Menu Zavřít

A volebním lídrem se stává...

11. 8. 2014
Autor: Euro.cz

Výběrem pražského volebního lídra ANO předvedlo, že ani Babišova vlastní firma nefunguje

Vicepremiér, ministr financí a šéf ANO Andrej Babiš se krátce před loňskými sněmovními volbami lekl sám sebe a přestal v televizi strašit lidi, že bude stát řídit jako vlastní firmu. Nyní, před letošními komunálními volbami, však předvedl, že jako vlastní firmu stále řídí aspoň hnutí ANO. Přinejmenším v Praze. Tři měsíce v hlavním městě osobně vybíral, jmenoval i odvolával potenciální pražské volební lídry, jako by hledal osobní sekretářku. Třeba zcela neznámá podnikatelka Martina Schopperová se stihla proslavit pouze odvážně sebevědomým prohlášením, co všechno jako primátorka udělá, když v čele kandidátky vydržela pouhých šest dní – zřejmě rekord.

Neobvyklé ale nakonec bylo i představení konečné pražské kandidátky ANO krátce před uzávěrkou podání k registraci: jedničkou, kandidující tím oficiálně na pražskou primátorku, se stala bývalá šéfka Transparency International a nyní náměstkyně ministra vnitra za ANO Adriana Krnáčová. Jejím prvním krokem v nové funkci byl okamžitý odjezd na dovolenou na Rhodos. Na žádost o rozhovor reagovala prostřednictvím SMS následovně: „Jsem na dovolené mimo ČR, takže nejdříve možná ke konci srpna.“

Místo současné jedničky kandidátky ANO tak pro média promluvila pouze její padlá jednička a dvojka. „Byla jsem potěšena, už když jsem z hnutí dostala nabídku v rámci komunálních voleb pro Prahu 2, kde jsem potkala řadu zajímavých lidí a kde s hnutím ANO už spolupracuji. Magistrát je pro mě velice zajímavá a lákavá nabídka,“ uvedla překvapivá dvojka kandidátky ANO, profesorka VŠE Eva Kislingerová, další neznámá volební tvář černého koně pražských voleb. „Ve volbách jsem si strašně přála uspět. Teď si ale přeji být víc člověkem než politikem,“ zdůvodnila zase Schopperová svůj náhlý politický konec vážným onemocněním v rodině. Schopperová původně slíbila odpovědět na dotazy týdeníku Euro, pak se ale i ona odmlčela.

Co s Václavákem, Honzo?

Nekonečná sága začala, když si na jaře své politické role v ANO špatně vyložili dva lidé: šéfka pražského ANO Radmila Kleslová, již Babiš oslovuje „doktorko“, a pražský exprimátor a několik týdnů i pražský volební lídr ANO Jan Kasl. Místostarostka Prahy 10 Kleslová se veřejně pochlubila, že od Babiše dostala úkol najít vhodné volební kandidáty ANO pro pražské volby, kteří do Babišova hnutí neinfiltrují podezřelé kmotrovské typy z jiných stran. A začala hledat hlavně sebe.

Byla v tom i jistá ironie: sama Kleslová, známá z radnice Prahy 10 blízkými vazbami na kmotrovské typy z ČSSD i ODS, přestoupila do ANO krátce předtím z ČSSD.

„To je naprosté nepochopení, Kleslová se vůbec neměla zabývat volební kandidátkou.

Ona ani nikoho vyhledávat nemohla, protože sama reprezentuje to nejhorší z ČSSD,“ popisuje situaci v pražském ANO Kasl. Podle něj měl kandidátku ANO sestavovat on, zatímco Kleslová se měla zabývat vnitřní organizací strany. Pak by se spolu na kandidátce domluvili a pražské ANO by ji „na doporučení Babiše“, jak to v hnutí obvykle chodí, formálně schválilo.

„Panuje tam značná personální bída, personální politika se dělá hodně divně. Úplně se z toho odboural étos změny,“ líčí Kasl.

Jeho nejdřív přesvědčovala ke kandidatuře za ANO ministryně pro místní rozvoj Věra Jourová a poté i sám Babiš. „Říkal mi, že jsem ten správný člověk pro Prahu,“ vzpomíná Kasl.

Nešlo o nic víc než o politický marketing: Babiš Praze politicky nerozumí, dobře ale chápe, že její primátor je významná a viditelná politická figura. A Kasl měl punc posledního slušného primátora.

Když se spolu setkali, mluvil Babiš vágně pouze o dvou věcech: zaprvé, že do volebního programu musí dát, že vyčistí Václavák, a zadruhé, že vyřeší městský okruh. „Banální, tuctový a hloupý. Řeší to pouze populistické věci,“ říká k tomu Kasl. Podle něj ve straně existoval pouze nástin volebního programu, a i ten by se musel přepsat. Navíc měl Kasl problém i s kandidáty. Podobně jako Babiš, jenž ho chtěl po loňských sněmovních volbách udělat ministrem vnitra se slovy, že „to je určitě člověk, který ví, jak se v této zemi krade“, Kasl oslovil současného šéfa Transparency International Davida Ondráčku.

Neúspěšně.

„Odmítl jsem ze dvou důvodů. Zaprvé nechci do komunální politiky, to mě neláká. Navíc pražská politika mi připadá plná průšvihů.

A zadruhé jsem měl pocit, že není jasné, jak pražská kandidátka bude fungovat, když jsem viděl ty zmatky. Měnění lidí v čele kandidátky v Praze mi přijde hodně bizarní. Chápu, že nové strany jako ANO sahají po nových lidech, nesmí to ale vypadat jako tahání králíků z klobouku,“ zdůvodňuje Ondráčka odmítnutí kandidatury za ANO. Babiš vše nakonec osobně vyřešil tím, že kandidátku nepovede ani Kasl, ani Kleslová. „Je to zvláštní systém. Ani pražské organizace ANO často nevědí, co se v Praze chystá,“ usmívá se Kasl.

Všechno změním (než mě Babiš odvolá) „Chtěla bych se podívat především na fungování magistrátu, na jeho efektivnost, transparentnost, na systém zakázek, na šetření penězi z veřejného rozpočtu. Dále bych se chtěla věnovat kontrole kauz, které leží na stole a nejsou dořešeny, jako jsou Opencard a tunel Blanka,“ nechala se slyšet dvaačtyřicetiletá Schopperová poté, co ji koncem července Babiš k překvapení všech udělal kandidátkou na pražskou primátorku a na jeho doporučení ji i schválila pražská organizace strany.

Samozřejmě aniž by ji členové znali, jak už to v ANO bývá. „Když přišli se Schopperovou, byly pocity nás obyčejných členů ANO zvláštní. Nikdo ji neznal. Byla ale navržená Babišem, tak ji schválili,“ říká člen pražského ANO a pražský volební kandidát. Podle něj to ve straně běžně chodí tak, že si členové ANO posílají SMS, aby zjistili, co se v partaji děje. Občas jim ale nepomůžou ani SMS.

Schopperová skutečně sršela sebevědomím, zvlášť na ženu, která se v politice nikdy neangažovala a veřejnost o ní věděla snad jen to, že podnikala a zkrachovala se zpěvačkou Darou Rolins. Média sice psala, že předtím založila politické hnutí Pražané.cz, skutečnost je ale trochu jiná. Toto hnutí jí de facto založili lidovci, kteří pod tímto názvem chtěli kandidovat v Praze, kde je jejich jméno závadné. Pro inspiraci posloužili Mostečané.cz. Schopperovou, manželku Andrease Schoppera, vysokého manažera Kauflandu, kam Babiš prodává své potraviny, údajně doporučil pražský developer Luděk Sekyra, mecenáš KDU-ČSL.

Reklamní skořápka však začala ztrácet smysl. Nejdřív když se lidovci vloni vrátili do sněmovny a v Praze udělali nejlepší výsledek, definitivně pak jejich volebním spojením se zelenými a starosty. Schopperová ještě naivně věřila, že by se mohla stát volební čtyřkou koaliční kandidátky, byla však ve své víře sama. Když jí z trojkoalice sdělili, že ji nepotřebují, údajně se málem rozbrečela.

Jen Babiš ví, proč ji odvolal z čela kandidátky ANO. Spekulovalo se o její známosti s pražským kmotrem Romanem Janouškem, stejně jako o potenciálně problematickém spojení Agrofertu s Kauflandem.

„Celé je to v režii Babiše, on tyhle věci s členskou základnou nekonzultuje. Volby do Senátu si dělá úplně sám a Prahu personálně řeší tak, že jednotlivé volební kandidáty doporučuje ke schválení. Co Babiš potřebuje, to si v ANO ošetří a prosadí. Úplně tak nedodržujeme vlastní stanovy,“ dodává zmíněný člen ANO. Ostatně mnohé pražské organizace ANO zakládali manažeři Agrofertu.

Propaguj ANO, plať Agrofertu Když Babiš ukončil Kaslovo angažmá na kandidátce ANO, mluvilo se i v jeho straně o tom, že pražskou kandidátku povede sám, po volbách ale odstoupí a deleguje za sebe někoho jiného. Teď se podobně mluví o ambiciózní Krnáčové. Ta se totiž nikdy moc netajila tím, že nestojí o ryze politickou a poměrně nevděčnou funkci, jakou je volební lídr, potažmo primátor; podle lidí, kteří ji znají, jí mnohem víc vyhovuje exekutivnější a méně viditelná funkce ministerské náměstkyně.

Případně funkce europoslankyně, která se nepředře, bere ale víc peněz než všichni čeští politici. Bruselské angažmá však Krnáčové v ANO nevyšlo, kandidátku pro eurovolby si „pošéfoval“ Pavel Telička.

Přinejmenším v jednom ohledu však Babišovo řízení ANO jako vlastní firmy selhává, a to v každodenní organizaci. Členové strany museli například kvůli volbám vyplňovat spoustu formulářů, aby jim poté přišel e-mailem jednoduchý elektronický formulář. Volební kandidáti si také mají sami platit a nakupovat propagační materiály přes stranický e-shop, ten ale prý nefunguje. Partajní letáky a další papírové věci mají zase jednotně tisknout ve vydavatelství Mafra, zatímco koblihy nakupují z Babišových pekáren. „On takhle podporuje své firmy. Na to, že je ANO rodinná firma, tak dost vázne komunikace a nefunguje efektivně,“ vysvětluje člen a volební kandidát ANO. Třeba bude jednou líp. l

bitcoin_skoleni

Přinejmenším v jednom ohledu však Babišovo řízení ANO jako vlastní firmy selhává, a to v každodenní organizaci. Místostarostka Prahy 10 Kleslová se veřejně pochlubila, že od Babiše dostala úkol najít vhodné volební kandidáty ANO pro pražské volby. A začala hledat hlavně sebe.

O autorovi| Petr Holec, holecp@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?