Letecká továrna ze středních Čech překvapila Američany
Vodochodskému Aeru se rýsuje v následujících deseti letech vidina dodatečných tržeb ve výši až šesti miliard korun. Zajistila by je účast podniku v programu JCA (joint cargo aircraft), jehož součástí je dodávka menších transportních letadel pro americkou armádu a americké vzdušné síly. Aero již nyní vyrábí centroplány, tedy střední části křídla, pro transportní letoun C-27J Spartan.
„Byli jsme přizváni ke spolupráci v programu JCA jako jediný dodavatel centroplánu,” potvrdila na dotaz týdeníku EURO mluvčí Aera Vodochody Zuzana Koloušková. Vzhledem k tomu, že kontrakt ještě nebyl uzavřen, odmítla jej komentovat. Středočeský výrobce letadel, jenž střední část křídel vyrábí pro italskou společnost Alenia Aeronautica, již má všechny potřebné certifikáty podmiňující dodávky pro americké pozemní i vzdušné síly a čeká už jen na oficiální potvrzení dohody americkou stranou. Podle neoficiální informace týdenku EURO byla prý americká strana překvapena vysokou kvalitou prací v Aeru Vodochody.
Pentagon v rámci programu JCA nejprve hodlá koupit 145 těchto letadel (75 pro letectvo a 70 pro pozemí síly). Ve druhé vlně chce počet navýšit na 207 letadel, na která má vyčleněno šest miliard dolarů během následujících deseti let. V první fázi byla podepsána smlouva na dodávku 78 letadel C-27J Spartan včetně výcviku a servisu v hodnotě 2,04 miliardy dolarů. Letadla se budou vyrábět v texaském městě Waco, v italském Pomiglianu a Turínu a ve Vodochodech. Mají být dodána do konce června 2012.
Aero pod tlakem
O zakázku usilovaly také konsorcium Raytheon/EADS s letounem CASA C-295M a Lockheed Martin se zkrácenou verzí letadla Hercules C-130J. Ten byl však pro nesplnění podmínek vyřazen. Vládní kontrolní úřad US Government Accountability Office loni v září potvrdil, že konsorcium firem L-3 Communications Integrated Systems, Alenia North America a Boeing nabídlo nejvýhodnější finanční nabídku.
Letoun C-27J je vybaven motory Rolls Royce a nezávislou digitální avionikou. Může operovat ve dne i v noci, za jakéhokoli počasí a z nezpevněných přistávacích ploch. Vejdou se do něj palety standardu NATO o váze až 4700 kilogramů a výšce 2,2 metru.
„V tendru poražený C-295M má zase delší trup a vejde se do něj více palet než do C-27J. Celková nosnost je však o dvě a čtvrt tuny nižší. Předností je promyšlený nakládací systém a údajně až o padesát procent nižší náklady na údržbu a provoz. Na druhé straně postrádá C-295M významnou dimenzi, kterou je nosnost podlahy. Tento parametr je důležitý pro transport například lehkých obrněných vozidel, malých helikoptér a podobně,“ uvádějí webové stránky Defence Industry Daily.
O dodávku transportních letadel se Alenia a EADS střetly nejen v Pentagonu, ale i na českém ministerstvu obrany. Tím se však Aero ocitlo v nepříjemné situaci, protože vojáci si vybrali italský letoun C-27J, zatímco politici se rozhodli jednat o španělském C-295M od konsorcia EADS. Do toho jsou bartrovým obchodem zapletena letadla L-159, která se budou za stovky milionů repasovat ve Vodochodech, ať již vyhraje ta či ona firma. Pro vedení Aera to znamená značné diplomatické úsilí ve snaze zachovat v konkurenčním boji svých partnerů neutralitu. Jak italský velvyslanec Fabio Pigliapoco, tak šéf Alenie Aeronatutica Giovanni Bertolone premiéru Mirku Topolánkovi v dopisech připomněli, že Aero nyní vyrábí složitou a klíčovou součást letadla C-27J, jež zaměstnává 150 lidí. Jejich počet se může díky novým zakázkám v blízké budoucnosti až zdvojnásobit.
Souvislosti
Začátkem roku 2007 se řízení Aera Vodochody ujala společnost Penta.
Ztrátové Aero, jehož hlavním programem byla výroba podzvukového bitevníku L-159, změnilo záměry a zaměřilo se na kooperace s výrobci letadel.
Kromě centroplánu pro Alenii vyrábí Aero téměř kompletní vrtulník Sikorsky-76 (bez motoru, vrtule, rotoru a finálních úprav), kanonové dveře letounů F-18 pro Boeing, díly a podsestavy pro letoun B767, díly pro letoun B747, pro EADS podsestavy Airbusu A320/A340 a závěsy a vnitřní konstrukce dveří pro letouny Embraer.