Menu Zavřít

2010: DIGITÁLNÍ ODYSEA

26. 9. 2001
Autor: Euro.cz

Konec analogového vysílání se blíží

Digitální technologie nedávno donutila lidi odvrhnout praskající gramofonové desky a nahradila je cédéčky, způsob poslechu hudby se ale nezměnil. Výhodou byla pouze vyšší kvalita záznamu. Digitální televize však neznamená jen kvalitnější obraz. Místo pasivní „bedny na konferenčním stolku do domácnosti přibude vlastně specializovaný počítač, který kromě zpracování obrazu bude umět i přenášet data. Evropské státy včetně České republiky počítají s tím, že do deseti let digitální vysílání zcela nahradí analogové. Divákům to dává dostatek času na to, aby v klidu nechali dosloužit své současné televizory. Digitální přijímače totiž budou poměrně nákladnou záležitostí. Deset let by tedy mělo běžet digitální a analogové vysílání souběžně. Nedočkavci chtiví digitální technologie budou mít ale šanci zakoupit krabičku (set–top-box), která jim umožní přijímat digitální vysílání i na klasickém televizoru. Tato přídavná zařízení ale nejsou také nikterak laciná – jejich cena se pohybuje kolem pěti set marek a výše. Data přes televizi. Odměna za investici je sladká. Zatímco analogové vysílání je schopné kromě televizního obrazu přenést maximálně teletext, digitální bez problémů zajistí přenos dat. To znamená, že uživatel si bude moci vybrat z nabídky televizních programů a stejně tak bude schopen používat internet či specializované kanály. Kvalita obrazu se přitom blíží kvalitě filmu 35 milimetrů. Pro ostatní výrobce audiovizuálních technologií digitální televize přesto neznamená hrozbu. Dnešní distribuční hierarchie staví vysílání na konec řady, takže nikdy nelze mít například film dříve v televizi než na DVD, klasickém VHS videu, placeném kabelovém kanálu či satelitu. Luboš Vojtěch z firmy INTV podtrhuje fakt, že digitální televize nemusí vysílání jen přijímat. Do set–top–boxu se zapojí telefonická linka nebo GSM modem a v tom okamžiku bude možné komunikovat s tou či onou službou. Jinými slovy, člověk se stane majitelem interaktivní televize. Pokud bude mít například k dispozici specializovaný kanál o počasí, nebude pro něj problém zjistit, jaké teplota je právě v Paříži, kam se chystá na dovolenou. „Vznikne nový prostor k podnikání pro ty, kteří budou schopni vytvořit obsah a ten dodat divákovi až do domácnosti. Náplň pak divákovi mohou buď prodat, nebo poskytnout jako informaci, říká Vojtěch. Možnosti se otevírají i v oblasti e–byznysu, kde se ke spotřebiteli dostanou firmy nabízející zboží prostřednictvím jeho televizoru. I pro svět reklamy přinesla digitální televize převratné možnosti. Divák nemusí jen pasivně hltat reklamní spoty. Zpětnou cestou může reagovat na inzerovaný produkt. Takový pokus uskutečnila francouzská automobilka Renault, když nechala diváky, aby se vyjadřovali k jejímu novému modelu. Přátelský televizor. Vojtěch je přesvědčen, že s nástupem digitální televize dojde k postupnému slučování televizoru a počítače do jednoho integrovaného systému. Grafika, která dnes usnadňuje práci na počítači, je stále ještě pro mnohé příliš komplikovaná. Jeden z typů set–top-boxů pomocí jazyku Java dokáže vytvořit ještě přátelštější ovládání pro uživatele, kteří se nehodlají „na stará kolena potýkat s desítkami „otravných příkazů na pécéčku. Virtuální pokoj na obrazovce digitální televize (viz ilustrace) nevyžaduje surfování na webových stránkách, naopak zprostředkuje styk s internetem i lidem, pro něž je počítač nepřítelem. Americký expert firmy Motorola David Pivin tvrdí, že i nejjednodušší prezentace obsahu internetu je pro masového uživatele stále příliš složitá vyjma přepínání programů. Za nejjednodušší model pro používání internetu považuje v současnosti takzvanou WebTV. Uživatel nevidí žádný počítač, jen obrazovku televize a své volby ovládá navigací joystickem. „Ani tento model však nezaznamenal komerční úspěch, přestože si ho vzal za své Microsoft. Klasickým příkladem bolestivého a pomalého vývoje v komunikaci mezi uživatelem a jeho technologií je videorekordér. V současnosti musí video umět nastavit své hodiny, přijímat televizní programovou nabídku podle kódů či automaticky se zapnout na vstup do set–top–boxu. Vývoj do této fáze ale trval celých dvacet let, řekl pro týdeník EURO Pivin. Češi na digitálu. Provozovatelé digitální televize umí přivést signál třemi způsoby: satelitem, kabelem a pozemním vysíláním. Vzhledem k nízkému počtu kabelových přípojek a satelitních přijímačů však budoucnost evropské digitální televize leží hlavně na terestrickém vysílání. To ale předpokládá vybudování sítě vysílačů podobné spíše buňkové mobilní síti než analogovému televiznímu přenosu. Analogie s mobily je zcela na místě. Jedním z dalších triků, které digitální televize ovládá, je vysílání v pohybu. Signál je totiž stejně kvalitní, i když se na televizi díváte v jedoucím automobilu. V Evropě se zatím z nové „hračky mohou radovat obyvatelé Velké Británie, Švédska a Španělska. Experimentální vysílání se připravuje i v České republice. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání udělila licenci společnosti Czech Digital Group, která společně s Českými radiokomunikacemi připravuje technické podmínky pro vznik nových celoplošných stanic. „V první fázi, kdy se bude testovat především pokrytí území Prahy a rušení, budou skutečně v multiplexu jen televizní programy – minimálně Prima a některý z programů ČT, říká zástupce firmy Czech Digital Group Tomáš Vlček. Po testování, které může trvat i několik měsíců, zamýšlí společnost až 40 procent kapacity multiplexu věnovat testování datových aplikací. Licence totiž firmě ukládá, aby vysílání začalo do poloviny letošního roku. Jiří Rajdus z Czech Digital Group je přesvědčen, že společnost dodrží termín, který je stanoven na 30. červen. V současné době chystají odborné týmy Radě pro rozhlasové a televizní vysílání legislativní normy, které určí mantinely digitálního vysílání. „Připravují se zásady, na jejichž základě bude možno například udělovat licence či zakotvit poměr mezi vysíláním televizních a datových kanálů, říká ředitel ComTelu Vladimír Matura, který se na tvorbě nového zákona podílí. Dodává, že v počáteční etapě bude zřejmě muset stát přímo či nepřímo pomoci s financováním vybudování sítě. Při souběžném vysílání analogu a digitálu bude totiž počet uživatelů digitální televize tak nízký, že nebude dostatečně atraktivní. Nic není dokonalé. Údaje agentury Datamonitor uvádějí, že v roce 2004 bude vlastnit digitální televizi 40 milionů domácností v Evropě. Nárůst ze současných devíti milionů je více než výmluvný. Ne všechny zkušenosti s digitálním vysíláním však ospravedlňují přehnaný optimismus. Například ve Spojených státech vysílá digitální televize ve více než stovce měst. Přesto přijímače vlastní poměrně málo lidí, jen zhruba sto tisíc. „Použití těchto kanálů pro cokoliv kromě televizních programů je zde vyloučeno, probíhají pouze testy, které mají ověřit technické možnosti. Aplikace pro vysílání dat nejsou zatím dostatečně připraveny pro zákazníka, vysvětluje to David Pivin z Motoroly.

  • Našli jste v článku chybu?