Menu Zavřít

Áčko plné vylomenin

17. 12. 2004
Autor: Euro.cz

Test

Jsou důvody, aby se jednosedadlová dodávka za milion stala vozem snů? V Mercedesu si to myslí. To si ještě účtují příplatek za to, že sedadlo spolujezdce může řidič sám vyndat.
Nová generace Mercedesu-Benz třídy A má ulehčenou pozici v tom, že žádná automobilka zaměřená luxusním směrem úspěšný vůz stejné koncepce nevyrábí. Středně velký kompakt má na skladě pouze Audi v podobě A2, ale o té se v Ingolstadtu nebaví rádi. Jelikož „áčko“ se začalo prodávat v roce 1997, Mercedes měl dost času zjistit, že zákazníkům jejich přístup k nejmenšímu vozu s trojcípou hvězdou vyhovuje. Druhé pokračování tak bylo jen otázkou času.
Soudit pouze podle vzhledu, dal by se Mercedes-Benz A zařadit do nové podtřídy sportovních MPV, o jejíž založení se pokusil Seat s Alteou. Jenže i když se jeho design tváří agresivně, za volantem Mercedes A200 působí krotce a jeho majitel s ním vyjížďky jen tak pro radost nejspíš podnikat nebude. Ostatně v základní výbavě má elektronickou kontrolu stability, která se nedá vypnout. Běžnému cestování ale vyhovuje pohodlný podvozek, přesné řízení a sympatický posilovač, díky němuž klade volant tužší odpor již od středové polohy.
Pokud jde o schopnost vypořádat se s lecjakým nákladem, je naopak „áčko“ silný soupeř. Kabina hýří prostorem pro všech pět cestujících, a navíc se s ní dají dělat všemožné vylomeniny. Posunovatelná zadní sedadla jsou dnes již ve velkoprostorových vozech běžná (ve třídě A to je o šestnáct centimetrů), v Mercedesu jsou však také dělená v poměru 2:3 a vyjmout se dá pouze sedák či opěradlo. To usnadňuje i jejich naprostou demontáž z vozu, jež je díky tomu jednodušší. Pokud se do vozu má vejít extra dlouhý náklad, je možné odstranit rovněž zmíněné sedadlo spolujezdce, což je součástí příplatkové výbavy.
Problematické je, proč si automobil zakládající si částečně na stylovosti a částečně na praktičnosti kupovat s benzinovým motorem. Dvoulitrový agregát disponuje maximálním výkonem 136 koní a je potřeba jej dostat alespoň nad třítisícovou hranici na otáčkoměru, aby reagoval skutečně živě. Znamená to vyšší spotřebu, která se pak pohybuje spíše kolem devíti až deseti litrů na sto kilometrů než poblíž výrobcem udávaných sedmi.
Týdeník EURO testoval A200 v nejvyšší výbavě Avantgarde, kterou vzhledově odlišují hliníkové doplňky interiéru či chromované lišty kolem vozu. Její cena se však spolu s výbavou v podobě žaluziové prosklené střechy a dalších doplňků vyšplhala nad milion korun. A to je za středně velký kompakt hodně, i když je jím neskutečně přizpůsobivý Mercedes.

Mercedes-Benz A200 (5dveřová verze)
Motor zážehový čtyřválec
Objem 2034 cm3
Max. výkon 100 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 200 km/h
Průměrná spotřeba 7,2 litru na 100 km
Základní cena 679 000 Kč

Klady
- zpracování interiéru
- rozsáhlá standardní i příplatková výbava
- variabilita uspořádání kabiny

MM25_AI

Zápory
- zpětné zrcátko se nepřizpůsobuje tmě automaticky
- průměrně živý motor
- vyšší cena

  • Našli jste v článku chybu?