Požádat o podporu anonymních dárců se loni na světově proslulém crowdfundingovém webu Kickstarter odvážili i Češi. Tuzemské projekty s pestrým zaměřením sesbíraly kolektivní podporou stovky tisíc dolarů. Jak ale samotní podnikatelé upozorňují, nic není zadarmo.
České startupy umí zaujmout i na světové scéně. Patří mezi ně třeba pražská parta tvůrců zařízení Angee, která loni na Kickstartru získala příspěvky od 1512 lidí a vydělala si 531,1 tisíc amerických dolarů.
„Do reklamy jsme investovali přibližně dvacet tisíc dolarů, poměrně minimum, naštěstí se náš produkt hodně šířil a většinu prodejů jsme získali díky organickému šíření lidmi,“ říká Lukáš Stibor, generální ředitel firmy Cleevio a jeden ze zakladatelů Angee.
Angee je bezpečnostní zařízení, které se veze na vlně popularity chytrých zařízení a bezdrátové komunikace. Produkt se skládá z hlavní základnové stanice ve tvaru válce a libovolného množství malých senzorů, které si majitel zařízení umístí tam, kam potřebuje.
Zařízení pak sleduje senzory, které jeho majitel umístí třeba na dveře a okna. Při každém pohybu se Angee spustí a pohyb natáčí. V případě neobvyklého chování v domě či bytě se pak spustí zaznamenávaní děje kolem, které se přenáší například přes Apple Watch přímo do telefonu uživatele. Systém může upozornit i policii. Deaktivaci zvládne jen majitel, který je identifikovaný hlasem.
Sehnat investora na shánění investora
Další výrazní českou značkou na Kickstartru byla společnost 3Dsimo. Ta zaujala uměleckým nástrojem, který umožňuje 3D kreslení. „Jedná se o naší již druhou generaci výrobku. Díky vyměnitelným nástavcům, které se automaticky rozpoznají, umí kreslit 3D, tedy vytvářet objekty ve vzduchu, pájet, vypalovat do kůže, dřeva nebo opracovávat 3D tisknuté modely a také řezat do plastů a pěnových materiálu,“ říká zakladatel projektu David Paškevič. I 3Dsimo má bluetooth modul pro komunikaci s mobilním zařízením. „S kampaní jsme byli na Kickstartru 45 dnů v období mezi měsíci září a říjen. Vybrali jsme 230 tisíc dolarů,“ pokračuje Paškevič. Ti, kteří český projekt podpořili, získali slevu na jeho nákup.
Také šéf 3Dsimo však přílišné snílky upozorňuje, že získaní podpory na Kickstartru nejde samo a hlavně bez reklamy. Představy o úspěchu projektu dělaném bez koncepce a marketingu na koleně jsou utopií.
„Nejdříve bylo nejtěžší a velmi nákladné založit v USA firmu i s bankovním účtem. Poté kompletní propagace pomocí youtuberů, novinářů a fanoušků. Také udělat video a text, který pochopí i laik, bylo poměrně obtížné,“ upozorňuje Paškevič.
Úspěšná kampaň na Kickstrartru podle něj vyjde na zhruba milion korun. Úplně neznámý projekt tak prakticky musí sehnat investora na to, aby směl hledat dalšího investora.
Další bariérou je pro Čecha na světovém dotačním bojišti samotný fakt, že pochází ze Střední Evropy. „Před Kickstartrem jsme se báli, že by nás mohl svět odmítnout, protože naše studio pochází z postkomunistické země,“ potvrzuje mluvčí Warhorse Studios Tobias Stolz-Zwilling.
Firma však nakonec navzdory obavám přesvědčila podporovatele na Kickstartru, paradoxně právě historickou provázaností s Českou republikou. Počítačová hra o Václavu IV a Zigmundovi Lucemburském. – Kingdome Come – získala za 29 dní podporu ve výši 1,1 milionu liber. Nakonec se stala třetím nejúspěšnějším crowdfunding projektem roku 2014 na světě.
Úspěch počítačové hry z dílny českých vývojářů byl ovšem opět hodně podpořený kvalitním PR a reklamou. To dělá často klíčový rozdíl mezi úspěšnými a neúspěšnými projekty.
Zklamání z osobních láhví
„Nejtěžší je rozhodně zviditelnění projektu. Byť jsme se snažili o pozornost zahraničních medií dost intenzivně, stále to nestačilo a nepodařilo se nám po prvních pár dnech získávat návštěvnost. Samozřejmě, že administrativa kolem platformy samotné a příprava videa i projektové stránky jsou velmi náročné, ale ten poslední a nejdůležitější úkol, tedy samotný prodej je tou skutečnou výzvou,“ říká zakladatelka projektu Zaza Bottles Zuzana Cabejšková.
Zakladatelka projektu Zaza Bottles Cabejšková chce crowdfunding zkusit znovu.
Projekt sledoval hlavně ekologickou myšlenku používání personalizovaných láhví bez škodlivosti životnímu prostředí. „Moji vizí je udělat vodu z vodovodu i stylovou, proto jsem přišla se Zaza láhvemi, jejichž design si každý může měnit dle sebe. Zároveň je mým záměrem posunout vodu z vodovodu ještě o krok blíž k udržitelnosti, proto jsem pro Zaza našla materiál rostlinného původu,“ popisuje projekt Cabejšková.
Na Kickstartru byla firma loni v květnu a navzdory očekáváním vybrala během měsíce „jen“ osm tisíc liber, což bylo 13 procent požadované sumy. Peníze se proto vrátily na účty lidí, kteří chtěli myšlenku podpořit.
„Jelikož první kampaň nevyšla a láhve se zatím nevyrábí, zvažuji zkusit kampaň znovu, ale tentokrát s největším důrazem na získávaní přispěvatelů a mediální pozornosti,“ nevzdává to startuperka Cebejšková.