Novou učebnici základní ekonomické gramotnosti podpořila i ČNB
„Pan Romeo vzal z hrnečku našetřené 2000 Kč, zamkl byt a odjel k bance. S tou před měsícem podepsal smlouvu o úvěru 50 000 Kč, přičemž měsíční splátka byla dohodnuta na 5000 Kč…“ Jednal Romeo výhodně? Zapomeňte na slovní úlohy o kopáčích a míjejících se rychlících. Praktičtější cestou jde učebnice s názvem Finanční a ekonomická gramotnost z vydavatelství Scientia. Vyšla přednedávnem a je určena žákům základních škol i víceletých gymnázií. Hravě učí jak porovnávat úvěry, co je RPSN a duševní vlastnictví, kudy proudí peníze, jaký si zvolit účet nebo jak nenaletět klamavé reklamě.
„Opakovaně jsem se dozvídal, že výuka ekonomických témat je bolavým místem, jež se učitelé snaží přeskočit. Žáky to nebaví a učitelé samotní mnohdy tápou. Na druhé straně roste potřeba, aby se mladí dokázali ve finančních otázkách zorientovat jako začínající střadatelé nebo dlužníci,“ říká Michal Skořepa, jenž je s manželkou Evou autorem textu. Dlouholetý člen vedení České společnosti ekonomické, jenž vystudoval FSV UK a napsal skripta behaviorální ekonomie, vytvořil se ženou-učitelkou tandem vedoucí ke vzniku užitečného díla. „Kdo někdy učil na druhém stupni ZŠ, ví, jak těžké je zaujmout třídu o třiceti školácích v pubertě. Nota bene pokud jim chcete vysvětlit třeba výpočet roční úrokové míry,“ vyprávějí. Namísto doplňujících seminářů, brožurek či soutěží vznikla plnohodnotná učebnice. Nejprve vyšel učitelský „manuál“, který doplní dvě cvičebnice; připravují se i školení pro pedagogy.
Schola ludus (oeconomicus)
„Knihu zatím neznám, ale zajímá nás. Praktickému zaměření se již věnujeme v základech společenských věd, kde se žáci formou úkolů seznamují se základy ekonomické gramotnosti. V matematice se finanční gramotností zabývá celé téma statistika, v němž studenti řeší a zpracovávají konkrétní zadání,“ říká Jana Hrkalová, ředitelka Gymnázia Oty Pavla. Právě na osobní iniciativě je učebnice založena. „Pokud chcete napsat dobrou učebnici, nestačí tam dát správná témata; musíte je též vhodně ,zabalit´. Proto máme osmisměrky, experimenty a hry, celotřídní diskuze, videoreportáže, exkurze do terénu… Klasický frontální výklad učitele před tabulí má poměrně malou roli, žáci se s probíranými principy budou seznamovat především skrze plnění úkolů,“ říkají Skořepovi, kteří se kupodivu neinspirovali zahraničním vzorem. Šlo o jejich vlastní nápad, jehož se chopila Scientia. Vyšlo 5000 výtisků.
Pokrokovější školy se tématu věnovaly i dříve. „Naši studenti se v rámci ekonomie učí od praktických úkolů typu vyplnění platebního příkazu, přes projekty porovnávání nabídek bank až po akci Fiktivní firmy, kdy zakládají společnosti, žádají o živnostenská oprávnění, píší podnikatelské záměry. Vše vrcholí veletrhem firem ve škole, kdy je prezentují spolužákům,“ říká Miroslav Hřebecký, ředitel Gymnázia Jižní Město. A dodává: „Konečně se začínají objevovat první hmatatelné plody nastartované školské reformy. Praktičnost výuky vítám, minulý systém byl absurdní – nejprve se do dětí cpaly teorie a poté, když zbyl čas, i něco z praxe.“ Dle Hřebeckého jsou moderně laděné učebnice dalším důležitým krokem.
Mocná pomocná ruka Učebnici se rozhodla podpořit Česká národní banka (ČNB). Coby nejvyšší strážce českého finančního trhu nakoupila 4000 výtisků a rozesílá je školám. Eva Zamrazilová z bankovní rady ČNB, která má na starosti mimo jiné ochranu spotřebitele (tuto péči dostala ČNB zákonem do vínku v únoru), zdůvodnila aktivity tím, že úroveň finančního vzdělání je v Česku stále na velmi nízké úrovni. Lidé se často dostanou do problémů jen proto, že si správně neumějí spočítat náklady. „Do kontaktu s finančními službami a s nimi spojenou, často rafinovanou reklamou přitom dnes přicházejí lidé v čím dál nižším věku. Proto se ČNB rozhodla nabídnout školám uvedenou učebnici, která je dobrým odrazovým můstkem pro seznámení budoucích klientů finančních institucí s přínosy, ale i nástrahami finančních trhů,“ uvádí Zamrazilová. Spoluprací je potěšen i Skořepa: „Pro podporu učebnice se ČNB rozhodla v červenci, kdy už byla hotova první korektura a kniha připravena k vydání. Finanční i morální podpora banky se týká až další fáze – distribuce a prosazování učebnice do škol.“
Co na to české banky?
Ekonomové knížku i podporu centrální banky jednohlasně vítají. „Kéž by ČNB ještě zatlačila na povinnou maturitu z matematiky! Takové knihy mohou přispět k tomu, že se matematika nebude jen s hořkostí biflovat. Když vidím, jakou paseku napáchala hypoteční krize v USA, základy finanční matematiky bych učil už v jeslích,“ reagoval analytik Raiffeisenbank Aleš Michl. O finanční gramotnost se poslední dobou snaží zejména banky, které si knihu nemohou vynachválit. „Je to krok správným směrem. Jakoukoli aktivitu, která pomáhá vzdělávat širokou veřejnost v oblasti bankovnictví a financí vůbec, vítáme. Vzdělávání těch nejmenších je dobrou volbou, protože už odmalička jim složité finanční prostředí nebude cizí,“ řekla týdeníku EURO Kristýna Havligerová z České spořitelny. Další reakce bank byly podobné. „Nový manuál pro učitele i pracovní sešity jednoznačně vítáme,“ vzkázal Tomáš Pavlík, mluvčí UniCredit Bank.
Letos se s podporou finanční gramotnosti doslova roztrhla školní brašna. Osvětu ve světě financí formou přednášek na vybraných ZŠ odstartovala investiční společnost Pioneer Investments. ČSOB zase uspořádala semináře o bankovní problematice pro středoškoláky a studenty VOŠ. Odborníci aktivitám tleskají; jedním dechem však dodávají, že pokud je finanční vzdělávání v režii bank, měl by stát dohlížet na objektivitu akcí. Mohlo by se stát, že se ze „vzdělávácích seminářů“ stanou náborové akce…
Neomámitelní lidé by měli být cílem ministerstva školství (MŠMT), jež spolu s ministerstvy financí a obchodu vypracovalo materiál „Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách“. Jak se tedy recenzovaná kniha zamlouvá MŠMT? Školy mohou užívat učebnice dle svého uvážení, existují však texty s takzvanou schvalovací doložkou v souladu s cíli vzdělávání stanovenými školským zákonem (č. 561/2004 Sb.). Na seznamu nové dílo není. Zatím. Nicméně „rozhodnutí o používání jakékoli učebnice je zcela v kompetenci ředitele školy,“ vysvětluje mluvčí resortu Helena Müllerová. Dle autorů by učebnice měla být v souladu i s rámcovými vzdělávacími programy (RVP).
„Zda MŠMT věc podpoří, je otázka. Učebnici podpořila ČNB, což může být pro mnohé učitele příznivým signálem – i když víme o učitelích občanské výchovy, kteří netuší, že nějaká ČNB existuje! Konkrétní zájem o učebnici si netroufám odhadovat – jde o specifickou, zatím neusazenou oblast, kde je možný úspěch i úplný debakl,“ míní Skořepa. Ale triumfem by bylo i to, kdyby se s obsaženými kapitolami 7.11 a 7.12 seznamovali žáci pouze ve škamnách. Proč? Píše se tam o úřadech práce a výplatě sociálních dávek.
BOX (foto kniha)
Osmička pro poučení
Kapitoly recenzované učebnice
1. Všechno má svého majitele
2. Ten dělá to a ten zas tohle
3. Ekonomika jako ústřední topení
4. Tak tedy za kolik aneb o cenách
5. Platit se dá i jinak než penězi
6. Aby peníze nezahálely
7. Když zaplatíš daně, co dostaneš za ně?
8. Kudy vlastně putují peníze
Michal Skořepa, Eva Skořepová, Finanční a ekonomická gramotnost pro ZŠ a víceletá gymnázia, Praha – Scientia 2008, 200 stran (Manuál pro učitele)