru musel koupit,“ vysvětluje právník společnosti Vaše nároky.cz Petr Novák.
NÁŠ TIP:
Kalkulačka pro výpočet nároku na dovolenou 2018
Za nezbytné potřeby se typicky považují hygienické potřeby nebo základní ošacení. Naopak by se cestující měli vyvarovat utrácení za věci, které tak úplně nezbytné nejsou. Značkové oblečení nebo drahé hodinky dopravce neuzná a neproplatí.
„Jestliže by se však cestujícímu na služební cestě ztratilo zavazadlo s oblekem, který měl připraven na důležitou obchodní schůzku, mohl by být nárok na proplacení nového obleku oprávněný. Vždy záleží na konkrétních okolnostech,“ vysvětluje právník.
„Celkové náklady, které cestující může teoreticky žádat proplatit, nesmí překročit částku přibližně 35 tisíc korun. Pokud ale bylo zpoždění způsobeno vyšší mocí, kterou dopravce nemohl ovlivnit, nemusí odškodnění vyplatit vůbec. Aby měl cestující šanci odškodnění získat, musí si schovat veškeré účtenky a do 21 dnů od doručení zavazadla poslat dopravci písemnou reklamaci a žádost o proplacení nákladů,“ upozorňuje právník.
Nedoletěli jste včas?
Čtěte, jak získat odškodné za zpožděný let
Ztracené je po 21 dnech
Pokud zavazadlo nedorazí ani do 21 dní od příletu, je považováno za ztracené. V takovém případě má cestující nárok na finanční náhradu za zavazadlo i za veškerý obsah v něm.
Zde se však musí dodržet předepsaná pravidla. Cestující musí prokázat, že uvedené věci zavazadlo skutečně obsahovalo, a určit jejich hodnotu.
Ač se to zdá až úsměvné, ideálními důkazy jsou fotografie zavazadla a zabalených věcí před odletem. Samozřejmostí pro každou reklamaci jsou pak účtenky od ztracených předmětů.
Jestliže je hodnota zavazadla a obsahu v něm vyšší než 35 tisíc, má bohužel cestující smůlu. Letecká společnost je povinna vyplatit odškodnění pouze do stanoveného limitu.
„Pokud cestující v zavazadle převáží například drahé potápěčské vybavení v hodnotě padesáti tisíc, je vhodné si jej proti ztrátě připojistit,“ radí právník.
Zmeškali jste při přestupu navazující let? Čtěte, na co všechno máte nárok
Reklamace poškození do sedmi dní
Cestujícím se také často stává, že své zavazadlo sice dostanou hned na letišti, to je ale poškozené.
„Poškozené zavazadlo je potřeba reklamovat u dopravce do sedmi dní od příletu, doporučuji to ale udělat hned na letišti, cestující se tím vyhne problémům s prokazováním toho, že k poškození došlo skutečně během letu,“ doporučuje právník Novák.
Maximální kompenzace za poškozené zavazadlo se pohybuje opět okolo 35 tisíc korun, záleží však na konkrétním poškození.
Čtěte také: