Menu Zavřít

Aby internet nezahubil operátory

24. 2. 2010
Autor: Euro.cz

Davidem Grundelem

Jako firma dodávající technologie a služby pro telekomunikační operátory či poskytovatele internetového připojení má Alcatel-Lucent Czech poměrně slušný přehled o dění na českém ICT trhu. Šéf české pobočky David Grundel hovořil s týdeníkem EURO o tom, jak telekomunikační operátoři doplácejí na rozvoj internetového byznysu, nebo jako hrozbou je iPhone.

EURO: Jak vnímáte současné dění na českém telekomunikačním trhu? GRUNDEL: Když se podíváme na výnosy operátorů, tak je poměrně zřetelné, že byznys je v oblasti saturace. Mírně stále přibývá zákazníků, ale výnosy se nijak zásadně nezvyšují, což je dáno zejména cenovou erozí. Co je ale stále zřetelnější, je internetově-ekonomická disproporce, se kterou se potýkají operátoři. Na většině trhů, Česko nevyjímaje, je množství byznysu, který souvisí s internetem – tedy reklama, inzerce, obchod přes e-shopy a specializované webové služby – finančně mnohem větší než trh samotného internetového připojení. A zatímco ta byznysová část stále roste, trh připojení nikoliv. Ruku v ruce s tím se neustále zvětšuje takřka geometrickou řadou spotřeba dat. Jinými slovy – operátoři mají vyšší náklady, ale výnosový potenciál, který internet reprezentuje, je využíván zcela jinými subjekty.

EURO: Čím si to vysvětlujete? GRUNDEL: Typickým příkladem je iPhone se všemi aplikacemi a službami: od majitelů iPhonů obrovským tempem roste poptávka po datech, mnohem zásadněji, než jsou datové nároky majitelů obyčejných mobilů. Přitom ale operátoři z toho nemají prakticky nic, a naopak musejí investovat do zlepšování a zhušťování svých sítí. Slyšel jsem nedávno nářek jednoho manažera, že pokud by všichni klienti českých operátorů používali iPhone, tak mohou svůj byznys doslova zabalit. Buď by sítě byly tak přetížené, že by je mohl používat jen zlomek klientů, nebo by vyžadovaly investice tak nákladné, že si je operátoři nemohou dovolit.

EURO: To, že operátoři nedokážou z internetového byznysu vytěžit víc, je podle Vás jejich chybou? Kudy z toho ven? GRUNDEL: Nelze to jednoznačně označit jako jejich pochybení, ale určitou mírou se na tom podílí jejich historický byznys model, kdy jediné, co umějí, je poskytnout službu a poslat fakturu koncovému klientovi. Mediální svět, do kterého musíme internet zahrnout, ale funguje jinak. Ne vždy je totiž koncový uživatel tím, kdo za službu platí. A jak z toho ven? Správnou cestou by například mohla být určitá změna přístupu operátorů – že začnou hrát určitou roli ve zprostředkování výnosů poskytovatelů obsahu. Buď se mohou stát novým platebním kanálem pro účtování za služby prostřednictvím účtů svých klientů, čímž by operátoři mohli pro své partnery přilákat další zákazníky. Nebo se naopak s těmito poskytovateli obsahu domluví, že za nějakou speciální službu, například vyšší přístupovou rychlost k jejich nabídce, budou sdílet část výnosů.

MM25_AI

EURO: Dokážou ale operátoři a poskytovatelé připojení držet pospolu a vytvořit uskupení, které by mohlo takové podmínky vyjednat? GRUNDEL: Jsem si vědom toho, že nás v tomto ohledu čeká poměrně dlouhá cesta, nicméně je k dispozici několik řešení, respektive platforem –včetně naší od Alcatel-Lucent – jež umožní obchodní spolupráci mezi operátory a poskytovateli obsahu, aniž by muselo docházet mezi všemi zúčastněnými stranami k navázání přímých komerčních vztahů. To by ostatně ani nebylo možné. Rád bych vyjasnil jednu věc: není cílem, aby telekomunikační operátoři kanibalizovali výnosy poskytovatelů internetového obsahu. Snahou je, aby operátoři umožnili přístup k novým službám a většímu počtu zákazníků, a zároveň z toho měli patřičný podíl. Jinak řečeno – aby operátoři pomohli trhu růst, pro což jim v současné době chybí motivace. Tak, aby ze současného nepřítele, což je zmiňovaný příklad iPhonu, udělali parťáka pro vzájemně výhodný byznys.

EURO: Jak tuto „vizi“ vnímají hlavní zúčastněné strany? GRUNDEL: Jsem přesvědčen, že tuto myšlenku sdílejí všichni operátoři, že je to konsenzus, se kterým ve svých budoucích plánech pracují. Jinak to asi bude u obchodníků a poskytovatelů obsahu, kteří informační dálnici, tedy připojení k internetu, jež provozují operátoři, považují za standard, a v těchto snahách vidí i možné ohrožení svého byznysu. Nicméně jsem toho názoru, že kdo dřív pochopí, že více než hrozba je to příležitost, ten vyhraje. Tak jako vydavatelé hudby léta marně bojovali proti šíření muziky přes internet, až se to pro ně stalo realitou, kterou někteří nepřežijí, a jiní se s ní musejí vyrovnat.

  • Našli jste v článku chybu?