Menu Zavřít

AČCKA: Zahraniční zájezdy zatím nezdraží

23. 9. 2011
Autor: profit

Slábnoucí kurz české koruny v posledních dnech vyvolal spekulace, že cestovní kanceláře na to zareagují zdražením zájezdů. Asociace českých cestovních kanceláří a agentur na to v pátek reagovala prohlášením, že v tuto chvíli se zdražování nechystá.

Foto: Profimedia.cz

Katalogy s cenami letošních zájezdů na zimní pobyty a do teplé exotiky jsou už vytištěny a prodej běží, takže cestovní kanceláře nyní o zdražení letošních zájezdů neuvažují. Pakliže by však kurz české koruny nadále dlouhodobě oslaboval, musely by cestovní kanceláře začít zdražení zájezdů zvažovat, týká se to však zejména příštího roku, tedy další sezony,“ poznamenal viceprezident AČCKA Tomio Okamura.

Cestovní kancelář by podle něj mohla za určitých podmínek jednostranně zvýšit i cenu už prodaného zájezdu. “Základní podmínkou takového kroku je to, že je v uzavřené cestovní smlouvě uvedeno, že cestovní kancelář je oprávněna jednostranným úkonem zvýšit cenu zájezdu. Zároveň však musí být v cestovní smlouvě přesně stanoven způsob výpočtu zvýšení ceny,“ informoval Okamura a zdůraznil, že cena zájezdu uvedená v cestovní smlouvě nesmí být jednostranně zvýšena později, než 20 dnů před zahájením zájezdu.

Podle zákona může cestovní kancelář zvýšit cenu zájezdu jen tehdy, pokud dojde ke zvýšení ceny za dopravu včetně cen pohonných hmot, zdražení plateb spojených s dopravou, například letištních a přístavních poplatků, které jsou zahrnuty v ceně zájezdu, nebo zvýšení směnného kursu české koruny použitého pro stanovení ceny zájezdu v průměru o více než deset procent.

FIN25

Písemné oznámení o zvýšení ceny musí být zákazníkovi odesláno nejpozději 21 dní před zahájením zájezdu, jinak cestovní kanceláři nevznikne právo na zaplacení rozdílu v ceně zájezdu,“ upozornil Okamura.

Pokud cestovní kancelář postupovala podle tohoto zákonného postupu a možnost jednostranného navýšení ceny měla ve smlouvě o prodeji zájezdu, tak se její klient zdražení bránit nemůže. “Pokud by s vyšší cenou nesouhlasil a od smlouvy by odstoupil, tak by musel zaplatit příslušný storno poplatek,“ poznamenal Okamura. V opačném případě, když o jednostranném zdražení smlouva mlčí, může klient zájezd bez jakýchkoliv poplatků vrátit, protože změna kupní ceny je v tomto případě vnímána jako změna cestovní smlouvy a s ní musí obě strany souhlasit. Mnoho cestovních kanceláří po loňských problémech s výrazným zdražením ceny leteckého paliva během turistické sezony podobnou možnost do smlouvy zavedlo.

  • Našli jste v článku chybu?