Zoufalá doba si žádá dobře volená slova. V době ekonomické recese se tak „propouštění zaměstnanců“ mění na „optimalizaci lidských zdrojů“, rušení projektů je způsobeno „zaměřením na efektivitu a profesionalitu“ a nějaké to zavření pobočky s krizí nesouvisí, protože bylo vlastně odnepaměti v plánu.
Foto: Profimedia.cz
Obzvláště výřeční jsou v poslední době pražští developeři. A nemůžeme se jim divit. Bytů v metropoli přibývá a řadě z nich je souzeno rozšířit už tak dost objemnou skupinu „neprodejných ležáků“. Podle mluvčích developerských společností ale žádná z nich byt, který léta zeje prázdnotou, nepostavila. A pokud snad někde někomu chybí tři čtvrtiny sousedů, může to může to být podle krizového slovníku dokonce služba klientovi.
Tak jsem se nedávno od jednoho mluvčího dozvěděla že „strategií jeho firmy je mít v nabídce řadu volných dokončených bytů, aby bylo možné uspokojit každého zájemce“.
Z tiskových zpráv se také dovídám, že kdo nekoupí byt v předprodeji, později už si nevybere, že metry čtvereční v příštích letech podraží a navíc se už staví na posledních krásných místech. Zkrátka – chcete-li koupit výhodně, tak „teď, nebo nikdy!“
Přesto všechno se kupec hledá těžko. Zájemci o nové bydlení se naučili trvat na kvalitě za co nejnižší cenu a pečlivě si vybírají. Nutno podotknout, že si to mohou dovolit. V situaci, kdy je na pražském trhu přes sedm tisíc volných bytů v novostavbách, si totiž potenciální kupec s klidem řekne „teď, nebo jindy!“ A na to je, zdá se, krátký i sám mocný marketing.