PPF pokračuje s čistkami v O2 a řeší, co s klesajícími tržbami a ziskem. Další investice se prodraží a firmu opouštějí schopní lidé
S úklidem se začalo vlastně hned poté, co PPF převzala od španělské Telefóniky vládu nad operátorem O2. Dnes už Petr Kellner a jeho tým vládnou akvizici za 63 miliard korun více než půl roku, ale personální obměna ještě zdaleka neskončila. Z O2 už odešlo k pěti stovkám lidí a není vyloučeno, že přibudou další. PPF chce z nepružného molochu, jenž v sobě zamotal struktury sloučeného Eurotelu s Českým Telecomem, udělat výrazně vzdušnější podnik, možná něco na způsob vymezující se Air Bank. Právě tahle banka se vyznačuje velice tenkou hierarchií a i v O2 se teď o něco takového snaží. Výrazná redukce stavů se týká i středního a vyššího vedení. Nyní už má firma méně než pět tisíc zaměstnanců.
Mnozí zaměstnanci O2, se kterými týdeník Euro průběžně komunikuje, mluví o „celkem drsných čistkách“ a konci starých časů, kdy ze španělské centrály nebylo do Prahy příliš vidět.
Nové vedení ruší až stovky služebních automobilů a zavádí přísnější morálku. Jsou to ovšem kroky, které je nutné udělat. O2 byl neefektivní podnik, který sice mohl pohodlně přežívat v dobách hojnosti, kdy tuzemský telekomunikační regulátor nic nedělal a nástup masové obliby chytrých telefonů a mobilních dat byl v nedohlednu. Teď ale operátorům ve velkém padají výnosy, volání a SMS jsou komoditou a na základě aukce kmitočtů se musejí stavět rychlé LTE sítě, o optických spojích ani nemluvě.
Vyhladovění O2 si při současných tržbách nemůže dovolit investovat další miliardy korun do budování nejenom mobilních sítí nové generace, i proto část sítě buduje společně s T-Mobilem.
Výrazně zaostalá je také síť pevných přípojek k internetu. Optické sítě jsou v případě Kellnerovy nové investice spíše zbožným přáním, v O2 se proto z velké části dívají také na chystané dotace na rychlý internet, které zřejmě od příštího roku spustí Evropská unie. Tohle všechno je důsledek dojení zdejší pobočky španělským mateřským podnikem, který během několika let působnosti na našem trhu odvedl do teplých krajin na dividendách téměř 80 miliard korun. Ty teď zásadním způsobem chybějí.
O2 se může utěšovat aspoň tím, že konkurence je na tom podobně. To je ale tak všechno. Finanční ukazatele reflektují vývoj na telekomunikačním trhu. O2 během šesti let přišel v tržbách o 17 miliard korun a zisk se snížil o šest miliard. Poklesy navíc pokračují. V posledním čtvrtletí spadly výnosy o 8,9 procenta a provozní zisk o 12 procent. O2 ubývají také zákazníci.
„PPF tenhle podnik bude stát ještě hodně peněz, více, než se původně myslelo,“ popisují zdroje týdeníku Euro. Snižování stavů a další hledání úspor je logicky na pořadu dne. Velkým aktuálním tématem v O2 je například výrazné zjednodušování informačních systémů. Těch se po spojení Českého Telecomu s Eurotelem a následně Telefónikou ve firmě akumulovalo několik. Spolupracují těžkopádně, duplikují se a stojí hodně peněz (což dost připomíná tuzemské státní IT systémy). Výsledkem změn má být systém v podstatě jeden a úspory ve stovkách milionů.
Probíhající rychlé změny ne všichni nesou dobře a vedle propouštěných lidí z O2 utíkají i ti, kteří jsou pro firmu cenní, tedy lidé kolem technologií (je třeba stavět LTE a optiku). Schopných bývalých zaměstnanců O2 se nyní na trhu pohybuje poměrně hodně. Velcí hráči z oblasti telekomunikací a datových center týdeníku Euro potvrzují, že registrují řadu zájemců o práci.
Nový šéf O2 Tomáš Budník se tak nachází v situaci, kdy musí odchody kvalitních lidí lepit, jak se jenom dá. Jako bývalý šéf GTS, která nyní spadá pod T-Mobile, respektive jeho vlastníka Deutsche Telekom, si logicky do firmy tahá své bývalé kolegy právě odsud. „Aktuálně probíhá nábor dalších a dalších lidí z GTS a Air Telecom,“ potvrzuje zdroj z prostředí telekomunikací.
Budník se sice hodně snaží sanovat prořídlé stavy, podle některých lidí z trhu ale tyto personální změny mohou mít vliv na výkon celé technologické sekce O2. „Firma je vlivem těchto odchodů a příchodů v určité fázi zakonzervovaného stavu, který může trvat třeba rok,“ tvrdí zdroje. Z toho, co se v O2 aktuálně na personálním poli děje, to do jisté míry vypadá, že se do firmy vrací zárodky Českého Telecomu, kde působil i Budník. Přicházejí i lidé napojení na státní kontakty.
Rozdělení K pružnějšímu reagování na nepředvídatelný telekomunikační trh mají O2 pomoci také plány, které už se v PPF nějakou dobu hodně aktivně probírají. Ve strategických prospektech se píše, že by se podnik mohl rozdělit. Ze samotné společnosti O2 by tak v podstatě zůstala pouze obchodní část a zákaznická podpora, zatímco technika by pak přešla pod samostatnou firmu. Komunikační sítě jsou pro operátory obecně největší přítěž, jejich budování a provoz stojí hodně peněz a energie. O2 také jako dominantní poskytovatel internetového připojení v Česku podléhá regulaci Českého telekomunikačního úřadu.
PPF proto podle informací týdeníku Euro zvažuje, že síť bude outsourcovat, podobně jako je to běžné na mnoha světových trzích.
Velice aktivní je v tomto ohledu Huawei, který by chtěl provozovat i síť Vodafonu. Číňané se dlouhodobě nijak netají tím, že tohle je byznys, který je v Česku velmi zajímá. Rozdělení O2 na více částí by pomohlo také v různých kombinacích internetových a mobilních balíčků.
Protože i když se v O2 dějí divoké věci, stále se tam vedle úspor ve velké míře řeší to, jak najít nový byznys a přinést nové peníze. Na pořadu dne je logicky napojení na další podniky PPF, zejména Home Credit a Air Bank.
Tomáš Budník chce rovněž výrazně zjednodušit nabídku samotného mobilního operátora a více se otevřít zákazníkům. Důraz padne také na kouzlení s datovými tarify a jejich propojování s dalšími službami.
Všem operátorům se otevírají nové možnosti v byznysu s datovými centry, cloudy a informačními technologiemi. Společnost O2 je v tomto ohledu historicky silná, Deutsche Telekom ale začal po spojení T-Mobilu s T-Systems a GTS hodně šlapat a chrlí novinky a produktové plány. O2 se vedle toho stále profiluje se svojí IP televizí O2 TV, to ale není nikterak zázračný obchodní artikl, i přes dřívější masivní reklamní kampaně.
Ne zrovna jednoduchá situace celého O2 měla údajně poznamenat také vztahy mezi Petrem Kellnerem a dosavadním šéfem investic PPF Martinem Štefunkem. Ten na této pozici nedávno skončil. Některé zdroje říkají, že Kellner není s investicí do O2 úplně spokojený a Štefunko je tím, kdo celou záležitost organizoval. Spolupráce obou manažerů v záležitosti O2 má ale na několika úrovních nadále trvat.
O2 ve výsledku po provedení náročných změn nemusí být špatnou součástí portfolia PPF. Zvlášť v době, kdy Home Credit v Rusku naráží na problémy a v Číně mu začíná růst nevítaná konkurence. l
Kellner není s investicí do O2 úplně spokojený a to se podepsalo na vztazích s dnes již bývalým šéfem investic PPF Martinem Štefunkem, jenž akvizici organizoval.
O autorovi| Jan Sedlák * sedlakj@mf.cz