MLADÁ BOLESLAV (tpk) - „Dostali jsme se na půl cesty k cílům, které jsme si stanovili,“ uvedl předseda představenstva Škody Auto Detlef Wittig při oznámení finančních výsledků automobilky minulý čtvrtek (24. února). Škoda Auto se ve všech základních ohledech loni oproti roku 2003 zlepšila. Její provozní marže se však zatím vyšplhala pouze na 3,9 procenta, stejně jako návratnost vloženého kapitálu, jež loni dosáhla 6,5 procenta. U návratnosti je cílem automobilky devět procent.
Díky programu ForMotion, jenž se soustředí na snižování nákladů koncernu Volkswagen, Škoda loni uspořila 65 milionů eur. Nejvíce se na tom podílela optimalizace výroby. Investice automobilky se ustálily na 8,4 miliardy korun, což je v pásmu pěti až šesti procent z obratu, v němž by se dle plánů Škody Auto měly pohybovat i v dalších letech. Automobilka zároveň poprvé zveřejnila za rok 2004 příjmy svého vedení. Nejvíce si vydělal Vratislav Kulhánek, který do konce září na postu předsedy představenstva získal 5,04 milionu korun a poté coby předseda dozorčí rady dalších 334 tisíc. Jeho nástupce v čele představenstva Wittig inkasoval za tři měsíce 841 tisíc, místopředseda představenstva Winfried Vahland obdržel za celý rok 3,9 milionu, Helmuth Schuster zodpovědný za personalistiku dostal 3,17 milionu, Karl-Günter Büsching, jenž měl na starosti logistiku, vydělal 2,86 milionu a Fred Kappler si přilepšil o 1,84 milionu korun. O odměnách za loňský rok, které budou vyplaceny letos, do publikování výroční zprávy nebylo rozhodnuto. Do příjmů managementu jsou proto zahrnuty odměny vztahující se k roku 2003.
Z modelů se nejlépe dařilo Fabii i přes pětiprocentní pokles prodejů a Octavii, jejíž starší generace (nyní prodávaná pod názvem Tour) spolu s nově uvedenou zaujala přes 180 tisíc zákazníků. V letošním roce by její prodeje měly přesáhnout dvousettisícovou hranici. Naopak nejproblémovějším modelem zůstala i v loňském roce Fabia Sedan, jejíž prodeje poklesly o 24 procent. Méně zákazníků si zakoupilo také starší generaci Octavie, asi patnáctiprocentní snížení však zavinil náběh výroby nové generace.
Vedení autoobilky prohlašuje, že letos by měly prodeje dále růst. Stejně tak předpokládá vyšší tržby, které ovlivní zvýšení výroby nové Octavie. Ty se loni na tržbách podílely sedmnácti procenty, letos už to bude více než z poloviny. Lepších finančních výsledků hodlá mladoboleslavský výrobce dosáhnout rovněž expanzí na nové trhy a rozšiřováním modelové řady. V letošním roce se má počet zemí, v nichž je zastoupen, rozrůst o pět na devadesát, a to především v Asii a východní Evropě. Prodeje vozů má v roce 2006 posílit zahájení výroby čtvrté modelové řady Roomster. Tento týden na ženevském autosalonu Škoda navíc představuje koncept Yeti, který potvrzuje směr vývoje automobilky, s nímž přišel Roomster.
Pozitivní půlka cesty
Výsledky Škody Auto za rok 2004 (porovnání s 2003)
počet prodaných vozů 451 675 (+0,4 %)
tržby 153,550 mld. Kč (+5,8 %)
provozní zisk 5,856 mld. Kč (+12,4)
zisk před zdaněním 4,815 mld. Kč (+91,3 %)
čistý zisk 3,497 mld. Kč (+136,6 %)
Pramen: Škoda Auto