Menu Zavřít

Agendy přibývají, zájem roste

15. 10. 2007
Autor: Euro.cz

Centrum elektronické komunikace s veřejnou správou získává každý měsíc desítky nových uživatelů. Portál byl ale projektován na daleko nižší objemy přenosů dat a nyní už přestává stačit. V plánu je proto technologický rozvoj.

Portál veřejné správy

Centrum elektronické komunikace s veřejnou správou získává každý měsíc desítky nových uživatelů. Portál byl ale projektován na daleko nižší objemy přenosů dat a nyní už přestává stačit. V plánu je proto technologický rozvoj.

ortál veřejné správy (PVS) je jedním ze základních kamenů elektronické komunikace veřejnosti s úřady. Přes jeho transakční část protékají tisíce evidenčních listů pro důchodové pojištění, e-testů v autoškole,  ale i daňových přiznání.

„Portál byl v roce 2003 plánován na určitý počet podání za sekundu. Ten už ale dnes dokážeme překročit až o šest tisíc procent,“ popisuje masivní nárůst zájmu o elektronickou komunikaci Robert Hernady z firmy Microsoft, která transakční část realizovala. Právě proto čeká v nejbližší budoucnosti PVS technologický rozvoj.

Tisíce podání za jeden den

V současnosti je na transakční část PVS napojeno ministerstvo financí, celní správa, Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ), ministerstvo dopravy, ministerstvo životního prostředí a krajský úřad Středočeského kraje. Jen ČSSZ přitom podle Roberta Hernadyho přijímá přes dva tisíce podání denně.

„To reprezentuje daleko více samostatných formulářů. V rámci jednoho podání jich totiž mohou přijít i stovky. Když provedou podání České dráhy a další podobní velcí zaměstnavatelé, formulářů jsou tisíce najednou,“ tvrdí Hernady. O velký nárůst provozu se zasloužilo i ministerstvo dopravy. To totiž od července 2006 spustilo projekt e-testy, v jehož rámci musí všichni absolventi skládat závěrečné testy v autoškole elektronicky.

Výše uvedený výčet veřejných institucí, napojených na PVS, určitě není konečný. Úspěšnost a úspory již připojených úřadů jsou nejlepším doporučením, přesto se zájemci zrovna nehrnou. „O spolupráci jsou úřady ochotné uvažovat většinou až poté, kdy mají agendu vyžadující hodně velký sběr dat. Teprve potom jsou schopni najít na projekt peníze,“ vysvětluje Hernady. Připojení k PVS totiž není povinné a je založeno na čistě dobrovolné bázi.

Připojíme kohokoliv

Portál je nicméně na další zájemce připraven. Jednou z velkých výhod transakční části je totiž fakt, že se na ni může napojit prakticky kdokoliv. Realizátor PVS, tedy Microsoft, totiž v naprosté většině případů není účastníkem budování informačního systému v jednotlivých organizacích. „Filozofie portálu je založena na tom, že je v zásadě jedno, jak vypadá vnitřní informační systém. Připojit tedy můžeme cokoliv. Portál je univerzální,“ říká Hernady.

Nejaktivnější a vůbec první institucí využívající PVS byla od počátků ČSSZ. „My jsme před zahájením projektu jednali o připojení de facto s každým ministerstvem. Když ale přicházíte s podobně rozsáhlým projektem, panuje k němu určitá nedůvěra,“ popisuje Hernady. Některé z úřadů, například ministerstvo financí nebo celní správa, navíc už v té době pracovaly na vlastním řešení elektronické komunikace. Kvůli tomu neměly takovou motivaci se k projektu PVS připojit.

„Z oslovené škály nám tak na začátku zůstala pouze Česká správa sociálního zabezpečení. Ta potřebovala akutně vyřešit problém s nově vznikajícím zákonem o evidenčních listech důchodového pojištění. To pro ně znamenalo zpracovat ročně asi 4,5 milionu formulářů,“ pokračuje Hernady. Podle něj bylo už v té době jasné, že jinak než elektronicky to nepůjde. „Vznik portálu se tedy ideálně setkal s praktickou potřebou,“ dodává Hernady.

Spolupráce s firmami jinde nefunguje

MM25_AI

Robert Hernady chválí ČSSZ za vzorově vstřícný přístup a aktivní podporu. Přechod na elektronické zasílání evidenčních listů navíc podpořila vydáváním vlastních letáků a aktivní komunikací s klienty. Úspěch portálu podpořil Microsoft společně s ČSSZ a ministerstvem informatiky odbornou konferencí. Na tu byli pozváni zástupci všech firem, které v Česku vyvíjejí mzdové a personální systémy. „Firmy tak dostaly nástroje, jejichž pomocí mohly data elektronicky zasílat. V současné době v Česku existuje více než 200 firem, které do svého softwaru komunikaci s PVS zabudovaly.

Právě to je podle Roberta Hernadyho hlavní rozdíl oproti zahraničí. I tam sice rostou projekty elektronické komunikace s úřady a eGovernmentu jako houby po dešti, spolupráce se soukromým sektorem je ale ojedinělá. „Způsob, jakým jsme do rozvoje PVS zapojili vývojáře aplikací, je unikátní,“ tvrdí Hernady. Microsoft pro firmy zabývající se vývojem účetních systémů zřídil speciální komunitní web. Na něm zpřístupnil všechny technické informace potřebné k zabudování komunikace s portálem do konkrétního softwaru. „Vybudovat komunitu a poskytnout jí maximální součinnost, to byl jeden z našich hlavních cílů,“ uzavírá.

  • Našli jste v článku chybu?