Dlouho neprodejné stroje L-159 Alca míří do USA, o další má zájem Irák. Do roku 2018 čekáme trojnásobné tržby, říká spolumajitel Marek Dospiva
Aero Vodochody konečně prolomilo letitou smůlu, která provázela odbyt letounů L-159 Alca ve vlastnictví české armády. Tento týden ve středu podepíše Aero, patřící investiční skupině Penta, smlouvu s americkou firmou Draken, která odebere zatím 14 letadel. Na dalších 14 má opci. Podpis kontraktu se podle spolumajitele Penty Marka Dospivy uskuteční v britském Farnborough, kde se koná jedna z nejdůležitějších světových výstav letecké techniky.
„Draken bude na letounech trénovat piloty pro americké ozbrojené síly. To je nejlepší reference pro zbytek světa a pro potenciální zákazníky. Pro Aero bude dále benefit spočívat v údržbě a poskytování podpory, ale není to to hlavní. Marketingový význam pro možné budoucí prodeje je obrovský,“ řekl Dospiva v rozhovoru pro deník E15 a týdeník Euro.
To, že se kolo štěstí nyní otáčí ve prospěch Aera, dokládá i další rozjednaný kontrakt.
Dalších 12 letounů by – pokud vše dobře půjde – měl vodochodský výrobce dodat do Iráku. Oba kontrakty jsou podle Dospivy pro Aero excelentním marketingovým tahem.
Peníze z prodeje letounů získá ministerstvo obrany, které je vlastní. Aeru potečou peníze z návazných oprav a údržby. Stát za 14 letadel získá čtvrt miliardy korun.
Nový Albatros Pokud kontrakt s Iráčany vyjde a Američané by využili i opci na dalších 14 letadel, znamenalo by to celkem 40 letadel k dodání. Tolik jich armáda ani nemá, obrana jich má uskladněno 36. Podle Dospivy by v takovémto případě – nebo v případě jiné poptávky – mohlo Aero začít vyrábět nové stroje.
„Nejen novou L-159, pro jejíž výrobu je Aero plně připraveno, ale hlavně letoun L-39 (Albatros – pozn. red.) nové generace. Ten je jednodušší a univerzálněji použitelný, byla by po něm vyšší poptávka. Navázal by na historické úspěchy původní L-39, samozřejmě s novou technologií, s jednodušším vybavením, novým motorem, ale zároveň při zachování její tradiční přednosti – jednoduché a spolehlivé konstrukce,“ řekl Dospiva. „Je tedy možné, že současné kontrakty mohou Aeru otevřít novou etapu, kdy bude opět vyrábět letouny na trhy, které je dříve odebíraly.“ To je jihovýchodní Asie, Blízký a Střední východ, Afrika a Latinská Amerika. Nový letoun už umí Aero potenciálním zákazníkům předvést. Nebude jej ovšem podle Dospivy v žádném případě vyrábět na sklad.
Rychlý růst Aero Vodochody se zdaleka nerovná jen L-159 Alca. Firma získala velmi silné postavení v oblasti konstrukce leteckých dílů. Spolupracuje s předními leteckými výrobci na světových kooperačních projektech: podílí se jako partner brazilské firmy Embraer na vývoji a výrobě nového vojenského transportního letounu KC-390, vyrábí téměř kompletní vrtulník S-76 pro Sikorsky, kokpit pro známé vrtulníky Black Hawk, náběhové hrany křídel pro dopravní letoun CSeries, který vyrábí kanadský Bombardier, a dodává trupové panely pro Airbus A321.
„Aero je dnes fabrika s poměrně diverzifikovaným zákaznickým portfoliem, díky kterému očekáváme téměř trojnásobný růst tržeb do roku 2018,“ uvedl spolumajitel Penty Dospiva. Aero loni utržilo 3,9 miliardy korun a dosáhlo čistého zisku 340 milionů korun. Oba ukazatele vzrostly meziročně zhruba o třetinu. Ministr obrany Martin Stropnický (ANO) uvedl, že Američané by měli stroje dostat v letech 2015 až 2016. Dva ze 14 letounů z první dodávky budou určeny na náhradní díly.
Obraně se podpisem aktuálního kontraktu trochu uleví. Skladování letounů není levné – ročně přijde na 7,5 milionu korun. Dosud prý uložení stálo asi 260 milionů. Ministerstvo obrany chce v nejbližší době na další uložení do roku 2016 vypsat soutěž. Rezort předpokládá hodnotu zakázky na 15 až 22 milionů korun. l Celý rozhovor s Markem Dospivou čtěte v pondělním vydání E15
„Aero je dnes fabrika s poměrně diverzifikovaným zákaznickým portfoliem, díky kterému očekáváme téměř trojnásobný růst tržeb do roku 2018.“ Marek Dospiva, spolumajitel Penty
O autorovi| Tereza Zavadilová • zavadilova@mf.cz