Řetězec objevil mezeru na trhu v podobě levných hotelů
V hotelu Ibis na rušné londýnské ulici nedaleko nádraží Euston nečekejte žádný luxus. Pokojovou službu tam nemají a hostům toužícím po rozcvičce místo tělocvičny ukážou cestu do nedalekého parku. Jeho 380 pokojů je však moderních a dostatečně velkých, zařízení vstupní haly zaujme svým vkusem. Ještě zajímavější jsou ceny: 111 dolarů za noc o víkendech, 127 dolarů ve všední den - zatímco ve většině komfortnějších londýnských hotelů stojí nejméně dvě stovky. Snídaně není v ceně, za ranní bufet však nedáte ani deset dolarů. „Hotel je šikovně umístěn a za svou cenu nabízí hodně,“ pochvaluje si Caroline Hendryová, sekretářka z Hertfordshiru, která se v Ibisu právě ubytovala a hodlá si užít několikadenní turistickou návštěvu hlavního města.
Spokojení zákazníci, jako je Hendryová, byli spásným lanem, po němž se vlastník hotelu - pařížská skupina Accor - dostal z velmi ošklivé recese sektoru. Více než devadesát procent obratu Accoru pramení z ubytovacích zařízení střední a nižší cenové kategorie, jako je evropský řetězec Ibis a americké Motel 6 a Red Roof Inns. Drží se proto lépe než konkurence typu Hilton Group, Host Marriott a InterContinental, jejichž noblesnější kapacity strádají prudkým úbytkem luxusní turistiky a nejnáročnějších obchodníků.
Jistě, žádná firma žijící z cestovního ruchu letos nevyvázne bez šrámů. Celosvětová stagnace hospodářství, epidemie SARS a válka v Iráku stlačily cestovní ruch úplně všude. Dne 10. září Accor zveřejnil výnosy za první pololetí: činily 118 milionů dolarů (o 52 procent méně než loni), zatímco tržby klesly o 7,8 procenta na 3,7 miliardy. Společnost připustila, že pronikavé zlepšení nepředpokládá ani ve druhém pololetí, a její odhad celoročního zisku tak zůstal na 557 milionech dolarů, což je o 29 procent níže než loni a o dost skeptičtější než odhady většiny analytiků.
Generální ředitel skupiny Jean-Marc Espalioux si útlum moc nepřipouští. Trvá na ambiciózním plánu otevřít letos 180 hotelů a zvýšit jejich celkový počet na zhruba čtyři tisíce po celém světě. Mimo jiné ve východní Evropě, kde zavede své levné značky i hotely střední třídy, jako jsou Mercure a Novotel, a také v Číně, v níž se první z cenově nenáročných hotelů otevřou letos na podzim. Většina z plánované expanze je však určena pro západní Evropu, kde je Accor už dnes zdaleka největším řetězcem. „Během krize jsme využili příležitosti a upevnili si vedoucí pozici na trhu,“ pochvaluje si ředitel.
Bravurní kousek? Trochu asi ano. Hlavně ale rozumná strategie. Bez ohledu na neveselé letošní perspektivy je hotelové podnikání Accoru lukrativní a skupina má stále kam růst, přestože se za posledních deset let rozrostla na dvojnásobek. Až donedávna tvořily v Evropě páteř cenově nenáročného ubytování malé nezávislé hotýlky a penziony. Accor však s řetězcem Ibis začal už v roce 1974 a postupně mění celý trh. Obrat prudce stoupl s rozmachem superlevných leteckých společností v čele s Ryanairem, které cenově zpřístupnily krátké výlety do Londýna či Paříže masám Evropanů. „Levné hotely či hotely s omezenou obsluhou jsou v Evropě na vzestupu a kromě Accoru je nikdo pořádně nenabízí,“ všímá si Anna Barnfatherová, londýnská analytička u firmy Bear Stearns & Co., která se na sektor specializuje. Levná ubytovací zařízení jsou v Evropě vytížena na 70 procent, zatímco jejich americké protějšky na 63 procent. Accor má navíc jen 3,3 miliardy dolarů čistých závazků, a disponuje tak dostatečnou finanční silou k expanzi.
Pokles trhu však zřejmě ještě neskončil. Akcie Accoru se sice od začátku roku vyšplhaly o více než třicet procent, ale nedávno zase o zhruba deset procent spadly. Podle Espaliouxe se Accor usilovně snaží nalákat zákazníky zpět slevami na víkendové výlety a rezervacemi na poslední chvíli po internetu, vemlouvá se i do přízně obchodníků z malých a středních firem. Centralizované zásobování a administrativní zázemí evropských řetězců by také mohlo nějaké to euro ušetřit. Každopádně se Accor bude držet svého kopyta - tedy neokázalých hotelů nižší kategorie - a má ty nejlepší předpoklady si na výsluní trhu užít příjemný a dlouhodobý pobyt.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Martin Janda, www.LangPal.com