Menu Zavřít

Agentura CzechTrade: I přes omezení pomáháme hledat nové odběratele

13. 5. 2020
Autor: CC0 via Pixabay

Koronavirová krize přerušila nebo zmařila mnohé obchodní aktivity, ale v hodně zemích se striktní nařízení proti šíření viru začínají uvolňovat a s tím se pozvolna vrací také výrobní a obchodní aktivity. Pracovníci zahraničních kanceláří CzechTrade, kteří jsou přítomni přímo v regionech, sledují aktuální dění, pravidelně přinášejí nové zprávy, a hlavně s pečlivostí sobě vlastní zajišťují zázemí českým exportérům pro návrat na světové trhy - identifikují obchodní příležitosti, vyhledávají potenciální odběratele a komunikují se zástupci firem za hranicemi naší vlasti.

Aktuální situace sice může vést k poklesu aktivit zahraničních
partnerů, ale nepředpokládáme, že by mělo dojít k úplnému zpřetrhání
vazeb. Podniky a úřady se do
určité míry zastavily. Je třeba počítat
s omezenými kapacitami přepravců či zpřísněnými kontrolami dovezeného
zboží. Například Maroko nechalo v plném provozu své
mezinárodní přístavy (Tanger Med, Casablanca, Agadir a další) a cesta pro
přepravu zboží tak zůstává volná. Určitá omezení souvisejí pouze s novými
sanitárními nařízeními v rámci ochrany před COVID-19. Týká se to především
zvýšené kontroly pracovníků lodí, řidičů a dalšího pracovního personálu.

 „Všimli jsme si, že majitelé firem mají více času, sami
vyřizují mailovou korespondenci a zasílají konkrétní odpovědi, nepřenechávají
tyto záležitosti svým podřízeným. Díky tomu se nám daří lépe vyhledat obchodní
partnery, kteří mají skutečný zájem o spolupráci. Sice často nedochází
k uzavírání nových kontraktů, to však neznamená, že by české firmy měly zůstat
nečinné,“ komentuje současnou situaci ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade
v Paříži. „Firmy mohou čas využít k přípravě nových projektů nebo
analýze trhu a konkurence, která jim pomůže nastavit vhodnou obchodní politiku
na dobu, kdy se situace vrátí do obvyklého stavu,“ doplňuje zástupkyně
v Madridu Petra Jindrová.

Například výrobce plastových a hliníkových oken společnost DYNAL
má v hledáčku Austrálii. Její zástupce Martin Sklenář se zúčastnil únorového
Meeting Pointu CzechTade, na kterém absolvoval jednání o certifikaci oken do
Austrálie a možné pomoci v regionu. Od ředitelky zahraniční kanceláře
v Sydney Alice Fibigrové získal kontakt na pana Skypala, se kterým ihned
začal komunikovat, a nyní je před finálním podepsáním objednávky první várky
oken. „Dostal jsem kontakt na normálního člověka, který to má v hlavě srovnané.
S panem Skypalou jsme si sedli jak technicky, obchodně, ale i lidsky.
Doufám, že se spolupráce rozjede i s dalším kontaktem od vás,“ popisuje
spolupráci Martin Sklenář.

Zájem českých firem o asistenci při exportu ani v jiných zemích zdaleka
neklesá. Kolegové přímo v teritoriích pomáhají exportérům s vyhledáním kontaktů, jejich
prověřením, se zjištěním zájmu o produkt či službu. Potvrzuje to například Michal Dvořáček ze Strojírenského
zkušebního ústavu a komentuje spolupráci s německou kanceláří: „Dovolte,
abych poděkoval za výborný servis a velmi precizně a rychle zvládnuté zadání,
kterého si vážíme. Na německou kancelář CzechTrade bylo vždy vynikající spolehnutí.“

Boom prodeje přes online

Zahraniční
kancelář CzechTrade ve Spojených státech amerických jde cestou online nástrojů
a pomáhá českým výrobcům navazovat nové kontakty formou spolupráce se
společností ECRM. Jde o online platformu řízených schůzek s nákupčími
z mnoha stěžejních retailových řetězců v USA stylem „face to face“. Následné
výstupy z jednání může česká firma konzultovat s pracovníky
CzechTrade a pokračovat ve využití jejích služeb.

Virtuální komunikaci si pochvalují také
zákazníci v Indonésii. „Indonéští klienti dnes vnímají jako větší výhodu moderní
technologie a správu online na dálku než nízkou cenu produktu,“ podtrhuje
význam online technologií Michal Sontodinomo, ředitel kanceláře CzechTrade
v Jakartě. Indonéská vláda nyní umožňuje
více dovážet. To platí pro výrobky ze železa a oceli nebo suroviny či
polotovary pro zpracování potravin. „Obory s uvolněnějším importním režimem a
šancí pro české firmy jsou zejména suroviny a materiál pro finální výrobky
například pro chemický průmysl, farmaceutický průmysl a léčiva, dopravní
prostředky, výroba motorových vozidel, potravinářský průmysl a výroba nápojů,
strojírenství a kovoobrábění či kožedělný průmysl,“ dodává Michal Sontodinomo.

Zvýšený zájem o e-byznys
pozorujeme ve více zemích. Situaci v Maďarsku přibližuje ředitelka
tamní kanceláře Dora Egressy: „Očekáváme dynamický růst obratu e-commerce. Maloobchodní
prodej oblečení, obuvi, elektroniky, kosmetiky, nábytku se z drtivé
většiny přesunul právě na online platformy.“

Také v Číně došlo
k výraznému navýšení online nákupů přes čínské e-commerce
platformy. V případě vstupu na čínský trh pomocí e-commerce může být
zahraniční kancelář v Pekingu exportérům nápomocná díky projektu českého
národního pavilonu na čínských cross-border e-commerce platformách. „Enormní
boom dnes zažívá nejen oblast vývoje mobilních aplikací či herního průmyslu,
ale rovněž e-sport,“ komentuje tato odvětví Aleš Červinka, ředitel regionálního
centra Čína.

Výrazné změny zažívají firmy a spotřebitelé
v Nizozemsku. Podle slov ředitelky zahraniční kanceláře v Rotterdamu byli
Nizozemci již před pandemií velmi inovativní co do užívání chytrých systémů a
aplikací a po skončení stávajících omezení půjdou ještě dál. Stále více práce bude
odváděno z domova a přibude chytrých řešení prakticky na cokoli, stejně tak
on-line.

Jeden dodavatel nestačí

Podniky v Jihovýchodní Asii si uvědomují, že nemohou být závislé
na jednom dodavateli. „Očekáváme diverzifikace distribučních kanálů, a to
v určité proporci formou místních a nových zahraničních dodavatelů,“
vysvětluje Ivan Nikl, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade ve Vietnamu.
Tento faktor je pro evropské exportéry posilněn Dohodou o volném obchodu mezi
EU a Vietnamem. „Proto je ideální čas na přípravu zázemí a být ve Vietnamu
v momentě, kdy se vše vrátí do starých kolejí. Příležitosti jsou
v oblasti automobilového průmyslu, nábytku, finančních technologií,
logistiky a IT,“ dodává Ivan Nikl.

MMF24

Podobná situace
je i v Indii, která vnímá současnou situaci
také jako příležitost. Věří, že si svět uvědomí svou závislost na Číně, bude
chtít diverzifikovat své zdroje a obrátí svou pozornost právě k Indii. Indie se
bude chtít stát novým výrobním hubem globální ekonomiky, k čemuž bude
potřebovat technologickou spolupráci s firmami z vyspělejších částí světa, jako
jsou Japonsko, USA i Evropa. Příležitosti jsou pro české firmy zejména v podobě
technologických partnerství s indickými firmami. CzechTrade má v tomto
regionu dvě zahraniční kanceláře, v Mumbaí a v Bengalúru, na které se mohou
české firmy s důvěrou obrátit.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).