Je tomu asi měsíc, co američtí bezpečnostní experti přišli na jednání washingtonské konference se zajímavým scénářem. Týkal se síťové hry World of Warcraft, která má jedenáct milionů předplatitelů. Jistý profesor Dwight V. Toavs, jenž učí na Pentagonem financované National Defense University (NDU), upozornil na „hrozby pro národní bezpečnost“, jež se skrývají ve virtuálních herních světech. A aby to méně hravým kolegům osvětlil, nastínil jim i dialog z fantasy říše. Ve zhuštěné zkratce si jej přehrajme.
WAR_MONGER: Plánuju na čtvrtek velký nájezd. Potřebuju, abys aktivoval Gildu!
TALON238: Jo, válečníci se cvičí a jsou organizovaní. Na 70. levelu a připraveni k akci.
WAR_MONGER: Dobře. Bude tam spousta XP (zkušenosti)! A mraky chátry k povraždění!
TALON238: To je, nač čekáme. Kde zaútočíme?
WAR_MONGER: Znáš místo v Kamenospárých horách?
TALON238: Jistě. Tam jsme to obhlídli. Ale Bílá pevnost byla příliš silná…
WAR_MONGER: Ano, ale nyní musíme udeřit a dostat Arcimága!
TALON238: Fíha! Ale aby to klaplo, musel’s získat zaklínadlo Dračího dechu!!!
WAR_MONGER: Mám ho. Od minulého týdne. Čas útoku je v 11.30. Nažhav manu.
Dle doktora Toavse a jeho kolegy Dana Areyho, jenž fiktivní rozhovor pro účely semináře sestavil, se za oběma „pařany“ může skrývat nějaký ten zlomyslný Abdul či Muhammad. Chátrou jsou míněni Američané; kde leží Bílá pevnost a zda-li patří Dračí dech mezi úplně konvenční zbraně, není třeba vysvětlovat.
Máme tu důkaz, že se američtí zpravodajci skutečně obávají sešlostí virtuálních bin Ládinů. Ti se možná stýkají v přehršli neexistujících království, kde mezi skřety, elfy, kentaury, vílami či černokněžníky kují své pikle a jen těžko mohou být ve změti „doupáckého“ žargonu kontrolováni. Jak moc je to scestná myšlenka? Že by se mezi druidy a nekromanty na 36. úrovni míhali i nerozpoznaní agenti al-Káidy? Už v únoru se objevily zmínky o projektu Reynard, který financuje vládní divize IARPA a v jehož hledáčku je právě monitorování multiplayerových her. O aktivitách CIA ve hře Second Life už loni psaly i The Washington Post. Každého napadne: ti agenti se ale mají, když si pěkně hrají…
Zlaťáky pro stráže Bílé věže
Analytik Steven Aftergood z Federace amerických vědců (FAS), který již léta sleduje tajné služby, obavy značně zmírňuje. „Znepokojení tam je. Ale musíme si uvědomit, že prací CIA a dalších složek je předvídat hrozby a bránit jim… Mohou teroristé využívat Second Life? Jistě, mohou použít všechno. Ale je to významná položka? Spíše ne. Je to zkrátka jeden ze scénářů, který jsou zpravodajci povinni zvažovat,“ řekl Aftergood blogu Danger Room.
Mladíci, kteří po nocích „smaží“ hry typu MMORPG, se mužům z Pentagonu vysmáli. Jednak proto, že úvodní příklad smíchal řadu her jako Warhammer Online nebo EverQuest dohromady a popletl lokace, levely i kouzla. Další mohou zase upozornit na to, že i herní chaty jsou provozovateli monitorovány, hlášeny jsou IP adresy, za hraní se platí a existuje mnoho způsobů, kde a jak se domluvit snadněji. V diskusi na webu magazínu Wired si jeden ze zúčastněných zavtipkoval, že v době, kdy jsou v USA legální odposlechy a ukládají se triliony gigabajtů dat, už také nastal čas, aby Pentagon sledoval on-line seznamky nebo pornofóra. Jenže tam by asi bylo dekódování „šifer“ trošku složitější, že… A jiný návštěvník s nickem Nixer diskusi rozštípl: „Najednou vidíš, že sesílám kouzlo, které odebírá finance všem zbytečným vládním výzkumníkům.“ Plonk! Doufejme, že se Nixer nemýlí.
***
BOX (foto Warcraft požár):
Žhnoucí pikle?
(Výběr z on-line her, které zajímají tajné služby)
Dungeons & Dragons Online
EverQuest
Final Fantasy IX
Guild Wars
Lineage I a II
Ragnarok Online
Star Wars Galaxies
The Lord of The Rings Online
Ultima Online
Warhammer Online
World of Warcraft
Pramen: týdeník EURO
Popisek (foto Hrdinové):
Který z nich je maskovaný Usáma bin Ládin?