Telekomunikační operátor Volný, patřící do skupiny Dial Telecom, minulý týden zažaloval společnost Telefónica O2 o náhradu škody ve výši přesahující čtyři miliardy korun. Největší operátor na českém trhu a jeho předchůdce Český Telecom prý svou nezákonnou cenovou politikou stlačovali marže na trhu s internetovým připojením přes technologii ADSL.
Volný v žalobě napadá chování Telefóniky od roku 2004 do loňska, kdy od ní na velkoobchodní bázi kupoval služby a ty poté přeprodával svým klientům. „Základem žaloby jsou dva problémy. Prvním je dlouhodobě nízký rozdíl mezi velkoobchodní cenou, kterou jsme Telecomu, respektive Telefónice platili, a maloobchodní cenou, za niž oni nabízeli internet ADSL svým koncovým zákazníkům. Druhým bodem žaloby je balíčkování různých služeb ze strany Telefóniky, a především jejich opakované promoakce na ADSL služby, kdy se výsledná maloobchodní cena lišila od ,naší‘ velkoobchodní ceny jen o několik procent,“ vysvětlil týdeníku EURO Martin Dvořák, obchodní a marketingový ředitel Volného.
Čtyřmiliardová žaloba o náhradu škody podle Dvořáka vystihuje celkové ztráty firmy za posledních sedm let podnikání v segmentu rychlého připojení k internetu přes ADSL. Zajímavostí je, že Volný letos v únoru prodal kmen nefiremních zákazníků ADSL, čítající asi třináct tisíc klientů, právě Telefónice. „To s žalobou nemá nic společného. Z maloobchodního trhu během té doby zmizeli prakticky všichni operátoři, jako GTS Czech, Tiscali a další,“ tvrdí Dvořák. Podle něj není žaloba tohoto rázu v Česku moc častá, proto nelze předjímat vývoj soudního sporu či rychlost rozhodnutí. Telefónica dle slov mluvčího Martina Žabky žalobu zatím neobdržela, proto případ nechce komentovat.