Menu Zavřít

ADMAZ: Obchodníci loni rozeslali skoro čtyři miliardy reklamních letáků

23. 2. 2012
Autor: profit

Obchodníci v roce 2011 rozeslali do schránek domácností a firem v ČR téměř čtyři miliardy reklamních letáků, distribuovaný objem těchto reklamních tiskovin si tak i v době ekonomické krize udržel úroveň předchozích let. Sdělila to Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMAZ).

Foto: Profimedia.cz

Neadresné direct maily, tedy klasické reklamní letáky, využívají především obchodní řetězce ke komunikaci akčních nabídek a slev. Jejich počty jsou závislé na vývoji maloobchodního trhu. V posledních třech letech jejich počty stagnují. Cena distribuce zůstala i přes pokračující krizi na loňské úrovni. Distribuční firmy tak utržily odhadem 1,01 miliardy korun.

V době krize jsme přitom očekávali výraznější pokles,“ sdělil výkonný ředitel asociace Tomáš Hájek. Celkové náklady na výrobu letáků a platby výrobců za umístění reklamního sdělení v letácích se loni v Česku pohybovaly mezi osmi až deseti miliardami korun.

Trh maloobchodních řetězců se konsoliduje, ale velcí hráči na trhu mají i nadále potřebu oslovovat zákazníky svými cenovými nabídkami,“ nastínil Hájek. Navíc výhody neadresných direct mailů, tedy letáků určených do schránek zákazníků v okolí svých provozoven, objevují stále více také menší regionální firmy. Různé restaurace, stavební firmy a provozovatelé služeb si čím dál častěji zadávají zavážku a roznos letáků se svou nabídkou. Velký potenciál v distribuci letáků vidí ADMAZ v nepotravinářském obchodním segmentu.

Hlavními distributory letáků jsou Česká distribuční, Česká pošta, I.D. Marketing a Mediaservis (řazeno podle abecedy). Tato tzv. velká čtyřka zaujímá asi 95procentní podíl na trhu. Podíl ostatních firem je zanedbatelný.

Tištěné letáky budou mít stále svůj prostor i v nejbližší budoucnosti především v oblasti rychloobrátkového zboží a supermarketů. Podíl a důležitost elektronických médií sice narůstá, ale například tržní podíl smartphonů je něco málo přes 20 procent a jsou využívány především mladší cílovou skupinou, která se úplně neshoduje s hlavní kupní silou supermarketů, kterou tvoří především hospodyně. ‚Elektronické‘ letáky mohou hrát určitou roli ve velkých městech, tištěné letáky jako medium jsou využívány celorepublikově. Z toho důvodu se domnívám, že si i nadále svoji roli udrží,“ sdělil jednatel distribuční společnosti Mediaservis Michal Koliandr.

Objem distribuovaných adresných direct mailů, tedy reklamních zásilek určených přímo konkrétnímu zákazníkovi, se také udržel na úrovni předchozích let i přes velkou konkurenci elektronických reklamních sdělení. V loňském roce distribuční firmy rozeslaly 165 milionů adresných direct mailů, což je srovnatelné s objemem distribuovaným v předchozím roce, ale například i v roce 2006.

bitcoin_skoleni

ADMAZ v důsledku pokračující krize sázel spíše na pokles adresných direct mailů. Stagnaci tak podle asociace lze považovat za úspěch a je dána zřejmě přesunem financí zadavatelů původně určených na jiné druhy marketingu a reklamy právě do oblasti přímého oslovení konkrétní cílové skupiny, tedy do direct mailingu.

Direct mail si své místo v marketingové komunikaci zachová i v budoucnu,“ řekl obchodní ředitel direct marketingové agentury 5P Agency Drahomír Viktorin. “Je však v rukou marketérů a kreativců, aby i nadále adresným zásilkám zachovali sexy tvář,“ dodal. Potenciál direct mailingu vidí zejména v inovacích – spojení současných možností segmentace databází a moderních technologií digitálního tisku. Díky nim řada tiskovin může získávat individuální obsah. Další možností rozvoje je intenzivnější provázání direct mailingu s jinými komunikačními kanály. “Dopis jistě osloví důvěrněji, digitální interaktivní kanály pak mohou pomoci v modifikaci nabídky tak, aby uspokojila individuální potřeby adresáta,“ vysvětlil Viktorin.

  • Našli jste v článku chybu?