Kraje plánují výběrová řízení na železniční dopravce
Konec monopolu Českých drah (ČD) k provozování osobní dopravy v regionech je téměř na spadnutí. Kraje se s překvapivou razancí ujaly nových kompetencí, které na ně převedl stát. Krajští zastupitelé nedostali jen odpovědnost za osobní dopravu, ale i peníze. První konflikt přišel už na jaře, kdy kraje hromadně odmítly ustoupit finančním požadavkům Českých drah. Nové smlouvy s nimi podepsaly až po složitém vyjednávání.
Pionýři z Varů.
Jako první reagoval na potíže s největším drážním dopravcem Karlovarský kraj. Jeho představitelé vypsali koncem července poptávkové řízení k zajištění osobní dopravy na trati Karlovy Vary - Mariánské Lázně. Průkopník ze západu Čech bude mít brzy následovníky. Rozhodnutí hejtmanů očekává několik soukromých společností, které se chtějí na kolejích pevně uchytit. Mohly by dráhy připravit o velký byznys. Letos s nimi mají regiony uzavřeny kontrakty za 4,3 miliardy korun.
Následovníci.
V Karlovarském kraji několik let přepravuje cestující na trati mezi Sokolovem a Kraslicemi soukromá společnost Viamont. Její vlaky jezdí až do Německa a nezájmem pasažérů rozhodně netrpí. „Firma šla do oblasti, kde nebyly České dráhy ochotny investovat,“ říká hejtman Karlovarského kraje Josef Pavel. A tak když dráhy požádaly o navýšení příspěvku pro zajištění dopravy do Mariánských Lázní o několik desítek milionů korun, kraj neváhal a už registruje zájem několika společností. Účast v tendru potvrdil Viamont, přihlášku Českých drah ještě musí schválit představenstvo. Pavel uvedl, že zájem nevyloučila ani německá společnost Vogtland Bahn.
Zkušenosti s osobní dopravou má z firem, podnikajících v tuzemsku, také Connex, který zajišťuje drážní dopravu pro svazek obcí Desná na Šumperku. Severomoravskou trať Milovice - Vrbno zase provozuje OKD Doprava. Tyto firmy se se svými plány ke vstupu na železnice v regionech netají a snaží se lobovat u krajských úřadů. Viamont už sondoval v Ústeckém kraji. Tamtéž se poptávala i firma Railtrans. „Dění v Karlovarském kraji bedlivě sledujeme. Zatím jsme úmysl vyhlásit výběrové řízení nedeklarovali. To ale neznamená, že na základě výsledků sousedů tak ve velmi krátké době neučiníme,“ reagovala mluvčí Ústeckého kraje Romana Žatecká. Vypsat veřejnou soutěž pro provozování dopravy po celém svém území plánuje Liberecký kraj, smlouva s Českými drahami mu vyprší koncem příštího roku. Stejný postup nevyloučil Plzeňský, Olomoucký a Pardubický kraj. Naopak nic takového zatím nechytá kraj Zlínský. „Jednání, která jsme vedli s drážními dopravci, nepřinesla záruky ke zvýšení kvality dopravní obslužnosti,“ uvedl mluvčí Patrik Kamas. Náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu Pavol Lukša zase tvrdí, že v podmínkách, kdy České dráhy prakticky nemají konkurenci, by nemohl tendr přinést úspory.
Konkurenční nevýhoda.
Soukromí dopravci zatím získávali ostruhy na tratích, o které ČD nestály. Do konkurenčního boje se státním molochem se proto dosud nepouštěli. Porazit jej nebude jednoduché, firmy totiž nedisponují vozidly. Jejich pronájem budou muset kalkulovat do svých nabídek. Kraje uzavírají s drážními dopravci většinou maximálně dvouleté kontrakty a taková doba nemůže soukromým dopravcům stačit na zpracování dlouhodobých podnikatelských plánů spojených s nákupem vozidel a odbavovacích systémů. „V případě krátkodobé smlouvy není možné pořízení vozidla z vlastních prostředků dopravce, protože za takovou dobu není schopen odepsat náklady s tím spojené. Navíc nákup nových vlaků od zahraničních společností je prozatím mimo finanční možnosti České republiky,“ uvedl člen představenstva společnosti Viamont František Kozel. Domnívá se, že výrazný nárůst poptávek krajů by měl motivovat domácí výrobce regionálních vozidel. Podpořit firmy v tuzemských nákupech by mohly i programy, které připravují ministerstvo dopravy a Evropská unie.
Další strašák.
České dráhy se prý konkurence nebojí. Jejich mluvčí Petr Šťáhlavský tvrdí, že soutěže by mohly znamenat narovnání ekonomických pravidel a kraje konečně dofinancují osobní dopravu ze svých rozpočtů. „Dráhy se musejí do soutěží přihlásit. Dopravci budou mít rovný přístup na trať. Je to dlouhodobý trend, letošní neshody s Českými drahami takové úvahy krajů jen urychlily,“ uvedl náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek. Jenomže soukromé firmy si nedělají zálusk jen na regionální tratě. Pokukují i po rychlíkových spojích. Tím by mohly ohrozit další sféru podnikání drah. Stát totiž nedotuje jen osobní dopravu v regionech. Nemalé peníze vyplácí státní železnici ministerstvo dopravy, například jako úhradu ztráty z dálkové dopravy převede letos Českým drahám 2,03 miliardy korun. Se žádostí o licenci u ministerstva dopravy letos neuspěla firma Connex, která chtěla provozovat rychlíkový spoj mezi Libercem a Pardubicemi. Znovu o její udělení požádá v září. Connex má zájem provozovat rychlíky i na dalších tratích. Na ministerstvo se obrátila také společnost Viamont. „Měli jsme vytypovanou trasu, kterou bychom byli schopni provozovat. Jednalo se o spoj z vnitrozemí na státní hranici s Německem, odkud by vlak dále pokračoval bez přestupu cestujících jako spoj zahraničního partnera. Po zjištění, že ministerstvo pro příští rok o variantě objednávat dotované dálkové spoje u více dopravců neuvažuje, jsme se rozhodli naši nabídku ani neodesílat a vyčkat na oficiální poptávková řízení,“ uvedl Kozel. Ministerstvo dopravy přislíbilo, že soutěže na některé rychlíkové spoje vyhlásí v roce 2007.
Vojtěch Kocourek, náměstek ministra dopravy: Dotovat účelně
EURO: Obstojí České dráhy proti společnostem se zahraničními vlastníky, kteří mohou tuzemské podnikání svých dcer dotovat? KOCOUREK: Přestože železnice bude vždy vykazovat určitá specifika, konkurenční boj jednou musel přijít i do osobní dopravy. Vyžaduje jej také Evropská unie. Zákazníkům může přinést jen pozitiva. Dráhy prostě musí uspět. EURO: Pokud na železnici zavládne tvrdé tržní prostředí, neměly by ČD opustit některé nelukrativní regionální tratě? KOCOUREK: Nemyslím si, že by bylo rozumné opouštět tratě, které se mohou momentálně zdát neperspektivní. Některá taková rozhodnutí z minulosti se už ukázala jako krátkozraká. V regionech si budou muset stanovit priority kraje. V dálkové dopravě opuštění tratí, myslím, nehrozí.
EURO: Není ministerstvo dopravy ve schizofrenní situaci, když chce vyhlašovat soutěže na rychlíkové spoje, za něž nese odpovědnost, které dosud monopolně zajišťovaly České dráhy? KOCOUREK: My máme odpovědnost za České dráhy, ale i za dopravní cestu. Ministerstvo musí postupovat nediskriminačně vůči všem dopravcům a liberalizovat železnici. V neposlední řadě si chceme prověřit, že dotace, které ministerstvo vyplácí, jsou využity co nejúčelněji. Jinými slovy, zda České dráhy poskytují za co nejméně peněz nejvíc muziky.