Menu Zavřít

Aféry pana K.

23. 3. 2020
Autor: Euro.cz

Knižní trh Ve Francii vyšla zatím nejpodrobnější kniha o pátém nejbohatším Čechovi Danielu Křetínském

Vysoce inteligentní, kulturní a chladnokrevný muž hovořící perfektní francouzštinou, který přesně ví, co dělá. Tak francouzský novinář Jérôme Lefilliatre ve své knize Pan K.: Velké a malé aféry Daniela Křetínského vykresluje českého miliardáře, který se v poslední době ve Francii proslavil hlavně nákupem menšinového podílu v jednom z nejslavnějších deníků Le Monde.

„Na evropské mapě byznysu se něco děje, a to v Praze,“ píše Lefilliatre.

Čtyřiačtyřicetiletého Křetínského považuje za vycházející hvězdu evropské byznysové první ligy. „Jeho byznys se jen tak nehýbe, je to doslova klusot,“ tvrdí ekonomický novinář z levicového deníku Libération. V knize popisuje Křetínského studium v Dijonu, začátky v brněnské advokátní kanceláři rodinného přítele Jiřího Gottweise i kamarádství s jedním ze zakladatelů skupiny J&T Dušanem Palcrem.

Píše o Křetínského vazbách na Petra Kellnera a Patrika Tkáče, o podezření z vazeb na Rusko i o jeho vztahu k životnímu prostředí. Když se Lefilliatre Křetínského zeptal kvůli investicím do uhelných elektráren v Německu na jeho postoj ke klimatické změně, byl šokován. Český miliardář se najednou napnul a zašklebil. „Grónsko je etymologicky zelená země. Protože byla zelená dříve. Objektivně Země není tak teplá, jako byla před několika stoletími.

Lidé žili v době, která byla teplejší než dnes,“odpověděl Křetínský, který není přesvědčený o lidském vlivu na změnu klimatu.

Lefilliatre odhaluje v knize také dva klíčové francouzské poradce českého nájezdníka. První z nich, bývalý novinář Étienne Bertier, se podílel na nákupu známých magazínů od skupiny Lagardere i částí deníku Le Monde a od Křetínského vstupu do časopisu Marianne jej řídí. S Křetínským se zná deset let a potkali se kvůli energetice.

Bertier totiž po odchodu z médií pracoval několik let na vysokých postech ve francouzském státním energetickém gigantu EdF.

Druhý z Křetínského pobočníků pro Francii Denis Olivennes působil v minulosti jako generální ředitel Air France, televize Canal+, obchodního řetězce Fnac a naposledy řídil mediální skupinu Lagardere, od které Křetínský koupil některé tituly.

„Daniel je chladnokrevný vývojář, který důkladně promýšlí rizika. Vždy říká jen důležité věci. Má velkou chuť jít dopředu a chce neustále růst, to je jeho motivace.

WT100

Usmyslel si vybudovat obrovskou skupinu v energetice, médiích a distribuci. Opravdu velkou skupinu. Nic míň,“řekl autorovi knihy o Křetínském Olivennes. • JN

  • Našli jste v článku chybu?