Menu Zavřít

A je po žních

28. 8. 2002
Autor: Euro.cz

Zahraniční turisté odvolávají návštěvy Čech

Záběry zaplavených historických částí Prahy a Českého Krumlova i potopeného metra, zprávy o ekologických haváriích ve Spolaně Neratovice a varování před epidemií infekční žloutenky předkládají v těchto dnech zahraniční média svých divákům a čtenářům. Po dlouhé době se Česká republika opět dostala do středu jejich zájmu, což se kladně odráží v ochotě zahraničí pomoci postižené zemi. Tato pozornost má však i některé negativní dopady. Čeští podnikatelé v cestovním ruchu tvrdí, že více než ztráty způsobené velikou vodou jim škodí právě zprávy zahraničního tisku.

bitcoin_skoleni

Senzací do krize.

Podzimní měsíce září a říjen jsou označovány za dobu turistických žní. Ty letošní české cestovní kanceláře, které dovážejí turisty ze zahraničí, už odepsaly. Zahraniční klienti firem Fischer Reisen a Euro Agentur po záplavách zrušili až 95 procent zájezdů do Čech. Oriana Tours, která se věnuje hlavně tradičním podnikovým zájezdům, hlásí pokles zájmu o polovinu. „Honba za senzací způsobuje, že zahraniční novináři líčí situaci v Praze asi následovně: v městě je stanné právo, topíme se v něm a jsou tu krysy,“ říká Božena Teinissingová z této cestovní kanceláře. „Píšeme sice všem partnerům, že je to tu v pohodě, ale co je to platné, když naše vlastní zastupitelské úřady potenciální návštěvníky odrazují,“ upozorňuje na iniciativu české ambasády v Londýně, která varovala Brity před cestami do Česka. „Cestovní kanceláře mohou prohlašovat, že je všechno v pořádku, ale když CNN vyhlásí, že tu jsou infekční choroby, a my sdělujeme, že nefunguje ani jedna čistička vody, nemůžeme chtít, aby sem lidé jezdili,“ doplňuje ji tajemník Národní federace hotelů a restaurací Vladimír Štětina. „Kam se vozí humanitární pomoc, tam nejezdí turisté,“ upozorňuje Jaromír Beránek, ředitel společnosti MAG Consulting, která se zabývá statistikami v cestovním ruchu.
MAG Consulting odhaduje, že Česko čeká pokles v obratech o 50 až 70 procent. Ten se projeví i ve státní kase, která přijde o patnáct procent devizových příjmů za letošní rok.
Tento neradostný výhled přichází v situaci, kdy je český cestovní průmysl již druhou sezónu v krizi. Odstartoval ji teroristický útok na newyorská dvojčata a prohloubilo zpevnění koruny, které znamenalo automatické zdražení pobytu v Česku o 25 procent. Krach turistických žní tak může znamenat konečnou pro tisíce vodou postižených, ale i nepostižených malých a středních podnikatelů v pohostinství a ubytování. „Pokud se teď nic neudělá, je ztracený i příští rok. Zahraniční cestovní kanceláře dělají smlouvy o rok dopředu,“ varuje navíc Štětina.

Pomůže stát?

Ve snaze pomoci podnikatelům v cestovním ruchu slibuje ministerstvo pro místní rozvoj, že zahájí informační a propagační kampaň mířenou hlavně na zahraniční média. „Zahraniční turisté vidí v televizi a tisku ty nejhorší problémy a myslí si, že jsou v celé zemi. Musíme postupovat podobně jako New York. Když ho postihla daleko větší katastrofa než povodeň, udělalo město obrovskou kampaň a turisté se do něj vrátili,“ říká ředitelka ministerského odboru Blažena Křížová. Náměstek ministra pro místní rozvoj Čestmír Sajda potvrdil, že jeho úřad kampaň rozjede, ale dosud není známo, jakou částku na ni bude moci věnovat. „Zatím o tom jednají nejvyšší kruhy, k nám se ještě nedoneslo, jak přesně to bude vypadat,“ řekla vedoucí oddělení pro styk s veřejností České centrály cestovního ruchu Sylva Santerová. Dodala, že její kancelář už od odpadnutí vod komunikuje přímo se zahraničními dopisovateli a médii přes své zástupce na ambasádách. Aktivní je i ministerstvo zahraničních věcí, které se distancovalo od zmíněné iniciativy londýnské ambasády, ke kterému vydalo na svých webových stránkách oficiální tiskovou zprávu. Tiskový mluvčí ministerstva Karel Borůvka potvrdil, že se uvažuje i o větší kampani.
„Samozřejmě je cílem státní politiky dostat do Čech zahraniční turisty. Rozhovory se zahraničním tiskem probíhají kontinuálně a snažíme se, aby se informace o stabilizaci dostala k lidem,“ řekl.
Upozornil však, že ministerstvo nemůže mnoho změnit na vysílání zahraničních médií ani na varování ostatních evropských zemí, aby jejich občané v tomto období Čechy nenavštěvovali. „Nepřeceňoval bych úlohu státní politiky. Nejsem si jist, že je to podstatný faktor v rozhodování lidí. Ti se orientují spíše na základě nejdrastičtějších záběrů, které vysílá CNN,“ řekl Borůvka.

  • Našli jste v článku chybu?