Menu Zavřít

A nyní do Evropy

27. 10. 2005
Autor: Euro.cz

Praha je pro China UnionPay jednou ze tří bran na starý kontinent

Když se v roce 1989 otevřely západní hranice, Češi vyměnili koruny za marky a vyrazili do Regensburgu či Mnichova na první svobodné nákupy. Díky změně režimu již nepotřebovali devizové přísliby a výjezdní doložky, určitá omezení volného pohybu ve formě víz přesto existovala. V současné době už většina zemí běžným turistům z nových zemí Evropské unie ve vstupu nijak nebrání. Naopak, slušně na nich vydělávají. V podobné situaci, v jaké se na přelomu 90. let nacházeli obyvatelé bývalého komunistického bloku, jsou nyní Číňané. Svět se jim postupně otevírá, bariéry omezující cestování zmírňuje i čínská vláda. Až do loňského září směly do zemí Evropské unie přijíždět čínské zájezdy pouze jako obchodní delegace. Nová smlouva, kterou v září 2004 uzavřela čínská vláda s Evropskou unií, již umožňuje čínským cestovním kancelářím pořádat do Evropy turistické zájezdy. Velkou expanzi turistů z Číny předpokládá i Světová turistická organizace. Z její analýzy vyplývá, že v roce 2020 vycestuje z nejlidnatější země 100 milionů lidí. Například v loňském roce se z Číny do světa vydalo 25 milionů turistů, čímž co do počtu předstihli i Japonce. Obrovská masa lidí však musí něčím platit, a to si uvědomuje i vedení karetní asociace China UnionPay.

CUP karta.

Přestože potenciál turistů z nových zemí Evropské unie není malý, žije v nich 75 milionů obyvatel, nemůže se srovnávat s 1,3 miliardy Číňanů. Co je naopak srovnatelné, je penetrace trhu platebních karet v Číně a například v České republice. Názor, že karty v Číně vlastní pouze obyvatelé velkých měst a aglomerací, je mylný. Jak uvádí China UnionPay, v Číně je vydáno 0,63 karty na obyvatele. Přibližně stejného výsledku dosahují i čeští vydavatelé. Co však již srovnatelné není, je počet vydaných karet a dynamika jeho růstu. Zatímco v roce 1993 byly v Číně vydány čtyři miliony takzvaných CUP karet, o pět let později své majitele našlo 118 milionů karet. Na konci loňského roku již bylo aktivních 769 milionů platebních karet, kterými jejich držitelé uskutečnili více než 26 miliard transakcí. Růst pokračoval i v první polovině roku letošního, kdy asociace evidovala 824 milionů vydaných karet. Ohromující čísla, která dokládají, že čínská karetní asociace China UnionPay není žádná malá firma z východu a musejí s ní počítat i světoví giganti MasterCard a Visa. Představu, jak má vypadat budoucnost firmy, definovalo vedení China UnionPay jako dosažení součinnosti na trhu bankovních karet v Číně a následné docílení toho, aby CUP karty byly akceptovatelné po celém světě. V současné době je aktuální již druhá část plánu, China UnionPay výrazně expanduje.

FIN25

Asijská vize.

Vize firmy vyjádřená sloganem, „Cestujte světem s CUP kartou“ ukazuje, že China UnionPay postavila své podnikání na turistech. Když však loni vyjela do Evropy první oficiální skupinka turistů, hlásal čínský rozhlas: „V zájmu toho, aby se každý turista mohl sám seznámit s bezpečným a pohodlným použitím bankových karet v Evropě, mezinárodní organizace MasterCard poskytla všem členům první skupiny čínských turistů směrujících do Evropy karty Master.“ Pro čínskou asociaci to musela být velká potupa, nicméně v té době ještě tamní platební karty nebyly v Evropě použitelné.
Kromě expanze firma řeší i vlastní trh. V Pekingu se totiž budou v roce 2008 konat olympijské hry (kvůli této události došlo v roce 2002 ke spojení finančních institucí a vytvoření China UnionPay) a miliony návštěvníků her budou rovněž chtít své karty používat. Proto se čínská asociace dohodla s japonským Japan Credit Bureau (JCB) a implementuje jeho technologický systém. Součinnost s JCB však pravděpodobně tímto krokem nekončí. China UnionPay a JCB uvažují o uzavření strategické spolupráce. Jak v časopise The Asian Banker uvedl viceprezident JCB Shizuo Mizuguchi, China UnionPay by mohla pomoci JCB v expanzi na čínském trhu, JCB na oplátku pomůže značku CUP prosadit na globálním trhu. „Je to velice zajímavý námět na budoucí diskusi mezi oběma společnostmi,“ uvedl Mizuguchi.

Asie, Evropa, Amerika.

Globální expanze čínských karet začala v roce 2004 v Šanghaji, kde si firma zřídila technologické centrum. Ve stejném roce se s CUP kartami dalo platit a vybírat z bankomatů v Macau a Hongkongu. Letos karty přijímají i v Singapuru, Thajsku, Vietnamu a Jižní Koreji. Po dobytí těchto trhů se společnost rozhodla vypořádat s nejdůležitější výzvou. Tou byly země Evropské unie a Spojené státy. „Jako jediná národní asociace vydávající platební karty a rozvíjející se značka pokračujeme v rozšiřování své sítě. Aliance s Citibank nám to velmi ulehčí a významně zvýší bezpečnost a spolehlivost našich karet ve světě,“ uvedl viceprezident asociace Liu Yongchun. Firma totiž uzavřela se Citibank takzvanou strategickou alianci, která mimo jiné čínským turistům umožní vybírat peníze z bankomatů Citibank po celém světě. Na oplátku budou moci například američtí či pakistánští turisté vlastnící jakoukoli kartu Citibank vybírat z osmi tisíc bankomatů v Číně. Po Spojených státech se ke slovu dostala také Evropa. V květnu letošního roku China UnionPay podepsala dohodu se sdružením finančních institucí Eufiserv (European Savings Banks Financial Services). Již na konci letošního roku budou moci čínští turisté ze svých CUP karet vybírat ve dvanácti evropských zemích ze sítě 60 tisíc bankomatů. Dohoda s touto asociací je pro China UnionPay velice důležitá. Ve světě zpracování elektronických transakcí má Eufiserv dobrý zvuk, navíc je možné, že časem se z něj stane hlavní evropský operátor. Stranou pozornosti nezůstala ani Česká republika. Z informací týdeníku EURO vyplývá, že Prahu považuje čínská firma za jednu ze tří bran do Evropy. Zahájila proto jednání se společností Global Payments (bývalé MUZO). „Nemohu vám k tomu nic říct, neboť jsem podepsal slib mlčenlivosti,“ řekl týdeníku EURO generální ředitel Global Payments pro Českou republiku Petr Sedláček. Pokud by se obě firmy dohodly a CUP karty byly v České republice akceptovatelné, pomohlo by to zatím jen přibližně pěti tisícům čínských turistů, kteří k nám ročně zavítají. Neznámou však zůstává, jak velký díl se stomilionového koláče si Česko vezme v roce 2020.

  • Našli jste v článku chybu?