Menu Zavřít

A opravovat to bude kdo? Obrana neuzavřela smlouvu na servis nových obrněnců

27. 7. 2019
Autor: čtk

Obrana kupuje 62 obrněnců Titus za šest miliard, smlouvu na jejich servis ale neuzavřela.

Je to jen pár dnů, co se Lubomíru Metnarovi (za ANO) citelně ulevilo. Byl pod tlakem nejen premiéra Andreje Babiše, ale i francouzské ambasády. Téměř na den přesně rok od svého nástupu do čela ministerstva obrany mohl oznámit, že komplikovaná zakázka na 62 česko-francouzských vozidel Titus je u konce.

„Celý projekt má mezinárodní rozměr a propojuje Francii s Českou republikou. Podpis smlouvy je významným okamžikem jak pro český průmysl, tak pro jednotky Armády České republiky,“ mohl si Metnar oddechnout.

Nehledě na fakt, že se o kontraktu za 6,072 miliardy korun jednalo čtyři roky a vláda se jím zabývala dokonce dvakrát, cíl je ještě velmi daleko. Jak zjistil týdeník Euro, součástí nákupu není dohoda nebo alespoň memorandum, které by řešily mimo- a pozáruční opravy a údržbu vozidel. „Uzavřená smlouva zahrnuje dodávky 62 vozidel ve dvou variantách a záruční servis na dobu dvou let. Mimozáruční servis bude řešit návazná rámcová dohoda,“ potvrzuje Petr Sýkora z tiskového oddělení ministerstva obrany.


Hra na nakupování: armádní kontrakty jsou nad síly hnutí ANO


Takový postup by byl normální, kdyby si obrana pořídila třeba osobní auta, která dokáže opravit každý servis. Jenže jediným, kdo má licenci na opravy vozidel Titus, je dodavatelská společnost Eldis Pardubice patřící do holdingu Czechoslovak Group.

Ministerstvo obrany nemůže kontrakt na opravy vyjednat s nikým jiným, čímž se dostalo do nepříjemného klinče: Nikdo jiný obrněnce Titus opravovat nemůže, a Eldis si tak bude moci při licitaci o opravách diktovat podmínky. „Rámcová dohoda (na mimozáruční servis – pozn. red.) bude připravena tak, aby pokryla mimozáruční opravy od dodávek prvních vozidel v roce 2022. Je tedy hodně předčasné nyní hovořit o jejích parametrech či její předpokládané hodnotě,“ odmítá si Sýkora připustit jakýkoliv problém.

Jedinou pojistkou, kterou nyní mají ministerští úředníci v ruce, je příloha kupní smlouvy nazvaná „předběžné smluvní podmínky kompletní servisní podpory“ a ustanovení, že o ní budou strany jednat. Na to Andrej Čírtek, mluvčí holdingu Czechoslovak Group reaguje: „Jsme připraveni zajistit servis dle potřeb uživatele a v rozsahu, který si zadavatel určí.“

Scénář Pandur? Rozhodně ne

Důvod, proč Metnarovi nákupčí rovnou nevyjednali i servisní smlouvu, se prý neskrývá v resortu, ale je ho třeba hledat ve Strakově akademii.

Jak už se psalo loni na podzim, na miliardový kontrakt si posvítila vládní Pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky. Právě ona prý určila, že propojit samotný nákup se smlouvou na údržbu a opravy nejde.

Vega vs. Titus
Zakázkou na 62 podpůrných obrněných vozidel chtělo ministerstvo obrany podpořit český průmysl, a tak neproběhlo otevřené výběrové řízení.

Resort pak vybíral mezi stroji Vega (SVOS Přelouč) a Titus (Czechoslovak Group + Nexter Systems), oba na podvozku Tatra.

Díky dodávkám vozidel Titus bude armáda moci odstavit staré spojovací a velitelsko-štábní technologie na dávno přežitých platformách studené války BVP-1 a OT-90.

Podle dostupných informací odkazuje na to, že Eldis – jehož hlavní činností je výroba radarů – nemá kapacity k servisu tak velké vojenské techniky, jakými jsou šestikolové obrněnce Titus.

Velmi podobná situace v minulosti nastala i při pořízení kolových obrněných transportérů Pandur. Tehdy se vyjednávání o servisní smlouvě vleklo tak dlouho, že vozidla neměl kdo opravovat a vojáci je museli odstavovat. Když týdeník Euro u ministra Lubomíra Metnara zjišťoval, jestli se neobává toho, že stejný scénář se zopakuje i u značky Titus, vzkázal přes svého mluvčího, že taková situace rozhodně nenastane.


Čtěte komentář: Metnar selhává. Tlačí obranu do maléru


Nejasnosti ohledně oprav představují další kapitolu poměrně kontroverzního nákupu obrněnců Titus. Vozidla na podvozku Tatra a s nástavbou francouzské firmy Nexter Systems měla původně dodat firma Tatra Export, jenže jak se ukázalo, nedokázala splnit podmínku na bezpečnostní prověrku.

Czechoslovak Group proto jako dodavatele určil jinou firmu ze své družiny – radarového výrobce Eldis Pardubice. I když se předminulé ministryni obrany Karle Šlechtové taková škatulata nelíbila a o Eldisu mluvila jako o „průtokáči peněz“, vláda změnu dodavatele odsouhlasila.

bitcoin školení listopad 24

Jednoduché podle zdrojů týdeníku Euro nebyly ani rozhovory s ministerskými úředníky o ceně vozidel Titus, a Czechoslovak Group musel svou nabídku několikrát předělávat. Přestože vojáci čekali, že první vozidla dostanou už za dva roky, kvůli zmíněným potížím při dojednávání kontraktu budou dodávky probíhat až v letech 2022 a 2023.

Přečtěte si také:

Jak vypnout autopilota. Tendr na obrněnce může skončit průšvihem

Metnarovi stojí další kontrakt. Nákup obrněnců Titus za 6,5 miliardy

Válka barev. Němci kvůli 53miliardovému českému tendru přestříkali své bojové vozidlo

Ani napotřetí. Přilby pro české vojáky v testech opět selhaly

Komentář: Politici na nákupech

Co tím myslíte? Zájemci o 53miliardový tendr zavalili obranu desítkami dotazů

Komentář: Armádní nákupy: než se obchod schválí, technika je zastaralá

  • Našli jste v článku chybu?