Menu Zavřít

10 letadel, kterými létají čeští a světoví miliardáři

25. 5. 2016
Autor: Dmitriy Pichugin, GFDL 1.2 via Wikimedia Commons

Vlastní letadlo je právem považované za ultimativní symbol úspěchu. Vybrali jsme desítku zajímavých strojů, které si k cestám po světě vybraly výrazné postavy tuzemského i mezinárodního podnikání.

Gulfstream V – Jony Ive
Typ: Gulfstream Aerospace G-V
Imatrikulace: N586GV
Orientační cena typu: 43 milionů USD (1,04 mld. Kč)

Šéfdesignér Apple Jony Ive koupil starší Gulfstream V od vdovy po Stevu Jobsovi

Šéfdesignér Apple Inc. zatoužil po služebním tryskáči, ale ředitel Tim Cook jeho žádost zamítl. Britskému návrháři nezbylo než sáhnout do vlastní kapsy. Od vdovy po Stevu Jobsovi Laurene Powell Jobs odkoupil před dvěma lety rodinný Gulfstream, údajně za velmi příznivou cenu. „Alespoň nemusím všechno předělávat,“ zažertoval Ive údajně před přítelem. Design interiéru totiž pro Jobse navrhl právě on.

Letoun má teď registraci N586GV, ale dříve býval evidován pod značkou N2N. Toto označení dnes nosí špičkový Gulfstream G650, který opět létá pro nejvyšší vedení Apple. Lze se domnívat, že jeho nejčastějším (ne-li jediným) uživatelem je Tim Cook.

Airbus A319 ACJ – Vijay Mallya
Typ: Airbus A319-133 CJ
Imatrikulace: VT-JVM
Orientační cena typu: 90 milionů USD (2,2 mld. Kč)

Vijay Mallya měl tento Airbus A319-133 CJ. Indické úřady ho ale na jaře zabavily kvůli daňovým únikům. Foto: Andrew Thomas, CC 2.0

Indický magnát cestoval po světě stejným letounem od VIP divize Airbusu jako vrcholní ústavní činitelé České republiky a dalších států. Letos na jaře ale Mallya zmizel z Indie ještě předtím, než mu soud stihl udělit zákaz vycestování kvůli podezření z rozsáhlých finančních machinací a daňových úniků.

Jaký dopravní prostředek zvolil, není známo – určitě to ale nebyl jeho Airbus. Ten zůstal v Indii a tamní finanční správa ho v květnu nabídla na prodej formou aukce. Na pokrytí celého daňového dluhu ve výši přibližně 120 milionů dolarů ale výnos určitě stačit nebude…

Boeing BBJ – Petr Kellner
Typ: Boeing 737-7HZ(BBJ)
Imatrikulace: P4-NGK
Orientační cena typu: 96 milionů USD (2,3 mld. Kč)

Šéf skupiny PPF Petr Kellner cestuje po světě tímto Boeingem BBJ. Foto: Anna Zvereva, CC 2.0

Nejbohatší český byznymen a šéf skupiny PPF létá Boeingem BBJ, registrovaným na Arubě. BBJ vychází z linkového typu 737-700, od kterého se ale liší výbavou. Ta obsahuje kromě jiného tzv. winglety – charakteristicky nahoru zahnuté konce křídel, které snižují spotřebu paliva až o pět procent. (U linkových strojů se dodávají za příplatek 1 060 000 USD neboli 25,6 milionu korun, přičemž cena nezahrnuje instalaci.)

BBJ má také vlastní nástupní schůdky, přídavné palivové nádrže a certifikaci ETOPS-180. To znamená, že může létat po trasách, z nichž lze po vysazení jednoho motoru dosáhnout nejbližšího záložního letiště za 180 minut. V praxi se toho využívá nejčastěji pro plánování přímějších tras nad oceány.

Boeing 757 – Donald Trump
Typ: Boeing 757-2J4
Imatrikulace: N757AF
Orientační cena typu: 65 milionů USD (1,57 mld. Kč)

Trumpův Boeing 757 létal původně u Sterling Airways, ve VIP verzi sloužil různým majitelům od roku 1995. Foto: Adam Kriesberg, CC BY-SA 4.0

Republikánský kandidát na prezidenta Spojených států používá VIP verzi Boeingu 757-200 – staršího úzkotrupého letounu, který zejména americké aerolinie dodnes s oblibou nasazují na méně obsazených spojích přes Atlantik. Výroba byla ukončena v roce 2004.

Boeing 757 může startovat z kratších drah i ve velkých nadmořských výškách, za což vděčí ani ne tak mimořádnému tahu motorů (jak se o něm traduje), jako spíše vynikajícímu aerodynamickému výkonu křídla.

Netušíme, nakolik jsou letové vlastnosti pro Donalda Trumpa podstatné. Víme ale, že nechal stroj, který zahájil svoji kariéru v roce 1991 u již neexistujícího dánského nízkonákladového dopravce, vylepšit o výrazný nápis TRUMP, opěrky hlavy s vyraženým rodinným znakem a kování ze 24karátového zlata. Interiér je samozřejmě vyrobený na míru a nechybí v něm komfortní křesla, jídelní stůl a odpočinková zóna s ložnicí, ale to jsou naprosté samozřejmosti ve všech větších bizjetech. Proto si je lidé pořizují.

Eurocopter EC135P2 – Ivo Lukačovič
Typ: Eurocopter EC135P2
Imatrikulace: OK-LIN
Orientační cena typu: 4,2 milionu USD (101 mil. Kč)

Majitel Seznam.cz Ivo Lukačovič patří k těm, kdo za knipl svých letadel rádi usedají sami. Foto: Profimedia.cz

Zakladatel a majitel Seznamu je vyhlášeným leteckým nadšencem. Vlastní a udržuje letiště Točná i letecké muzeum tamtéž, jeho zásluhou se do České republiky vrátil Lockheed Electra, který původně sloužil potřebám Baťova obuvnického impéria. Do našeho přehledu jsme z Lukačovičovy flotily vybrali vrtulník s imatrikulací OK-LIN.

Jedná se o dvoumotorový stroj z produkce helikoptérové divize skupiny Airbus. Má cestovní rychlost 254 km/h a dolet 635 km. V Česku je registrovaný pouze jediný kus specifikace P2 s výkonnějšími motory, ale samotný P135 je na naší obloze běžný typ. Používá jej Policie ČR i letecká záchranná služba.

Embraer Legacy 650 – Ivo Valenta
Typ: Embraer EMB-135EJ Legacy 650
Imatrikulace: OK-SYN
Orientační cena typu: 29,5 milionu USD (704 mil. Kč)

Valentův Embraer je první Legacy 650 s českou registrací. Foto: Nabil Molinari, CC 2.0

Bizjety odvozené od regionálního dopravního letounu ERJ 145 jsou mezi českými miliardáři mimořádně oblíbené i díky aktivitě společnosti ABS Jets. Létají či létali s nimi mimo jiné Karel Komárek (později přesedlal na Gulfstream) nebo Daniel Křetínský.

K pendlování mezi Monakem, kde má občanství, Prahou, kde zasedá v Senátu, a Starým městem u Uherského Hradiště, kde sídlí jeho skupina Synot, si ho vybral také Ivo Valenta. Jeho Legacy 650 má oproti modelu 600 dolet prodloužený o více než 900 kilometrů – až 7223 km při obsazení čtyřmi cestujícími.

Boeing 767 – Roman Abramovič
Typ: Boeing 767-33AE
Imatrikulace: P4-MES
Orientační cena typu: 186 milionů USD (4,5 mld. Kč)

Boeing 767 Romana Abramoviče. Přezdívka „bandita“ se nevztahuje na podnikatelské metody majitele, ale na charakteristickou siluetu oken pilotní kabiny. Foto: Dmitriy Pichugin, GFDL 1.2 via Wikimedia Commons

Předchůdce Dreamlineru je dvoumotorový širokotrupý dopravní letoun na dlouhé vzdálenosti. Třeba Delta ho nasazuje na linku mezi Prahou a New Yorkem. Ruský oligarcha a majitel fotbalové Chelsea vlastní VIP verzi tohoto letounu. Kvůli charakteristické linii oken pilotní kabiny, opticky protažené dozadu černým lakováním, se jeho Boeingu mezi fanoušky dopravních letadel přezdívá „bandita“.

Zajímavé je, že Abramovič necítí na rozdíl od jiných miliardářů (včetně třeba Kellnera) potřebu svoje cesty před světem tajit, takže pohyby jeho 767 lze sledovat na službě Flightradar24.com. Do vyhledávacího pole zadejte registraci P4-MES.

Boeing 787 BBJ – Michael Dell
Typ: Boeing 787-8BBJ
Imatrikulace: N28MS
Orientační cena typu: 225 milionů USD (5,4 mld. Kč)

Michael Dell si z nabídky Boeing Business Jet nevybral nic menšího než VIP verzi kompozitového Dreamlineru.

Trh osobních počítačů sice není, co býval, ale zakladatel Dell Inc. pořád patří mezi nejbohatší lidi světa. Americký Forbes ho pro rok 2016 řadí na 35. místo žebříčku miliardářů a jeho majetek odhaduje na 19,8 mld. USD (přibližně 478 miliard korun). Proto si Dell může snadno dovolit pořídit moderní zázrak z uhlíkového kompozitu.

Počítačový magnát zvolil skromnější model 787-8 s kratším trupem, ale i tak má pro sebe a své hosty k dispozici kabinu o délce 42 m a výměře 224 m2. Správně. Dellovo letadlo má větší podlahovou plochu než celý váš domek na předměstí.

Airbus A340 – Ališer Burchanovič Usmanov
Typ: Airbus A340-313
Imatrikulace: M-IABU
Orientační cena typu: 238 milionů USD (5,7 mld. Kč)

Ališer Usmanov pojmenoval čtyřmotorový Airbus po svém otci, Bourkhan. Foto: Laurent Errera, CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons

Vlastnictví čtyřmotorového kolosu bývá často připisováno Abramovičovi, majitelem je však jiný oligarcha z bývalého Sovětského svazu. Svědčí o tom i registrační kód M-IABU, jehož písmena údajně znamenají „I, Alisher Burkhanovich Usmanov“ (Já Ališer Burchanovič Usmanov).

Uzbek, kterému bude letos třiašedesát, je majoritním vlastníkem konglomerátu Metalloinvest a vydavatelství Kommersant. Majetkové podíly má mj. v internetové firmě Mail.ru a fotbalovém Arsenalu. Přitom ještě stíhá post generálního ředitele Gazprom Invest Holdings.

Usmanovův letoun je úplně poslední vyrobený kus typu A340-300. Letecké společnosti se všech variant Airbusu A340 postupně zbavují ve prospěch úspornějších dvoumotorových letadel, ale tak přízemní starosti jako spotřeba zřejmě nejbohatšího občana Ruské federace netrápí.

Boeing 747-8 BBJ – Khalifa bin Hamad Al Thani
Typ: Boeing 747-8ZV (BBJ)
Imatrikulace: VQ-BSK
Orientační cena typu: 360 milionů USD (8,7 mld. Kč)

Od ostatních letadel katarské vládní flotily se současný i minulý stroj šejka Khalify liší barevným provedením. Foto: BriYYZ, CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons

Bývalého katarského emíra sesadil v roce 1995 z trůnu jeho vlastní syn, ale v roce 2004 se šejk Khalifa do Kataru vrátil. Dnes je mu už třiaosmdesát a zemi vládne jeho vnuk Tamim bin Hamad Al Thani, takže si dědeček může dopřávat drobné radosti života na penzi. Jako třeba VIP verzi letadla, které je ještě o 3,4 m delší než Airbus A380 a v linkovém provedení je homologované až pro 605 lidí.

Khalifa bin Hamad bin Abdullah bin Jassim bin Mohammed Al Thanialifa, jak zní celé jméno bývalého emíra, je sice sunnita, ale skoro to vypadá, jakoby při svých četných pobytech na Západě načichl atmosférou Vánoc – dodávací let jeho nového jumba po instalaci kabiny totiž proběhl 24. prosince 2014. Před přesednutím do nejnovější evoluce Boeingu 747 létal šejk Boeingem 747-SP21, což je raritní varianta se zkráceným trupem. V letech 1976–1989 se jich vyrobilo pouhých pětačtyřicet.

Šejkovo letadlo je sice registrované na Bermudách, ale provozuje ho Qatar Amiri Flight – VIP divize státních Qatar Airways, která zajišťuje přepravu členů královské rodiny.

Poznámka: Uvedené ceny jsou přibližné a vztahují se na nové stroje daného typu se standardní výbavou. Skutečné pořizovací ceny letadel uvedených v přehledu se mohly lišit až o desítky procent v závislosti na stáří stroje v době pořízení, situaci na trhu, vyjednávacích schopnostech účastníků transakce a nainstalované výbavě.


Čtěte dále:

Osobní Jumbo Jet? Airbus a Boeing prodávají VIP verze letadel

Nejdražší letenka světa stojí 900 tisíc. Jedním směrem

  • Našli jste v článku chybu?