Pavlínou Zábojníkovou
Již 1,4 milionu registrovaných uživatelů eviduje největší obchodní platforma v Česku – internetový aukční systém Aukro. „Kromě počtu uživatelů nám rychle roste i objem uskutečněných obchodů. Předloni se u nás zobchodovalo zboží za 1,2 miliardy korun, což znamenalo čtyřnásobný nárůst v porovnání s rokem 2006. A vloni se prostřednictvím Aukro.cz prodalo 5,3 milionu předmětů za 2,6 miliardy,“ říká v rozhovoru pro týdeník EURO výkonná ředitelka společnosti Aukro pro Českou republiku Pavlína Zábojníková.
EURO: Aukro vstoupilo na tuzemský trh v roce 2003 jako první zahraniční pobočka polské společnosti Allegro. Proč právě do Česka? ZÁBOJNÍKOVÁ: Byla to vlastně trochu náhoda. Václav Liška, který je nyní regionálním ředitelem obchodních platforem Aukra pro Česko, Slovensko a Bulharsko, byl na studijní stáži v polské firmě Allegro. Tam dostal za úkol lokalizaci služby pro ČR a po několika měsících se mu opravdu povedlo Aukro.cz spustit. Allegro tímto krokem potvrdilo životaschopnost svého konceptu v zahraničí a nyní stejné obchodní platformy fungují vedle Česka v dalších osmi zemích, mimo jiné na Slovensku nebo v Maďarsku.
EURO: Jakým způsobem Aukro vydělává na zprostředkovaných transakcích? ZÁBOJNÍKOVÁ: Zpočátku jsme fungovali zcela bez provizí. Později jsme zavedli provizi z úspěšného prodeje, jež činí aktuálně čtyři procenta z konečné ceny. Náš systém se rychle zpopularizoval, nicméně lidé na naše stránky často umísťovali i věci bez jakékoli hodnoty. Proto jsme zavedli v říjnu 2007 poplatky za vystavení předmětu. Chcete-li u nás prodat věc, jejíž počáteční cena je 99 korun, za její vystavení nám zaplatíte 50 haléřů. Kromě toho máme další příjmy za zvýraznění vystavených předmětů a možnost umístit více fotografií prodávané věci včetně třeba skenu záručního listu.
EURO: Projevuje se hospodářská krize na zájmu o obchodování přes internet? ZÁBOJNÍKOVÁ: U nás má hlavní vliv roční období nebo počasí. Například v létě lidé tráví více času jinde než u počítače, a logicky méně obchodují. Naopak s příchodem zimy nebo deštivého období aktivita našich uživatelů roste. Ale krize se nevyhnula ani nám a náš růst se trochu zpomalil. Na druhé straně pro spotřebitele, kteří chtějí ušetřit, se ukazuje Aukro jako dobrá alternativa. Navíc aukce dodává nakupování určitý adrenalin a pro mnohé to znamená i příjemné odreagování a zábavu.
EURO: Jaké předměty se nejvíce prodávají v internetových aukcích? ZÁBOJNÍKOVÁ: Největší kategorií je oblečení, kde registrujeme kolem 140 tisíc nabízených položek, následují sběratelské předměty a potřeby pro děti. Přitom lze u nás koupit i docela kuriózní věci: například před dvěma lety se na Aukru prodal skybox na koncert Madonny v Praze za 800 tisíc korun.
EURO: Jak zajišťujete, aby uživatelé Aukra dostali zakoupené zboží? ZÁBOJNÍKOVÁ: Každý uživatel se u nás zaregistruje a následně dostane na svou poštovní adresu dopis s aktivačním kódem. Ten musí během čtrnácti dnů zadat na svém účtu a až potom může začít prodávat. A tak si každý rozmyslí neposlat prodané zboží, lze jej totiž snadno dohledat. Proto máme podíl problematických transakcí velmi nízký – je to zhruba jedno procento. Přitom často je jen prodejce na dovolené, onemocněl či mu přestal fungovat internet a situace se vyřeší. Navíc od počátku loňského roku máme Program na ochranu kupujících. Když uživatel nedostane své zboží, stačí případ nahlásit na policii a vyplnit jednoduchý formulář a my mu pak ztracenou částku vyplatíme. Jak malé jsou objemy neuskutečněných transakcí, ukazuje i fakt, že jsme zatím naše pohledávky z tohoto programu nevymáhali. Loni to bylo jen 221 transakcí z celkových více než pěti milionů. Navíc trest za úmyslné poškození jiného uživatele je vysoký – doživotní zablokování přístupu do Aukra.