Telefónica O2 a Vodafone neumožňují klientům volat do sítě Unientu
Na českém telekomunikačním trhu to jiskří. Společnost Unient Communications vymyslela službu, jež by měla firmám snižovat náklady na mobily a zlevňovat volání do ciziny, případně zefektivnit využívání mobilních telefonů v zahraničí, tedy v roamingu. Pro tento účel také firma získala od regulátora trhu, Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), oprávnění využívat 200 tisíc mobilních čísel s předčíslím 799. Když však Unient začal připravovat uvedení, zjistil, že dva konkurenti - Telefónica O2 a Vodafone - odmítají propojit své sítě s Unientem. „To znamená, že zákazníci těchto operátorů se na naše čísla nedovolají,“ říká Pavel Chlupáček, ředitel Unient Communications pro strategii.
Po několika kolech jednání a odmítání podepsání smlouvy o propojení ze strany Vodafonu a Telefóniky, se Unient rozhodl řešit spor u ČTÚ. „Mobilní operátoři nám znemožňují nabízet službu zákazníkům. Museli jsme se tedy obrátit na regulátora trhu, aby situaci, která se jeví jako diskriminace zákazníků a omezení hospodářské soutěže, nějakým způsobem vyřešil,“ řekl Chlupáček týdeníku EURO.
Dvě stě tisíc čísel.
Unient Communications, do něhož před časem vstoupil jako minoritní akcionář bývalý šéf Českého Telecomu Gabriel Berdár, se dlouhodoběji snaží rozhýbat české prostředí. Vloni začal připravovat projekt prvního zdejšího virtuálního mobilního operátora Makro club, který však dosud nebyl realizován (EURO 24/2007). Firma již několik let provozuje službu Viphone, nabízející volání přes internet (VoIP – Voice over Internet Protocol), která je se zhruba 29 tisíci aktivními klienty největší svého druhu v ČR. Nezávisle na tom začal Unient před více než dvěma lety připravovat službu pro zlevnění volání z mobilů (viz Předvolba operátora v mobilních sítích). V září 2005 získal od ČTÚ oprávnění využívat pro tyto služby čísla řady 799 700 000 až 799 799 999 a 799 900 000 až 799 999 999.
Ještě v roce 2005 se Unient dohodl s Českým Telecomem na propojení sítí, což znamená, že se majitel pevné linky dovolá na mobilní číslo zákazníka Unientu a obráceně. Následně dospěl Unient k dohodě i s T-Mobilem. Vzájemné hovory jsou směřovány přes síť Českého Telecomu, který v tomto případě působí jako tranzitní operátor. V případě Vodafonu a Eurotelu však Unient narazil. Firmy odmítají podepsat smlouvu o propojení sítí. „K čemu nám jsou telefonní čísla, když nemůžeme službu komerčně nabízet, protože se do naší sítě nedovolá více než polovina zákazníků v zemi,“ stěžuje si Chlupáček.
Pevná ano, mobilní ne.
Jak už to v obchodních sporech bývá, pohledy se u znesvářených stran zásadně liší. „Celé je to jen snaha odložit vstup hráčů na trh mobilních služeb. Připomíná to situaci, kdy na trh jako třetí vstoupil Oskar a stávající hráči nechtěli směřovat hovory do jeho sítě,“ tvrdí Chlupáček. „Unient Communications nesplňuje nezbytné podmínky pro poskytování veřejné mobilní telefonní služby, neboť kvalitativní parametry a integrita jeho sítě nesplňují kritéria, jako jsou například nepřetržitost služby, záznam a přenos lokalizačních a identifikačních údajů či předávání hovoru mezi základnovými stanicemi. Je tedy otázkou, zda Unient využívá čísla z řady 799 v souladu s rozhodnutími ČTÚ a v souladu s platnými právními předpisy,“ oponuje Zuzana Doležalová z tiskového oddělení Vodafonu. Podobně argumentuje i Martin Žabka, mluvčí Telefóniky O2, firmy, která je nástupcem Eurotelu: „Unient nemá veřejnou mobilní telefonní síť, využívá pouze Wi-Fi síť, jež dle zákona o elektronických komunikacích není mobilní sítí.“
Pikantní je na sporu i určitá schizofrenie Telefóniky O2. Zatímco její fixní část (bývalý Český Telecom) je se sítí Unientu propojena, mobilní divize (někdejší Eurotel) propojení odmítá. „Přitom by fixní část Telefóniky mohla pro propojení sloužit jako tranzitní operátor, jako je tomu u T-Mobilu,“ tvrdí Chlupáček. Spor bude nyní řešit Český telekomunikační úřad, na nějž se Unient dle informací týdeníku EURO obrátil začátkem července.
BOX:
Předvolba operátora v mobilních sítích
Služba, kvůli níž se Unient pře s Telefónikou O2 a Vodafonem, kombinuje výhody několika typů telekomunikačních služeb a chytrých mobilů, do nichž lze instalovat potřebný software. Principiálně by se dala přirovnat ke službám Předvolba operátora (CPS – Carrier Pre Selection) a Volba operátora (CS – Carrier Selection), tedy oblasti, kde hrála v Česku prim Tele2, než loni odprodala lokální aktivity Radiokomunikacím. Služby CPS a CS jsou poskytovány v síti pevných linek a umožňují koncovému účastníkovi (majiteli pevné linky od Telefóniky O2) vybrat si poskytovatele pro jednotlivé volání či určitý typ volání (například hovory do zahraničí).
Připravovaná služba Unientu, která zlevní telefonování z mobilu, využívá infrastruktury Wi-Fi sítí, případně GSM či UMTS sítě již fungujícího mobilního operátora. Klient svého operátora nemění a může své původní mobilní číslo používat jako doposud, SIM karta zůstává i nadále v mobilním telefonu. Unient do chytrého telefonu (například všechny mobily Nokie řady E) nahraje speciální program, který umožňuje službu ovládat a kromě jiného obsahuje i telefonní číslo řady 799, na němž je zákazník k zastižení a které se zobrazuje volanému při užívání služeb Unientu.