Když u Porsche odhalí chybu, pozvou si váš vůz do servisu. I kdyby to bylo po deseti letech
Jeden z průvodních jevů světa softwaru je obzvláště iritující. Firma vytvoří program, začne ho prodávat a po měsíci se objeví jeho nedostatky. Vznikne opravný patch 1.0.0.1, který společnost rozešle po internetu, a měsíc je klid. Pak přijde patch 1.0.0.2. Nedodělané výrobky.com však nejsou pouze výsadou jedniček a nul.
Svolávání automobilů do opraven kvůli závadě vzniklé na montážní lince není v dnešním světě pomalu už ničím zvláštním. Výzvy od automobilek přicházejí od Japonska přes Evropu po Spojené státy, týkají se všemožných částí vozu a náklady na jejich opravy výrobci počítají v milionech. Jestli se něco v tomto směru skutečně nevyplácí, pak je to snaha vzniklé problémy ututlat. Zeptejte se v Mitsubishi, kde kvůli neochotě přiznat průšvih mají nyní co dělat, aby automobilku udrželi při životě.
To ovšem není případ ani Porsche, ani Fordu. Jakmile na závadu přišli u několika vozů, okamžitě o jejím výskytu informovali majitele v dopise a pozvali je k servisní prohlídce. Za zamyšlení ovšem stojí jiná věc. U automobilu za pět milionů korun člověk nepočítá s tím, že při výrobě někdo něco přehlédl. Naopak oprávněně předpokládá, že dostává nejlepší vzorek toho, čeho je automobilový průmysl schopen v současné době dosáhnout.
A potom se dozví, že Porsche svolává do opraven 18 165 kabrioletů 911. U těch, které byly vyrobeny od 11. srpna 1993 do 26. ledna 1998, se totiž ukázalo, že někdo něco přehlédl: jejich plátěná střecha se může při vysoké rychlosti nečekaně otevřít. Při běžném testování kvality se problém neprojevil, takže německá automobilka zpočátku připisovala první případy neodbornému servisu. Po dalších dvou obdobných stížnostech majitelů se rozhodla jednat. Aby také ne, když má počátkem léta přijít na trh nová generace kabrioletu 911.
Ve Fordu byli při odhalování svých pochybení rychlejší. U nejagresivnějšího a nejexkluzivnějšího vozu značky současnosti – supersportovního GT – se přišlo na závadu u vodicích ramen. Může prý ovlivnit jízdní vlastnosti automobilu a vést případně k havárii. Jeden odhalený exemplář stačil, aby se 448 automobilů, z nichž bylo dosud 111 ve Spojených státech loni prodáno, podívalo předčasně do opraven. Jenže automobilka Ford vyprodukovala GT v limitovaném počtu, a o to je servisní extempore méně příjemné.
Omezená série pouhých 101 vozů, které dorazí do Evropy, se nyní testuje v Německu. Šťastným majitelům, jejichž jména vybíral sám šéf Fordu Europe Lewis Booth, budou dodány v březnu a jeden z nich skončí i v Česku. I když nejméně jeden už jezdí ve Velké Británii. Nezávislý importér ho prodal za dvojnásobek ceny, téměř za 240 tisíc liber.
Závady na střešním mechanismu kabrioletu od Porsche ani na supersportovním Fordu GT nezpůsobily žádné nehody ani zranění. Náklady na opravu jdou samozřejmě z kapsy automobilek, třeba Porsche budou stát podle jejího vyjádření od pěti do deseti milionů eur. Kdo ale stojí o dodatečné opravy? Na co už by se měl člověk v životě spolehnout, ne-li na střechu svého porsche?