Dvojice studentů pražské Umprum Jan Čapek a Kryštof Nosál získala za svůj koncept automatické pračky Washman druhou cenu v mezinárodní soutěži Electrolux Design Laboratory. Jedná se o pračku pro muže. Zvítězili mladí Australané s konceptem myčky nádobí. Myčky, která nepoužívá vodu. Přicházející designérská generace připravuje skutečně podivuhodný svět…
Jestli bude Elektrolux domácí spotřebiče pro rok 2015 opravdu vyrábět, je samozřejmě nejisté. Nicméně osm finálových modelů soutěže, které představujeme, svědčí o trendech. Designér Martin Beeh, který měl ze strany Electroluxu evropskou část projektu na starost, připouští, že soutěž funguje jako pokusná laboratoř. Studenti, kteří postoupili do finále, své původní návrhy rozvíjeli ve spolupráci s firemními odborníky, podobně jako by se jednalo o vývoj nového produktu.
„Na začátku každého vývoje je pečlivý výzkum přání zákazníků. Mluvíme s lidmi, pozorujeme, jak ten který předmět používají. Často si třeba ani sami neuvědomují, že s něčím mají problém, ale když je sledujete, tak odhalíte, že něco není v pořádku. Třeba jen otvírání a zavírání ledničky - to je bez nadsázky věda,“ říká Beeh.
Účastníci soutěže měli postupovat stejně: identifikovat tři uživatelské problémy a navrhnout jejich inovativní řešení. Součástí zadání byla podmínka, že mohou vycházet pouze z již dnes známých technologií. Naopak na ekonomickou stránku se nemuseli příliš ohlížet. „Návrhy všech finalistů jsou po technické stránce vyrobitelné, ale neptejte se mě, kolik by stály,“ říká s úsměvem Beeh. Ekologická myčka na nádobí, využívající místo vody zkapalněného oxidu uhličitého, projekt australských studentů, který mezinárodní porota ocenila prvním místem, by například podle listu Sunday Telegraph dnes musela stát okolo čtyř set tisíc australských dolarů.
Jan Čapek a Kryštof Nosál ve svém návrhu řešili jako problém skutečnost, že praní dodnes zůstává převážně ženskou činností a že třídění prádla a obsluha pračky jsou uživatelsky zbytečně náročné. Jimi navržená pračka Washman je představována jako pračka pro muže. Znamená to především maximální zjednodušení obsluhy a také snahu vytvořit z pračky atraktivní kus nábytku, který nemusí být zastrčen kdesi v koutě koupelny. Washman prádlo sám roztřídí a zvolí příslušný prací program. Plastový koš vložený do pracího bubnu umožní vyprané a usušené prádlo vyjmout bez pracného vybírání jednotlivých kusů. Praktickým detailem jsou rovněž rychlosušáky ponožek na boku pračky.
Co se designu týká, Martin Beeh konstatuje, že jeho firma patří právě k těm, kdo trendy, pokud jde například o domácí spotřebiče, udává. „Electrolux zaměstnává po celém světě asi dvě stovky designérů. Naším cílem, je aby naše výrobky byly okamžitě rozpoznatelné, aby je zákazník poznal, aniž by potřeboval vidět logo,“ soudí Beeh. „Jednoduchost, to je pro nás ten hlavní trend. Nejen tvarová, ale především jednoduchost v tom, jak výrobky používáte.“
Rockpool
University of New South Wales, Austrálie
„Rockpool“ je unikátní myčka na nádobí, která v sobě spojuje sofistikovanou technologii mytí bez použití vody a zázračný zážitek z provozu. K čištění nádobí využívá technologii s oxidem uhličitým. Spotřeba vody a mycích prostředků je nulová, čímž se významně omezuje zatížení životního prostředí.
Určení výrobku: Uživatelská skupina konceptu je produktem sexuální revoluce. Její příslušníci se nedrží zakořeněných rolí v domácnosti a muž i žena budují kariéru. Čas je drahý a používání přístroje také představuje samostatnou hodnotu. Jejich kuchyňské spotřebiče musejí maximalizovat radost z přípravy jídel, ale zároveň musí být jejich užívání radostí.
Washman
Vysoká škola umělecko-průmyslová, katedra architektury a designu, Česká republika, Vysoká škola výtvarných umění, Slovensko
„Washman“ je kombinací pračky a sušičky, která má ambici „přivést muže k jejich praní“. Vyspělá technologie zjednodušuje obsluhu a eliminuje možné chyby. Velkým lákadlem je jedinečný design. Koš, ve kterém se prádlo pere, lze vyjmout a stává se tak i praktickým košem na vyprané prádlo.
Určení výrobku: Každé praní prádla znamená „zápas“ s košíky, jejich nošení, třídění, kontrolování a vyprazdňování. Spotřebitelé si pod termínem pračka představí „ošklivé bílé krabice“. Tvar a styl tohoto konceptu je osloví.
Join
Escola Superior de Desenho Industrial (ESDI), Brazílie
„Join“ dává lidi dohromady a současně integruje prostory. Hostitelé se mohou věnovat přípravě jídla a zároveň hostům. Pokrmy se připravují na přenosné varné desce, zatímco nápoje se chladí v přenosném chladicím prostoru. Jednotlivé části je možné později jednoduše složit. Imitace tesaného kamene vyzařuje krásu, status a vášeň a zároveň působí trvanlivým dojmem.
Určení výrobku: Pro spotřebitele, kteří jsou společenští, komunikativní, kreativní, mají rádi věci propracované do detailu a zároveň jsou i gurmány.
N-Fridge
Escola Superior de Artes e Design (ESAD), Portugalsko
„N-Fridge“ představuje nový pohled na mobilitu. Lednice o obsahu 45 litrů obsahuje nezávislé moduly, takže spotřebitel může měnit její vnitřní obsah podle toho, jaké množství potravin se rozhodne v lednici skladovat.
Určení výrobku: Uživatelé N-Fridge jsou veselí lidé všech věkových kategorií. Jsou kreativní, rádi si vyhrají s důmyslnými spotřebiči. Je pro ně důležité, jaké předměty si umístí do svého okolí, chtějí, aby působily moderně a stylově. Nová generace spotřebitelů se o spotřebiče sice nezajímá, ale N-Fridge je určitě osloví.
FooZoo
The Umeå Institute of Design, Švédsko
„FooZoo“ je nový spotřebič určený zvláště pro skladování ovoce a zeleniny. Upravuje teplotu a vlhkost vzduchu, aby vyhovovala typu skladovaného ovoce. Může zpomalovat, nebo naopak urychlit rychlost jeho dozrávání. Každý oddíl přístroje má vyjímatelnou mísu, kterou lze umístit přímo na stůl. Pokud se ovoce začne kazit, FooZoo to signalizuje červeným světlem. Zvlhčovač vzduchu uvnitř využívá při výrobě chladivé mlhy ultrazvuku. Pro urychlení dozrávání ovoce může přístroj do vnitřního prostoru uvolňovat ethylen.
Určení výrobku: Pro zákazníky, kteří dbají na fyzické a duševní zdraví a záleží jim na kvalitě života. Je pro ně také důležité, jak je vnímají druzí. Vědí o těch nejposlednějších trendech v oblasti diet a kondičního cvičení a jsou mezi prvními, kdo tyto zdravé trendy praktikuje.
Hot-Pot Party
Design School of Southern Yangtze University, Čína
„Hot-Pot Party“ umožňuje komunikaci mezi uživateli a jejich přáteli. To samotné propůjčuje výrobku více funkčnosti. Jeho použití je snadné a umožňuje členům rodiny, aby se podíleli na přípravě jídel. Přístroj nabízí více možností úpravy jídla, včetně varné desky, sterilizátoru pokrmu, mobilní varné desky a vysouvacích stolů.
Určení výrobku: Pro lidi všech věkových kategorií, kteří mají rádi legraci, jsou rádi středem pozornosti a komunikují prostřednictvím své osobnosti a nálad. Sami jsou kreativní, ale ocení okolo sebe také důmyslné spotřebiče. Jejich finanční možnosti se liší podle věku a příjmové kategorie. Prostředí, v jakém žijí, pro ně znamená velmi mnoho a rádi ve svých domovech vytvářejí inovativní a moderní nálady.
2015
Central Saint Martins College, Velká Británie
„2015“ je víceúčelový stůl, který je současně varnou deskou a pracovním i jídelním stolem. Stůl je vybaven několika zdroji elektrické energie, což umožňuje používat na něm indukční varné desky, mixéry na potraviny, ale třeba i laptop bez nutnosti kabelů a zásuvek. Místo klasické digestoře jsou nad stolem makrobiotické rostliny, které absorbují pachy, jež při vaření jídel vznikají.
Určení výrobku: Když je v obytném prostoru nedostatek místa, roste potřeba víceúčelových spotřebičů, které umožňují, aby s pokrmy pracovalo současně více lidí. Digestoř je vybavena lampou, která navozuje zdání venkovního prostředí.
Soho
The University of Notre Dame, Spojené státy americké
„Soho“ spotřebiče jsou navrženy tak, aby se přizpůsobily prostředí, ve kterém mají být využity. Jsou lehké, aby bylo možné je skládat na sebe a nenásilně splynuly s bytovým prostředím. Nábytek je navržený spíše pro menší prostory, ve kterých je zvýšená potřeba víceúčelového nábytku. Autoři dbali na to, aby výroba těchto předmětů byla šetrná k životnímu prostředí, přírodním materiálům a vodě.
Určení výrobku: Zákazníci Soho požadují, aby výrobky splynuly s bytovým prostředím a byly zároveň módní. Necítí, že by měli něco společného se standardními nenáročnými spotřebiči současnosti, naproti tomu kladou důraz na ekologičnost výrobků.