Vlastní letadlo je právem považované za ultimativní symbol úspěchu. Vybrali jsme desítku zajímavých strojů, které si k cestám po světě vybraly výrazné postavy tuzemského i mezinárodního podnikání.
Gulfstream V – Jony Ive |
---|
Typ: Gulfstream Aerospace G-V |
Imatrikulace: N586GV |
Orientační cena typu: 43 milionů USD (1,04 mld. Kč) |
Šéfdesignér Apple Inc. zatoužil po služebním tryskáči, ale ředitel Tim Cook jeho žádost zamítl. Britskému návrháři nezbylo než sáhnout do vlastní kapsy. Od vdovy po Stevu Jobsovi Laurene Powell Jobs odkoupil před dvěma lety rodinný Gulfstream, údajně za velmi příznivou cenu. „Alespoň nemusím všechno předělávat,“ zažertoval Ive údajně před přítelem. Design interiéru totiž pro Jobse navrhl právě on.
Letoun má teď registraci N586GV, ale dříve býval evidován pod značkou N2N. Toto označení dnes nosí špičkový Gulfstream G650, který opět létá pro nejvyšší vedení Apple. Lze se domnívat, že jeho nejčastějším (ne-li jediným) uživatelem je Tim Cook.
Airbus A319 ACJ – Vijay Mallya |
---|
Typ: Airbus A319-133 CJ |
Imatrikulace: VT-JVM |
Orientační cena typu: 90 milionů USD (2,2 mld. Kč) |
Indický magnát cestoval po světě stejným letounem od VIP divize Airbusu jako vrcholní ústavní činitelé České republiky a dalších států. Letos na jaře ale Mallya zmizel z Indie ještě předtím, než mu soud stihl udělit zákaz vycestování kvůli podezření z rozsáhlých finančních machinací a daňových úniků.
Jaký dopravní prostředek zvolil, není známo – určitě to ale nebyl jeho Airbus. Ten zůstal v Indii a tamní finanční správa ho v květnu nabídla na prodej formou aukce. Na pokrytí celého daňového dluhu ve výši přibližně 120 milionů dolarů ale výnos určitě stačit nebude…
Boeing BBJ – Petr Kellner |
---|
Typ: Boeing 737-7HZ(BBJ) |
Imatrikulace: P4-NGK |
Orientační cena typu: 96 milionů USD (2,3 mld. Kč) |
Nejbohatší český byznymen a šéf skupiny PPF létá Boeingem BBJ, registrovaným na Arubě. BBJ vychází z linkového typu 737-700, od kterého se ale liší výbavou. Ta obsahuje kromě jiného tzv. winglety – charakteristicky nahoru zahnuté konce křídel, které snižují spotřebu paliva až o pět procent. (U linkových strojů se dodávají za příplatek 1 060 000 USD neboli 25,6 milionu korun, přičemž cena nezahrnuje instalaci.)
BBJ má také vlastní nástupní schůdky, přídavné palivové nádrže a certifikaci ETOPS-180. To znamená, že může létat po trasách, z nichž lze po vysazení jednoho motoru dosáhnout nejbližšího záložního letiště za 180 minut. V praxi se toho využívá nejčastěji pro plánování přímějších tras nad oceány.
Boeing 757 – Donald Trump |
---|
Typ: Boeing 757-2J4 |
Imatrikulace: N757AF |
Orientační cena typu: 65 milionů USD (1,57 mld. Kč) |
Republikánský kandidát na prezidenta Spojených států používá VIP verzi Boeingu 757-200 – staršího úzkotrupého letounu, který zejména americké aerolinie dodnes s oblibou nasazují na méně obsazených spojích přes Atlantik. Výroba byla ukončena v roce 2004.
Boeing 757 může startovat z kratších drah i ve velkých nadmořských výškách, za což vděčí ani ne tak mimořádnému tahu motorů (jak se o něm traduje), jako spíše vynikajícímu aerodynamickému výkonu křídla.
Netušíme, nakolik jsou letové vlastnosti pro Donalda Trumpa podstatné. Víme ale, že nechal stroj, který zahájil svoji kariéru v roce 1991 u již neexistujícího dánského nízkonákladového dopravce, vylepšit o výrazný nápis TRUMP, opěrky hlavy s vyraženým rodinným znakem a kování ze 24karátového zlata. Interiér je samozřejmě vyrobený na míru a nechybí v něm komfortní křesla, jídelní stůl a odpočinková zóna s ložnicí, ale to jsou naprosté samozřejmosti ve všech větších bizjetech. Proto si je lidé pořizují.
Eurocopter EC135P2 – Ivo Lukačovič |
---|
Typ: Eurocopter EC135P2 |
Imatrikulace: OK-LIN |
Orientační cena typu: 4,2 milionu USD (101 mil. Kč) |
Zakladatel a majitel Seznamu je vyhlášeným leteckým nadšencem. Vlastní a udržuje letiště Točná i letecké muzeum tamtéž, jeho zásluhou se do České republiky vrátil Lockheed Electra, který původně sloužil potřebám Baťova obuvnického impéria. Do našeho přehledu jsme z Lukačovičovy flotily vybrali vrtulník s imatrikulací OK-LIN.
Jedná se o dvoumotorový stroj z produkce helikoptérové divize skupiny Airbus. Má cestovní rychlost 254 km/h a dolet 635 km. V Česku je registrovaný pouze jediný kus specifikace P2 s výkonnějšími motory, ale samotný P135 je na naší obloze běžný typ. Používá jej Policie ČR i letecká záchranná služba.
Embraer Legacy 650 – Ivo Valenta |
---|
Typ: Embraer EMB-135EJ Legacy 650 |
Imatrikulace: OK-SYN |
Orientační cena typu: 29,5 milionu USD (704 mil. Kč) |
Bizjety odvozené od regionálního dopravního letounu ERJ 145 jsou mezi českými miliardáři mimořádně oblíbené i díky aktivitě společnosti ABS Jets. Létají či létali s nimi mimo jiné Karel Komárek (později přesedlal na Gulfstream) nebo Daniel Křetínský.
K pendlování mezi Monakem, kde má občanství, Prahou, kde zasedá v Senátu, a Starým městem u Uherského Hradiště, kde sídlí jeho skupina Synot, si ho vybral také Ivo Valenta. Jeho Legacy 650 má oproti modelu 600 dolet prodloužený o více než 900 kilometrů – až 7223 km při obsazení čtyřmi cestujícími.
Boeing 767 – Roman Abramovič |
---|
Typ: Boeing 767-33AE |
Imatrikulace: P4-MES |
Orientační cena typu: 186 milionů USD (4,5 mld. Kč) |
Předchůdce Dreamlineru je dvoumotorový širokotrupý dopravní letoun na dlouhé vzdálenosti. Třeba Delta ho nasazuje na linku mezi Prahou a New Yorkem. Ruský oligarcha a majitel fotbalové Chelsea vlastní VIP verzi tohoto letounu. Kvůli charakteristické linii oken pilotní kabiny, opticky protažené dozadu černým lakováním, se jeho Boeingu mezi fanoušky dopravních letadel přezdívá „bandita“.
Zajímavé je, že Abramovič necítí na rozdíl od jiných miliardářů (včetně třeba Kellnera) potřebu svoje cesty před světem tajit, takže pohyby jeho 767 lze sledovat na službě Flightradar24.com. Do vyhledávacího pole zadejte registraci P4-MES.
Boeing 787 BBJ – Michael Dell |
---|
Typ: Boeing 787-8BBJ |
Imatrikulace: N28MS |
Orientační cena typu: 225 milionů USD (5,4 mld. Kč) |
Trh osobních počítačů sice není, co býval, ale zakladatel Dell Inc. pořád patří mezi nejbohatší lidi světa. Americký Forbes ho pro rok 2016 řadí na 35. místo žebříčku miliardářů a jeho majetek odhaduje na 19,8 mld. USD (přibližně 478 miliard korun). Proto si Dell může snadno dovolit pořídit moderní zázrak z uhlíkového kompozitu.
Počítačový magnát zvolil skromnější model 787-8 s kratším trupem, ale i tak má pro sebe a své hosty k dispozici kabinu o délce 42 m a výměře 224 m2. Správně. Dellovo letadlo má větší podlahovou plochu než celý váš domek na předměstí.
Airbus A340 – Ališer Burchanovič Usmanov |
---|
Typ: Airbus A340-313 |
Imatrikulace: M-IABU |
Orientační cena typu: 238 milionů USD (5,7 mld. Kč) |
Vlastnictví čtyřmotorového kolosu bývá často připisováno Abramovičovi, majitelem je však jiný oligarcha z bývalého Sovětského svazu. Svědčí o tom i registrační kód M-IABU, jehož písmena údajně znamenají „I, Alisher Burkhanovich Usmanov“ (Já Ališer Burchanovič Usmanov).
Uzbek, kterému bude letos třiašedesát, je majoritním vlastníkem konglomerátu Metalloinvest a vydavatelství Kommersant. Majetkové podíly má mj. v internetové firmě Mail.ru a fotbalovém Arsenalu. Přitom ještě stíhá post generálního ředitele Gazprom Invest Holdings.
Usmanovův letoun je úplně poslední vyrobený kus typu A340-300. Letecké společnosti se všech variant Airbusu A340 postupně zbavují ve prospěch úspornějších dvoumotorových letadel, ale tak přízemní starosti jako spotřeba zřejmě nejbohatšího občana Ruské federace netrápí.
Boeing 747-8 BBJ – Khalifa bin Hamad Al Thani |
---|
Typ: Boeing 747-8ZV (BBJ) |
Imatrikulace: VQ-BSK |
Orientační cena typu: 360 milionů USD (8,7 mld. Kč) |
Bývalého katarského emíra sesadil v roce 1995 z trůnu jeho vlastní syn, ale v roce 2004 se šejk Khalifa do Kataru vrátil. Dnes je mu už třiaosmdesát a zemi vládne jeho vnuk Tamim bin Hamad Al Thani, takže si dědeček může dopřávat drobné radosti života na penzi. Jako třeba VIP verzi letadla, které je ještě o 3,4 m delší než Airbus A380 a v linkovém provedení je homologované až pro 605 lidí.
Khalifa bin Hamad bin Abdullah bin Jassim bin Mohammed Al Thanialifa, jak zní celé jméno bývalého emíra, je sice sunnita, ale skoro to vypadá, jakoby při svých četných pobytech na Západě načichl atmosférou Vánoc – dodávací let jeho nového jumba po instalaci kabiny totiž proběhl 24. prosince 2014. Před přesednutím do nejnovější evoluce Boeingu 747 létal šejk Boeingem 747-SP21, což je raritní varianta se zkráceným trupem. V letech 1976–1989 se jich vyrobilo pouhých pětačtyřicet.
Šejkovo letadlo je sice registrované na Bermudách, ale provozuje ho Qatar Amiri Flight – VIP divize státních Qatar Airways, která zajišťuje přepravu členů královské rodiny.
Poznámka: Uvedené ceny jsou přibližné a vztahují se na nové stroje daného typu se standardní výbavou. Skutečné pořizovací ceny letadel uvedených v přehledu se mohly lišit až o desítky procent v závislosti na stáří stroje v době pořízení, situaci na trhu, vyjednávacích schopnostech účastníků transakce a nainstalované výbavě.
Čtěte dále:
Osobní Jumbo Jet? Airbus a Boeing prodávají VIP verze letadel