Menu Zavřít

Agentura CzechTrade: podpora exportérů s proklientským přístupem

21. 2. 2020
Autor: Shutterstock

Se kterým výrobkem je šance prorazit na východě Spojených států? Jak se připravit na jednání s ředitelem čínské firmy v Šanghaji? Jak získat peněžní podporu pro účast na veletrhu v Emirátech? Nejen s takovými výzvami může vývozcům pomoct agentura CzechTrade a její kanceláře v zahraničí.

Už v téměř šedesáti zemích světa může český vývozce najít
bezprostřední pomoc pro obchodování v zahraničí. Páteř podpůrné sítě tvoří
zahraniční kanceláře CzechTrade, kde pracují čeští ředitelé v přímém kontaktu s
místním trhem. Díky dlouhodobé přítomnosti znají dobře zdejší obchodní
mentalitu, příležitosti na trhu i konkrétní místní obchodní partnery, s nimiž
může případně český exportér v tom kterém státě navázat spolupráci.

Servis jako v soukromém sektoru

Typickým rysem CzechTrade se během let stal proklientský
přístup, na jaký jsou podnikatelé už zvyklí ze soukromého sektoru. Služba je každému
vývozci podle jeho konkrétního požadavku uzpůsobena na míru a klient má také
následně právo hodnotit kvalitu práce, jakou příslušná kancelář odvedla. S
hodnocením pak agentura následně pracuje a vychází z něj při dalším zlepšování
služeb.

Dvakrát do roka se všichni ředitelé zahraničních kanceláří sjedou do Česka, aby s nimi mohli tuzemští podnikatelé osobně konzultovat své exportní záměry

Portfolio služeb agentury CzechTrade je dnes už velmi široké. Mezi nejvíce využívané služby patří například vyhledání místního partnera, podpora při prezentaci na veletrhu nebo programy na rozvoj kvalitního designu českých výrobků. Příklad spolupráce zmiňuje například česká společnost Simandl, která vyrábí instantní nápoje a které CzechTrade pomohl na zahraničních veletrzích.

„Asi nejvíce na veletrhu PLMA v Amsterodamu v roce 2018, díky kterému jsme začali vyrábět privátní značku pro anglický řetězec a dodávat výrobky pod exportní značkou Darkoff do Ruska a Gruzie. Účast na veletrhu CNR v Istanbulu nám zase dopomohla k dodávkám instantních nápojů do Turecka,“ oceňuje podnikatel Václav Simandl.

V expanzi na zahraniční trhy pomohl CzechTrade také
společnosti UNIS, která nabízí mimo jiné sofistikovaný systém řízení výroby.
Firma si pochvaluje zejména spolupráci s řediteli zahraničních kanceláří
CzechTrade v jednotlivých zemích, kteří jim pomáhají kontaktovat potenciální
partnery, případně jim zajišťují účast na veletrzích. „Ocenili jsme například
pomoc ředitele zahraniční kanceláře v Budapešti, který nám zprostředkoval
setkání s celou řadou potenciálních partnerů. Díky tomu dnes úspěšně
spolupracujeme s firmou S&T Consulting Hungary,“ prozrazuje zástupce
společnosti Jiří Jakubec.

Jeho slova potvrzuje i manažer produktu MES PHARIS Leoš Hons.
„Nalezení správného partnera není jednoduché. A právě v této oblasti nám státní
agentura výrazně pomáhá. Klíčovou přidanou hodnotou CzechTrade je osobní
angažovanost jeho zástupců v zahraničí. Díky nim jsme schopni oslovit správného
člověka ve správné firmě,“ míní Leoš Hons.

U Arabů nebo Rusů je záštita státu plusem

Pracovníci CzechTrade v zahraničí se díky dlouhodobému pobytu
v příslušné zemi výborně orientují na místním trhu, znají místní podnikatelské
prostředí, zvyky, životní styl, mentalitu, dokážou odhadnout reálnost
očekávaných výsledků, těží z kontaktů na místní podnikatele, úřady či právní
kanceláře.

V oblastech, jako jsou postsovětské země nebo arabské státy, je často důležité mít při obchodu nějakou záštitu státu. CzechTrade je přitom v zahraničí vnímán jako solidní státní agentura. Zahraniční kanceláře tak otvírají pomyslné dveře ke svým potenciálním obchodním partnerům, protože jeho záštitu vnímají mnozí zahraniční partneři jako garanci důvěryhodnosti českého vývozce.

Příklady služeb CzechTrade, které lze využít při pronikání na zahraniční
trhy

  • Oslovení
    možných obchodních partnerů

Agentura na základě individuálního zadání klienta vyhledá a
osloví potenciální zahraniční partnery. Klient získá jejich seznam a aktuální
kontaktní údaje na kompetentní osoby. Zahraniční pracovníci agentury doporučí
další kroky k navázání úspěšné spolupráce.

  • Ověření
    zájmu o výrobek nebo službu

Na základě znalosti trhu i tvrdých číselných údajů a analýz
se ověří, zda konkrétní výrobek nebo služba má v dané zemi šanci na úspěch,
případně ve kterém regionu země je po takovém výrobku poptávka.

  • Organizace
    obchodních jednání

CzechTrade pomůže naplánovat jednotlivá obchodní jednání se
zahraničními partnery tak, aby klient maximálně využil čas. V případě zájmu se
konkrétního jednání zúčastní zástupce CzechTrade a pomůže například s
tlumočením.

  • Uspořádání
    Sourcing Days

Takzvané Sourcing Days jsou setkání českých dodavatelů se
zahraničními nákupčími na základě potvrzeného zájmu obou stran. Příkladem je
setkání případných českých dodavatelů s nákupčími velkých německých obchodních
řetězců.

  • Podpora
    designu

Firmy mají možnost díky několika formám podpory spolupracovat
při vývoji a inovacích výrobků s profesionálními průmyslovými a produktovými
designéry. Vedle toho podpora zahrnuje propagaci českého průmyslového designu
na zahraničních výstavách a veletrzích. K užitečným službám patří zdarma
přístupný adresář designérů, kde si firmy mohou vytipovat vhodného
spolupracovníka.

  • Detailní
    cílený průzkum trhu

CzechTrade poskytne informace o vybraném zahraničním trhu,
legislativě, dovozních podmínkách, platební morálce, obchodních zvyklostech,
informace o konkurenci, cenách, distribučních kanálech, možnostech prezentace v
teritoriu, doporučí vhodné formy vstupu na trh, možnosti založení společnosti a
další dle vašich požadavků.

  • Pomoc na
    veletrhu

Pracovníci agentury zajistí servis při přípravě a realizaci
společné expozice, včetně pozvání zahraničních subjektů. Firmě odpadají
starosti se zařizováním vlastního stánku.

  • Zjištění
    bonity zahraničních obchodních partnerů

Agentura zprostředkuje informace od renomovaných, specializovaných
agentur. Přidanou hodnotou služby je překlad a interpretace zjištěných
informací podle parametrů, které klient zadal.

  • Dlouhodobá
    exportní asistence

CzechTrade nabízí i dlouhodobou spolupráci českým vývozcům na zahraničních trzích. Pokud si například firma v zahraničí založí vlastní kancelář nebo pobočku, může dočasně využít zázemí zahraničních kanceláří CzechTrade, přístupu k důležitým informačním zdrojům nebo podpory ze strany zahraničních zástupců CzechTrade, například v podobě asistence při výběru místního zástupce, monitoringu konkurence, jednání s úřady či certifikaci výrobků. ּ

PDF verze lednového a únorového dvojčísla magazínu Export a podnikání ke stažení

FIN25

  • Našli jste v článku chybu?