Menu Zavřít

Absolventem v La Dolce Vita

20. 2. 2007
Autor: Euro.cz

Výukové kurzy luxusního prodeje nejsou jen studiem managementu značky

Virginia Wrightová, označující se za módní „závislačku“ z Atlanty, by byla první, kdo by připustil, že loni na podzim dostala záchvat šílenství, když v Paříži prožila týden plný přehlídek. Jenže ne vše byla zábava, upozornila by vás. Wrightová usiluje o titul MBA v oboru managementu luxusních značek na ESSEC, což je obchodní škola vně Paříže. Přehlídky byly součástí její školní práce. „Získávám všechny výhody všeobecného MBA plus toto úžasné rozšíření,“ říká Wrightová.
Savoir faire čili um v prodávání drahých věcí - to je nejnovější export Starého světa. Aby evropské ekonomické školy posílily svou pozici brány k obchodům s luxusním zbožím za 90 miliard dolarů, spojují tradiční obory jako finance a účetnictví se specializovanými kurzy obchodování s luxusem a managementem obchodních značek. Studenti ve třídě zpracovávají případové studie těch nejsilnějších hráčů trhu a studují kupříkladu důležitost aury exkluzivity poté, co vyšlo najevo, že Polo Ralph Lauren ztratil šmrnc, když zřídil příliš mnoho outletových obchodů. Taková práce je zakončena studijními výjezdy třeba do italských továren na výrobu koženého zboží nebo do švýcarských hodinářských dílen. Studenti se dokonce s pomocí lupy učí oceňovat drahé kameny nebo degustovat a servírovat špičková vína. „Máte-li se stát manažerem luxusní značky, musíte mít určitou kulturní úroveň,“ říká Alice Riese Rolleyová, studentka z Německa.
Zní to jako vtip, ale tyto programy reagují na naléhavé potřeby současného trhu. Roční nárůst prodeje luxusního zboží činí jedenáct procent - po talentech je velká poptávka. „Během příštích pěti let pravděpodobně najmeme jen pro Čínu až tisícovku manažerů,“ říká Concetta Lanciauxová, ředitelka lidských zdrojů pařížské společnosti LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton.
Ty nejluxusnější značky bývaly tradičně rodinnými podniky. Dnes ovšem byznysu stále více dominují konglomeráty typu LVMH a Gucci Group. „Je tu velká poptávka po lidech s mezinárodní profilací, kteří rozumějí světu luxusu zevnitř,“ říká Floriane de St. Pierre, lovec mozků z Paříže.

MM25_AI

Požitky, ne výplata

Většina z absolventů programu ESSEC, jehož jedenáctý ročník právě probíhá, získá rychle práci u těch nejznámějších společností, Christianem Diorem počínaje ,přes obchodníka s diamanty DeBeerse a výrobcem psacích per Montblanc konče. Původně pocházela většina studentů z Evropy a Japonska. Ale když se ekonomický růst přesunul do rozvíjející se Asie a USA, tak více než tři čtvrtiny studentů přicházejí z těchto oblastí. ESSEC uvádí, že do svého jedenáctiměsíčního programu o třiceti místech většinou přijímá pouze třetinu z těch, kteří se přihlásí.
Konkurenční školy chtějí ovšem také svůj podíl. Mezinárodní univerzita v Monaku a francouzská obchodní škola HEC začaly s programy managementu luxusního zboží loni v září. HEC pořádá kurzy dokonce v Pekingu, aby vyšel vstříc tamní silné poptávce. Polovina fakultních členů pochází z Francie, jiní studenti tráví osm dní v Paříži na jakémsi kurzu kulturního šoku. „Učím se, jak vytvořit strategii produktu. Jak komunikovat,“ říká Wendy Hao, studentka pekingského programu HEC, jež doufá, že vytvoří svou vlastní módní značku.
Mnozí studenti hledají změnu v kariéře. ESSEC mezi svými absolventy zaznamenává kupříkladu i někdejšího inženýra firmy Ford Motor, který nyní pracuje pro Pradu, a manažera výzkumu z Nestlé, jenž přešel k Bulgari. Studenti mluví nadšeně o kontaktech, které získali ve vedení luxusních společností, jejichž pracovníci vedou přednášky jako hosté programů či jsou dobrovolnými rádci. Takový přístup činí ze studia na ESSEC, které stojí 36 tisíc dolarů, „skvělou investici“, říká Wrightová, bývalá šéfka public relations, jež doufá, že ve Spojených státech získá práci v marketingu módy.
Pařížský rok se šampaňským a kaviárem, bratříčkování s výrobci módních kabelek, bot a hodinek – je to výhra? Připusťme, že ve světě luxusu jsou nástupní platy obvykle nižší než v oboru financí, konzultací a v dalších oblastech, jež zaměstnávají držitele titulu MBA. Jak ale říká Ketty Maisonrougeová, newyorská konzultantka pro oblast luxusního zboží: „Za přístup k luxusu studenti strpí i platové krácení.“

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?