Menu Zavřít

ABA? Aha!

13. 11. 2003
Autor: Euro.cz

Zdravá firma má být zařazena do revitalizačního programu

Zisková a finančně zdravá firma Autoklub Bohemia Assistance (ABA) by měla být zařazena do státních programů Exit a Rozvaha, které byly určeny pro podniky ve vážných potížích, jejichž krach by měl závažný dopad na zaměstnanost v regionu. Společnost dosahuje od roku 1996 zisku a za rok 2002 vydělala zhruba osmnáct milionů před zdaněním. Zadluženost není nijak vážná, neustále roste počet smluvních klientů, asistenčních zásahů i odtahů vozidel. ABA se dostala do státních rukou tak, že akciový podíl ve výši 69 procent přešel na Českou konsolidační agenturuˇ(ČKA)spolu s dalšími aktivy při přebíráním majetku fondu Tritton z kajmanských struktur IPB.
Proč by tedy měla vláda na návrh ministerstva pro místní rozvoj učinit tento podivný a nelogický krok? V oficiálním zdůvodnění stojí, že je veřejným zájmem, aby společnost dál poskytovala asistenční služby motoristům, a tak by omezující podmínkou při prodeji měla být podmínka, že novým majitelem se stane pouze občanské sdružení, které se touto problematikou zabývá. Tato podmínka však nezní příliš přesvědčivě. O ABA se zatím zajímají jen firmy z oboru a jediným problémem se jeví skutečnost že by podnik mohl přitahovat spekulanty, protože vlastní zajímavé pozemky. Ty jsou však zastaveny za úvěry Antonína Charouze. Tyto úvěry spolu s dalšími v celkovém nominálním objemu kolem pěti miliard korun nedávno včetně zástav prodala ČKA nizozemské společnosti ACT. Informace z trhu potvrzují, že za touto společností stojí sám Antonín Charouz. Spekulace posiluje i skutečnost, že ACT má pražskou adresu ve stejné budově, v niž sídlí i četné Charouzovy firmy.

Realitní asistence.

Bývalý automobilový závodník je přitom považován za jednoho z možných uchazečů o ABA. V pozadí jsou zřejmě zmíněné pozemky. Týdeník EURO má informace, že o jejich prodeji probíhá momentálně intenzivní jednání. Charouz pozemky ohodnocené na devadesát milionů korun před lety vložil jako svůj vklad při zakládání ABA, v níž tím pádem získal majoritní podíl ve výši devadesáti procent. Asistenční firma potom pozemky použila jako zástavu pro úvěry, které si brala jiná Charouzova firmy Auto I.S.R. Část svých akcií, přesně 69 procent, potom Charouz vyměnil za akcie IPB která tak ABA ovládla. Banka však nakonec před svým krachem převedla svůj podíl do kajmanského fondu Tritton, odkud ho získala Česká konsolidační agentura.
Ta už dříve převzala pohledávky zkrachovalé IPB vůči skupině Antonína Charouze v nominální hodnotě 5,066 miliardy korun a letos v létě je prodala v Nizozemsku registrované společnosti ACT Investment. Jedna z prodaných pohledávek v hodnotě 125,8 milionu korun směřuje za firmou Auto I. S. R. v obchodní zóně Čestlice u dálnice D1. Pozemek pod prodejnou aut je v majetku ABA a je zatím jedinou zastavěnou ze šesti parcel jimiž se asistenční firma kdysi zaručila IPB. Zbývajících pět parcel je zatím vedeno jako orná půda, ale přeměnou na stavební pozemky lze jejich hodnotu mnohonásobně zvýšit.
Auto I. S. R. se před časem obrátila na představenstvo společnosti ABA s nabídkou na odkoupení zmiňovaných pozemků za 30 milionů korun. Dnes na nich leží zástavní právo ve výši 1,8 milionu švýcarských franků, které přešlo spolu s pohledávkou na ACT Investment. To by ovšem nemuselo vadit, pokud by ACT Investment na odkup firmou I. S. R., jako současný majitel pohledávky přistoupila. Skutečnost že ACT Investment společnost ABA dosud nepožádal o vypořádání záruky, lze považovat za další doklad minimálně společného postupu ACT a Charouze, který by v případě, že pozemky získá, nejspíše ztratil zájem soutěžit o ABA.

Autoklub versus ÚAMK.

Ve hře tak jsou dnes především Autoklub ČR, dosavadní desetiprocentní akcionář ABA, a významný konkurent v asistečních službách ÚAMK ČR. Obě společnosti svůj zájem o odkoupení většinového balíku ABA potvrzují.
Prezident ÚAMK Oldřich Vaníček se domnívá, že spojením společností ABA a ÚAMK by se odstranily dosavadní třenice na českém motoristickém trhu. „V žádném případě nemám zájem asistenci ABA likvidovat. Je to zavedená firma s níž jsme se dostávali do různých střetů a obě společnosti na ně vynakládaly nemalé prostředky. Ty peníze bych raději investoval do bezpečnosti silničního provozu,“ uvedl Vaníček. Potvrdil také, že ÚAMK se výběrového řízení na majoritní podíl v asistenci ABA zúčastní, i když si uvědomuje, že její hodnota každý den klesá. „V každém případě bych chtěl, aby českým motoristům sloužily české subjekty. Jen ty mohou nabídnout řadu národních nadstandardních služeb od dopravního zpravodajství až po spolupráci s ministerstvem dopravy na rozvoji dopravní infrastruktury.“
Právě Vaníčkův lobbing, je podle dobře infomovaných zdrojů týdeníku EURO za iniciativou ministerstva pro místní rozvoj, které požaduje zařazení prodeje ABA do vládního programu Exit a Rozvaha. ÚAMK by měl patrně v přímé soutěži, kde rozhoduje jen cena, menší šanci.
Jeho největší konkurent Autoklub ČR má totiž za sebou podporu silných obchodních partnerů. Především jde o AAA Auto, které nabízí karty ABA svým zákazníkům a nedávno projevilo zájem o minoritní podíl na ABA. „Jistěže máme zájem, vždyť ABA nese naše logo a firmu jsme zakládali. Ve většině evropských států neprovozuje národní asistenční služby soukromník,“ vysvětluje prezident Autoklubu ČR Roman Ječmínek a potvrzuje, že prostředky na nákup by mohl získat spoluprací s AAA Auto. Ječmínek se podivuje tomu, jaké politikum se z prodeje této, podle jeho slov ekonomicky nezajímavé společnosti, stalo: „Zdá se, že se schyluje k politickým hrátkám mezi stranami.“
Občanské sdružení Autoklub ČR je odhodláno asistenční společnost ABA získat, nebo vytvořit novou na zelené louce. „Můžeme předpokládat podporu některých pojišťovacích domů, které se v souladu s námi domnívají, že ABA by měla patřit občanskému sdružení, které ji založilo. AAA Auto je s námi rovněž v úzkém kontaktu a stejně jako Škoda Auto čeká, co se bude dít,“ říká Ječmínek. Ten má ovšem o společnost ABA mimořádný zájem také proto, že desetiprocentní vklad AČR při založení firmy byl zajištěn hodnotou loga Autoklubu ČR, jehož hodnotu přiložený znalecký posudek ocenil dokonce na dvanáct milionů korun. Kdo získá společnost ABA, získá i registrovanou značku AČR.

bitcoin_skoleni

Jde o smlouvy s partnery

.
Dojde-li k prodeji pozemků Antonínu Charouzovi, budou jediným majetkem firmy smlouvy s obchodními partnery. Těmi nejdůležitějšími byly Koopertiva a Česká pojišťovna. Letos v létě, těsně poté, co bylo rozhodnuto o převedení ABA z Trittonu, kontrolovaného Československou obchodní bankou, na ČKA, stačili zástupci ČSOB vyhodit dlouholetého generálního ředitel Petra Bolda. Ten nyní spolu s dalšími lidmi, které sebou odvedl z ABA, připravuje novou asistenční službu a podle některých informací jedná i s Kooperativou, která si před rokem založila vlastní firmu Global Assist. ABA tak pravděpodobně přijde o významnou část klientů. Pokud by ji sama Kooperativa nekoupila. Martin Diviš, ředitel komunikace a marketingu pojišťovny, tuto možnost připustil a prohlásil, že „Situace kolem společnosti ABA není úplně vyjasněna, ale případným jednáním se samozřejmě nebráníme.“
Účast významného konkurenta na podílu asistenční služby by ale asi vadila České pojišťovně (ČP), která zatím prodloužila smlouvu o dva měsíce, ale s napětím vyčkává, jak prodej ABA dopadne. Kdyby vyhrál partner pro ni nedůvěryhodný, hledala by asistenční služby někde jinde a s ABA by byl ámen. Sama však na účast v soutěži nepomýšlí a mluvčí ČP Václav Bálek zájem o vstup jednoznačně vyloučil. Protahování nejistoty však pro Českou pojišťovnu znamená určité potíže při zavádění nových produktů pro motoristy, a tak nelze čekat přílišnou trpělivost. Tato situace je také důvodem, proč se o ABA nezajímají jiné firmy, například pojišťovna AXA, která také poskytuje asistenční služby motoristům. V říjnu vyhrála AXA výběrové řízení ČSOB Pojišťovny na poskytování služeb. Nejen pro celosvětovou spřízněnost s KBC, majitelem ČSOB, ale i pro široké portfolio asistenčních služeb od zdravotnických po motoristické. Sloučením společností ABA a AXA by znamenalo spojení asistenční jedničky a dvojky na českém pojišťovacím trhu.
Generální ředitel AXA Assistance Miroslav Herman týdeníku EURO jednání se zástupci ABA potvrdil, zpochybnil však účast v tendru: „Nemáme společnost ABA dobře zmapovanou, ale pokud bychom měli projevit zájem, tak jedině s jistotou, že smlouvy, které ABA má, za šest měsíců nevyprší. To by bylo příliš riskantní. Tyto smlouvy jsou vlastně největší hodnotou, kterou ABA má.“ To ovšem není zcela přesná charakteristika. Hotovost, pozemky a značka Autoklubu ČR mají v součtu cenu sto milionů korun.

Užitečné známky.

Smlouvy ale nejsou vše. ABA je jedním ze tří distributorů dálničních známek. Dalšími jsou ÚAMK a Česká pošta. Provize je minimální, ale na této aktivitě je pozoruhodné to, že umožňuje zúčastněným subjektům získat stálé cash flow díky tomu, že mezi prodejem známek a odvedením tržeb státu je poměrně dlouhá lhůta. V případě společnosti ABA činí tržby přes půl miliardy korun ročně.

  • Našli jste v článku chybu?