Menu Zavřít

Aby řidiči neměli tvrdý chleba. Český startup 4Trans pomáhá dopravcům hospodařit, už profinancoval faktury za víc než půl miliardy

18. 1. 2022
Autor: 4Trans
  • Fintech startup 4Trans, za nímž stojí Jaroslav Ton mladší, Alexandr Lagazzi a Vlastimil Hrach, řeší problémy evropských autodopravců. Poskytuje jim finanční poradenství, zázemí na cestách, hlídá za ně faktury a pomáhá jim s podnikáním

  • Reaguje tak na nedostatečnou podporu SME logistiky ze strany bank a zhoršenou vyjednávací pozici malých firem proti velkým hráčům

  • Na malých a středních dopravních firmách přitom stojí a padá celý sektor e-commerce

  • 4Trans má již pět tisíc prověřených odběratelů. Dopravci, které financuje, jezdí například pro společnosti jako DHL, DPD, Geis, Bohemia Cargo nebo Joppa Logistics


Nedostatek provozního kapitálu, 90denní splatnosti faktur, nemožnost dosáhnout na bankovní půjčku a neochota se zadlužovat trápí většinu z tří set tisíc dopravních firem ve střední a východní Evropě.

Řešení těchto palčivých potíží se pokouší poskytnout český startup 4Trans. Firma, v jejímž čele stojí Jaroslav Ton mladší, dopravcům nabízí stabilizaci provozního financování, klientské poradenství a zázemí na cestách. Společnost dosud profinancovala faktury za více než půl miliardy korun a má již pět tisíc prověřených odběratelů.

Šéf 4Transu studoval na Oxfordu. Kromě toho má zkušenosti s venture kapitálovými podniky, které sbíral například v Presto Ventures nebo u P&J Capital. Po jeho boku pracují Alexandr Lagazzi v roli šéfa marketingu a Vlastimil Hrach jako provozní ředitel. Společné mají to, že všichni sdílí jednu a tu samou vizi, kterou je stát se agilním obchodním partnerem logistických firem a průvodcem nebezpečnými vodami autodopravního podnikání.

Nákladní vlaková doprava zachraňuje některé podniky před krachem. Počty souprav na trase Čína-Evropa během pandemie výrazně narostly
Přečtěte si také:

Nákladní vlaková doprava zachraňuje některé podniky před krachem. Počty souprav na trase Čína-Evropa během pandemie výrazně narostly

Směřování firmy také reaguje na nedostatečnou finanční podporu segmentu SME logistiky ze strany bank a zhoršenou vyjednávací pozici menších a středních dopravců vůči větším subjektům. Právě menší logistické firmy však představují mnohdy opomíjenou páteř trhu v oblasti e-commerce a svou činností generují až deset procent celkového HDP v Evropě.

Lehnout si na gauč a neřešit papíry

„Práce autodopravců je náročná kvůli vysoké míře zátěže a stresu. Řidiči jsou většinu pracovních dní daleko od rodiny, spí v kabině a doma se objeví jen zřídka. Když se vrátí po týdnu z cest, nechtějí vyměnit volant za kancelář a řešit kontrolu úhrad a rozesílání upomínek,“ přibližuje tvrdý chleba, který zaměstnanci logistických firem mají, Jaroslav Ton. Obor autodopravy je mu blízký i díky tomu, že život na cestách sám zažil spolu se svým dědečkem, který 30 let jezdil s kamionem po Evropě.

Jelikož má velice přesnou představu o strastech a radostech z hodin prožitých za volantem a stravy z benzínek, chce dopravcům především efektivně pomáhat. „Proto jim poskytujeme okamžitý finanční servis. Když jim v neděli na dálnici dojde nafta a nemají proplacenou fakturu, kterou nemají čas řešit, postaráme se o ně. Po nahrání faktury do systému jim obratem pošleme peníze a oni mohou pokračovat v cestě,“ vysvětluje jako první redakci Euro.cz Ton.

4Trans k provádění zmíněných služeb používá metodu faktoringu. Ten funguje jednoduše – dopravce nahraje fakturu, 4Trans ji ověří a následně profinancuje. Celý proces obvykle netrvá déle než pár minut, umožňuje proplacení 70 procent hodnoty faktury již do hodiny od zadání do klientské zóny, a navíc ověřuje platební morálku a finanční zdraví klientů.

Boj za lepší podmínky

Jelikož se startupu podařilo sesbírat různé druhy dat z celé Evropy, vyvinul vlastní skóring, podle něhož vyhodnocuje rizikovost každého případu zvlášť. Touto stupnicí se zástupci podniku řídí, když logistickým firmám radí, jak se co nejlépe vypořádat s každodenními nástrahami světa financí.

Silnice, která dobíjí elektromobil za jízdy. Ve Spojených státech by se nová technologie měla začít testovat do dvou let
Přečtěte si také:

Silnice, která dobíjí elektromobil za jízdy. Ve Spojených státech by se nová technologie měla začít testovat do dvou let

„Dopravci, které financujeme, jezdí například pro společnosti jako DHL, DPD, Geis, Bohemia Cargo nebo Joppa Logistics. Obrovskou výhodou pro naše klienty je fakt, že faktoringem se nijak nezadluží, což jim nechává otevřenou možnost investovat do vlastní expanze. Okamžitým proplacením faktury totiž zlepší svoje cashflow a mohou budovat zdravější byznys,“ vyjmenovává Ton.

ebf - tip - debata

Kromě poskytování služeb finanční automatizace chce 4Trans vytvářet též stabilní klientskou a poradenskou síť pro své zákazníky na cestách. „Problémy dopravců na evropských trasách souvisí také s množstvím řidičů, obecně špatnou platební morálkou odběratelů a stoupajícími cenami nafty a benzínu. Proto poskytujeme okamžité řešení a dlouhodobě bojujeme za jejich lepší podmínky: pro naše klienty jsme vyjednali výhodný servis a pojištění, bonusové palivové karty či slevy až 85 procent na náhradní díly od špičkových českých dodavatelů,“ doplnil svého kolegu Alexandr Lagazzi.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).